  • 121. Data: 2011-07-15 07:48:56
    Temat: Re: Software warranties
    Od: lolo <n...@n...com>

    W dniu 11-07-14 14:29, Paweł Kierski pisze:
    > Część z tych regulacji mi przeszkadza. Np. miałem kilka lat temu pomysł
    > na prosty program, który dopasowałby kolory palety systemowej do
    > podłożonej tapety. Niestety - na rodzinę metod doboru kolorów, które
    > średnio kumaty programista sam wymyśli jest patent. No i nie ma na rynku
    > jednego programiku. I nie będzie przez długie lata, bo nadmierna
    > regulacja pozwoliła na zamknięcie rynku - zwiększyła próg wejścia (nie
    > stać mnie na prawo do tego patentu, a ewentualne groszowe zyski na pewno
    > mi nie pokryją opłaty).

    równie dobrze można przyjąć, że każda głupotka jest już opatentowana i
    nie ma sensu niczego robić, no bo jak obejść patent m$ na wyświetlanie w
    jednym miejscu ekranu zamiennie różnych informacji albo inne zbyt ogólne
    i oczywiste rozwiązania, na które ktoś (niekumaty) dał patent?

    multitouch, gesty i inne bzdety wynikające bezpośrednio z aktualnego
    stanu wiedzy i praktyki inżynierskiej po prostu nie powinny mieć
    przyznanych patentów - wiadomo, że podważanie patentu jest drogie, ale
    może rozwiązanie połowiczne, wynikające z tego, że podlegasz prawu
    krajowemu = sprzedawać tam gdzie patent nie działa/nie jest opłacony, w
    kraju, w europie? oczywiście zastrzec też w licencji, że nie można
    korzystać w USA :p

  • 122. Data: 2011-07-15 08:32:23
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jul 15, 7:56 am, Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"

    > Na swój sposób właśnie tak robi. Na pewnym poziomie abstrakcji można
    > przyjąć, że państwo "kupuje" wyroby bez akcyzy i "sprzedaje" z marżą
    > stanowiącą wielkość akcyzy.

    Na tej samej zasadzie na pewnym poziomie "abstrakcji" można uznać, że
    tak samo jest z wszystkimi produltami, od których odpowiradzany jest
    VAT, a także że to państwo zatrudnia wszystkich i płaci wszystkim,
    którzy płacą PIT. Mój sprzeciw budzi w takiej sytuacji jedynie
    nazywanie tego "abstrakcją", bo bardziej adekwatnym terminej jest
    raczej "bredzenie".

    Tak poza tym państwo (w tym przypadku) niczego nie kupuje ani nie
    sprzedaje, tylko ściąga podatek, co jest raczej normalną działalnością
    państwa (i na to rzeczywiście ma monopol). Przynajmniej w Polsce
    napoje alkoholowe produkowane i sprzedawane są na ogół przez prywatne
    przedsiębiorstwa i dopóki płaci akcyzę to jest sprawa przedsiębiorcy
    co chce produkować, w jakiej ilości, jak to chce opakować,
    reklamować, i komu i za ile sprzedawać. Nie ma to nic wspólnego z
    sytuacją, kiedy państwo jest zleceniodawcą, bo to zleceniodawca, a nie
    zleceniobiorca decyduje o takich rzeczach.

  • 123. Data: 2011-07-15 08:42:58
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jul 15, 8:09 am, Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Stachu 'Dozzie' K."
    >

    > Nie ma czegoś takiego jak "wystarczająco tani". A poważnie - nie ma cen
    > bezwzględnych. Jeżeli alternatywy są tańsze (w ujęciu ekonomicznym, nie
    > finansowym!), będą na nie konsumenci.
    [...]
    > Sam sobie przeczysz, że alkohol jest "wystarczająco tani". Najwyraźniej
    > jednak może być tańszy.

    Pewnie, że będą konsumenci na tańszy alkohol, i pewnie, że każdy woli
    zapłacić mniej niż więcej. Ale alkohol jest wystarczająco tani, bo
    mimo że większośc ludzi wolałaby płacić za niego mniej, tańszy alkohol
    nie jest w interesie publicznym.

    > Jeśli koszt (powtórzę - ekonomiczny, nie tylko finansowy) alternatywy
    > jest niższy, będzie większy popyt na tę alternatywę niż na rozważane
    > dobro (oczywiście przy tej samej "funkcjonalności"). Dlatego np.
    > wzmożenie kontroli dostępu nieletnich do alkoholu (co powoduje
    > podwyższenie kosztu pozafinansowego) dla tej grupy konsumentów może np.
    > spowodować wzrost konsumpcji narkotyków.

    Ale może też np. spowodować spadek konsumpcji narkotyków albo w ogóle
    nie mieć wpływu na konsumpcję narkotyków.

