  • 71. Data: 2009-10-20 23:29:36
    Temat: Re: Sony, matryca i ich serwis
    Od: "Maciej K. aka Sesjusz" <posesjusz@_spam_gazeta.pl>

    Witaj dominik,

    Dnia 21 października 2009 (00:51:30)

    > Jak musisz przeglądać 50GB zdjęć by szukać to znaczy że problem raczej nie
    > istnieje i nie objawia się normalnie.

    Rany, nie pisalem ze to sa zdjecia z jednego aparatu.

    > Co do JPG - pisałem Ci, że podlegają
    > odszumianiu i tak.

    Rawa dalem Ci juz w poprzednim poscie. Z CCD - nikona D80.

    > To koleżanka czy ktokolwiek komu usiłujesz wmówić, że aparat ma wadę. Ten
    > typ matrycy tak ma.

    Skad wniasek ze komukolwiek staram sie cos wmowic ?! Prosze od samego
    poczatku o rade i Wasze uwagi, caly czas to zaznaczam. Przedstawiam
    rowniez swoje zdanie oparte na moich doswiadczeniach, swoje zdanie
    odnosnie hot pikseli i odszumiania w apracie.

    > Nie zrozumiałeś - jak widzisz coś w JPG to w RAW możesz poznać więcej
    > prawdy. JPG jest jak odbitka, gdy RAW to coś typu kliszy.

    Tak wiem o tym, JPEG to przede wszystkim kompresja/straty na jakosci,
    dzialanie algorytmu koloryzujacego i ostrzacego itp itd.

    > Zrób ten test z odejmowaniem ciemnej klatki i
    > wtedy się martw. Gorące piksele są mapowane automatycznie w sonym, a
    > właściwie jak pisałem to wymysł minolty odziedziczony przez sony.

    Ok, pisalismy juz w tym watku o tym, ze jezeli na ciemnej klatce
    wystepuje hot piskel i jezeli piksel ten sie swieci na zdjeciu to
    zostaje on permanentnie wyciety, obserwowac to mozna np. przy
    zdjeciach gwiazd. Ciemna klatka nie jest akurat dla mnie swietnym
    rozwiazaniem.

    > Jeśli na CCD nie widzisz tego efektu to coś jest nie tak. Włącz maksymalną
    > czułość i czas i delektuj się - różnica może tylko być w stopniu i
    > dodatkowych ustawieniach.

    No wasnie nie, nie chce wlaczac na najwyzsza czulosc, po to jest mala
    czulosc by nie szumilo, a hot piksele i tak sie swieca. U mnie nie ma,
    na nikonie nie ma, w RAW'ach i powylaczanym jakimkolwiek odszumianiem.

    > Męczę Cię o RAW, bo tego sonego da się ustawić tak by wzmacniał szum.
    > Włącz maksymalne DRO i zdziw się jaka jest różnica przy niskim zakresie
    > tonalnym. Jak na normalnych zdjęciach widzisz ten efekt to musisz
    > przeprowadzić mapowanie - i tak jak pisałem - polega właśnie na
    > dwusekundowym darku.

    Dobra masz swoje zdanie ze to nornalne a ja w swojej empirii uwazam
    ze hot piksele w nowym aparacie sa nienormalne i staram sie kupowac
    takie aparaty by ich nie miec. Sa osoby ktore toleruja a sa osoby,
    ktore nietoleruja. Dzieki za opinie, Rawa widziales, jak uwazasz ze
    cos majstrowane to niech tak juz pozostanie, nie przekonam Cie, Pozdro
    :)

    --
    Maciej K. aka Sesjusz
    www.mkhobby.com

  • 72. Data: 2009-10-20 23:39:03
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    Dnia Wed, 21 Oct 2009 01:24:45 +0200, Maciej K. aka Sesjusz napisał(a):

    > Witaj dominik,
    >
    > Dnia 21 października 2009 (01:06:34)

    > O ja pierdziu, czy na prawde tak Ci ciezko uwierzyc ze wyłączono to
    > odszumianie ? Uwierz wreszcie, NIE MA hot pikseli, szumow i innych
    > swiecacych punkcikow, nie ma tez na moim Canonie 40D. Nie bylo tez na
    > staruszku 300D. Yogi(n) tez wrzucil fote testowa i jak zerknałem to
    > rowniez nie zauwazylem HOT-ow.

    Maćku, ja tam się nie znam, ale z testu na Optycznych.pl wynika że
    odszumianie na D80 ma miejsce niezależnie od tego czy jest włączone czy
    nie.

    http://www.optyczne.pl/38.7-Test_aparatu-Nikon_D80_J
    ako%C5%9B%C4%87_obrazu_i_szumy_w_RAW.html

    Można spokojnie założyć, że to nie jest coś wyjątkowego, bo i przy teście
    Alfy 350 mamy coś podobnego, choć mniej spektakularnego.

    "A cóż można polepszyć w tak doskonałym programie jak iTunes?"
    Alvy Singer

  • 73. Data: 2009-10-20 23:43:08
    Od: "Matt " <m...@W...gazeta.pl>

    Maciej K. aka Sesjusz <posesjusz@_spam_gazeta.pl> napisał(a):

    > Prosze, RAW z D80 o ktorym pisalem, aparat ma juz pol roku ale nadal
    > jest ok:
    > http://83.14.53.12/DSC_0046.zip

    RAWa nie udało mi się otworzyć, jpega tak. Jak jpega rozjaśnić krzywymi w
    photoshopie, to się pojawiają hot piksele.

    Chyba sprawa polega na odpowiednim wycinaniu pasma w pobliżu czerni i
    kasowaniu hot pikseli przy robieniu jpega z rawa w aparacie.

    Zrobiłem zdjęcie 30 s na iso 100 (mam alfę 300) JPEG i oto rezultat:
    http://img197.imageshack.us/img197/1049/dark30siso10
    0.jpg
    (hot piksele)

    To samo zdjęcie 30 s iso 100 z RAW-a na ustawieniach domyślnych:
    http://img44.imageshack.us/img44/480/dark30siso100zr
    awa.jpg
    (bez hot pikseli)

    To samo zdjęcie z RAW-a +4EV i bez wycinania czerni przy wywoływaniu:
    http://img190.imageshack.us/img190/9701/dark30siso10
    0zrawa4ev.jpg
    (fioletowa kasza)

    Maciej

    Maciej

  • 74. Data: 2009-10-20 23:47:48
    Od: "Matt " <m...@W...gazeta.pl>

    TheGuru <t...@o...pl> napisał(a):

    > zrobiłbym przygotowanie altyreryjskie telefonem i odesłał z taką informacją,
    > że są na każdym zdjęciu.
    > jeśli odeślą to będzie 3 nieskuteczna naprawa więc chyba wymiana albo zwrot
    > kasy się będzie należał ;-D

    Pod warunkiem, że udowodnisz, że aparat jest wadliwy... Wątpliwe.

    Maciej

  • 75. Data: 2009-10-20 23:52:27
    Od: "Matt " <m...@W...gazeta.pl>

    Maciej K. aka Sesjusz <posesjusz@_spam_gazeta.pl> napisał(a):

    > Witam!

    > Kazdy moj aparat testowalem w momencie zakupu i nie spotkalem sie z
    > ani jednym swiecacym punktem, problem mnie nie dotyczy. Na moich
    > canonie 300D, 40D czy przykladowo nikonie D80 jasnych punktow nie
    > spotkalem moze mam kosmieczne i niepowtarzalne szczescie, nie
    > wiem, dlatego pytam jak to wyglada w soniaczach i u innych.

    Inni nie mieli tyle szczęścia:
    http://pliki.optyczne.pl/nikon_d80/d80_dark0100raw.j
    pg

    (zdjęcie stąd:
    http://optyczne.pl/38.7-Test_aparatu-Nikon_D80_Jako%
    C5%9B%C4%87_obrazu_i_szumy_w_RAW.html
    )

    Maciej

  • 76. Data: 2009-10-21 00:07:39
    Od: "Maciej K. aka Sesjusz" <posesjusz@_spam_gazeta.pl>

    Witaj Andrzej,

    Dnia 21 października 2009 (01:39:03)

    > Maćku, ja tam się nie znam, ale z testu na Optycznych.pl wynika że
    > odszumianie na D80 ma miejsce niezależnie od tego czy jest włączone czy
    > nie.

    Dzieki za linka, bardzo ciekawie napisane, jesli to ma miejsce to
    faktycznie wiele to wnosi do tematu, wlasnie takich rzeczy
    potrzebowalem, thx !

    Maciej K. aka Sesjusz
    www.mkhobby.com

  • 77. Data: 2009-10-21 00:11:10
    Od: "Maciej K. aka Sesjusz" <posesjusz@_spam_gazeta.pl>

    Witaj Matt,

    Dnia 21 października 2009 (01:52:27)

    > Inni nie mieli tyle szczęścia:
    > http://pliki.optyczne.pl/nikon_d80/d80_dark0100raw.j
    pg

    Tylko 6 razy dluzszy czas naswietlania :) Ale ciekawie, dzieki
    rowniez, nie wiem jak by wyszedl RAW w tym aparacie z 6 minutami, nie
    robilem tego. Tylko tak jak wspomnialem, na 30 sekundach jest
    ciemnosc, raw pokazalem dalej w watku.

    Maciej K. aka Sesjusz
    www.mkhobby.com

  • 78. Data: 2009-10-21 00:15:57
    Od: "Maciej K. aka Sesjusz" <posesjusz@_spam_gazeta.pl>

    Witaj Matt,

    Dnia 21 października 2009 (01:43:08)

    > RAWa nie udało mi się otworzyć, jpega tak. Jak jpega rozjaśnić krzywymi w
    > photoshopie, to się pojawiają hot piksele.

    Szum chyba ? IMHO nie Hot piksele.

    > Zrobiłem zdjęcie 30 s na iso 100 (mam alfę 300) JPEG i oto rezultat:
    > http://img197.imageshack.us/img197/1049/dark30siso10
    0.jpg
    > (hot piksele)

    Dzieki, tego potrzebowalem dla znajomej, bardzo podobnie jak u niej.

    > To samo zdjęcie 30 s iso 100 z RAW-a na ustawieniach domyślnych:
    > http://img44.imageshack.us/img44/480/dark30siso100zr
    awa.jpg
    > (bez hot pikseli)

    Domyslam sie ze 'domyslnych; czyli z usunieciem szumow dlugiego czasi
    i iso, dokladnie u niej tez wycina wszystko.

    > To samo zdjęcie z RAW-a +4EV i bez wycinania czerni przy wywoływaniu:
    > http://img190.imageshack.us/img190/9701/dark30siso10
    0zrawa4ev.jpg
    > (fioletowa kasza)

    No tak, wycagajac szumy powstaja, ale HOT-ow nie widac, wycielo je
    ladnie, ciekawe jak by wiciagnac RAW bez odszumien, takiego 0
    sekundowego. Ale ok, mam co trzeba.

    Maciej K. aka Sesjusz
    www.mkhobby.com

  • 79. Data: 2009-10-21 00:20:36
    Od: "Matt " <m...@W...gazeta.pl>

> [...]

    > rowniez, nie wiem jak by wyszedl RAW w tym aparacie z 6 minutami, nie
    > robilem tego. Tylko tak jak wspomnialem, na 30 sekundach jest

    Cytat:
    "Silne rozmywanie na plikach JPEG widać także, kiedy przyjrzymy się darkom.
    Trzyminutowe naświetlanie matrycy pokazało niewiarygodnie duże szumy, jakie
    generują się przy wykonywaniu długich czasów ekspozycji, co widać na plikach
    RAW. [...] Po zdjęciach widać także, że D80 permanentnie włącza skomplikowane
    redukcje szumów bez wiedzy użytkownika, które zmniejszają naświetlanie zdjęć."

    To, co zbiera matryca jest zawsze zaszumione przy 30s. Kwestia polega na
    wycięciu pikseli zbliżonych do czerni. D80 wycina wszystkie, sony A300 prawie
    wszystkie...

    Maciej

  • 80. Data: 2009-10-21 00:24:32
    Od: "Matt " <m...@W...gazeta.pl>

    > Szum chyba ? IMHO nie Hot piksele.

    No taki szum w tym samym miejscu, to chyba hot piksel? Ale bez obaw - ujawnia
    się pewnie tylko przy fotografowaniu dekielka ;-)

    > Dzieki, tego potrzebowalem dla znajomej, bardzo podobnie jak u niej.

    > Domyslam sie ze 'domyslnych; czyli z usunieciem szumow dlugiego czasi
    > i iso, dokladnie u niej tez wycina wszystko.

    Odszumianie długiego czasu naświetlania i wysokiego ISO wyłączone.

    > No tak, wycagajac szumy powstaja, ale HOT-ow nie widac, wycielo je
    > ladnie, ciekawe jak by wiciagnac RAW bez odszumien, takiego 0
    > sekundowego. Ale ok, mam co trzeba.

    Chyba aparat wycina kawałek histogramu w pobliżu czerni, resztę próbując
    jakość odzwierciedlić w jpegu, i powstają białe punkty. Wystarczy zawsze przy
    fotografowaniu nieba (albo dekielka ;-) ) wywoływać zdjęcia z RAWów.

    Maciej