    Przepraszam, ale twój argument jest klasy "jak będziemy bardziej
    pilnować, żeby pięciolatki nie wychodziły na ruchliwą ulicę, to będą
    częściej wypijały płyn do przepychania rur".

  • 124. Data: 2011-07-15 08:44:14
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-07-15, Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> wrote:
    [...]
    > Nie ma czegoś takiego jak "wystarczająco tani". A poważnie - nie ma cen
    > bezwzględnych. Jeżeli alternatywy są tańsze (w ujęciu ekonomicznym, nie
    > finansowym!), będą na nie konsumenci.

    Oczywiście. Ale nie o to chodzi czy będą klienci, tylko czy jest
    powszechnie dostępny. Stać cię na wydanie dwudziestu złotych raz na
    tydzień żeby się urżnąć wódką i nie będzie cię to aż tak znowu boleć
    w budżecie osobistym.

    > Non sequitur.

    Argument mówił że monopol państwa na alkohol (czy na tytoń) wymusza
    u konsumentów poszukiwanie podróbek. (Mówił też o wymuszaniu
    poszukiwania wyrobów przemyconych i równoważnych produktów domowej
    produkcji.) Otóż nie wymusza, bo podróbki nie są związane z monopolem,
    tylko z chęcią konsumenta pozyskania dobra pewnej marki nie płacąc
    oryginalnej ceny.

    > Sam sobie przeczysz, że alkohol jest "wystarczająco tani". Najwyraźniej
    > jednak może być tańszy.

    Nie są logicznie sprzeczne opinie "wystarczająco tani" i "może być
    tańszy". Oczywiście że może być tańszy, ale nie ma specjalnej potrzeby
    żeby był -- i to właśnie to rozumiem pod wyrażeniem "wystarczająco tani".

    > Poczekaj, ale odróżnijmy własny wyrób nalewki pigwowej (który jest
    > zupełnie innego rodzaju działalnością) od księżycówki z szopy pana
    > Waldka z sąsiedniej wsi, która wprawdzie czasem prowadzi do ślepoty, ale
    > ogólnie jest cztery razy tańsza niż wódka sklepowa.

    W porządku. Chciałem tylko uściślić o którym z dwóch podanych przeze
    mnie przypadków mówimy. Czyli fiksujemy się w tej gałęzi rozmowy na
    księżycówce.

> [...]
    > podwyższenie kosztu pozafinansowego) dla tej grupy konsumentów może np.
    > spowodować wzrost konsumpcji narkotyków.

    Ano może. Ale nie o to chodzi gdzie nieletni (pozwól że będę się trzymać
    tej grupy) pójdą szukać używek, tylko że monopol państwa miałby
    spowodować masową (a przynajmniej na dużą skalę) produkcję bimbru.

    Nie widzę mechanizmu który by miał popychać pana Waldka do pędzenia
    księżycówki tylko dlatego że ktoś ma monopol, za to widzę jasno, że robi
    to cena. Jeśli wódka by była sprzedawana po obecnej cenie, ale bez
    opodatkowania akcyzą, pan Waldek i tak by pędził bimber. Ba! Pewnie by
    pędził nawet wtedy gdy wódka by kosztowała 5zł zamiast obecnych 20zł za
    półlitrową butelkę.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 125. Data: 2011-07-15 08:44:28
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-07-14, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Ekspert-szewc i ekspert-mechanik mają o eniony łatwiejsze zadanie.

    > Akurat trzeba. Bo ktoś stojący z boku może nie pojąć że np. istotną
    > informacją było czy w momencie wystapienia awarii baza robiła czy nie
    > backup. Czy w momencie awarii własnie aktualizował się firewall. Itd.

    Istotną informacją może być dla mechanika czy samochód miał bak
    zatankowany do pełna czy tylko do połowy; konsument może nie wiedzieć że
    to było istotne i tej informacji nie podać. I akurat do arbitrażu
    z mechanikiem na ogół nie potrzeba innego mechanika (modulo
    nieprawidłowo wykonana usługa).

    > Miliony stopni swobody i żadnych informacji bądź błedne bo klient to
    > przeciętny tumanista.

    No popatrz. To zupełnie jak u mechanika samochodowego.

    > Super. Masz setkę ludzi w helpdesku odpytujących "a czy na pewno włączył
    > Pan drukarkę" za pare tysiecy / osoba. Żaden problem. Stać na to każdego.

    Jeśli producent ma paręset tysięcy klientów, to raczej go stać. Jeśli
    nie ma, to niepotrzebna mu setka ludzi na helpdesku.

    > No to przecież oddaje i już. Kto tu mowi ze nie wolno. Przecież to
    > oczywiste że jesli soft nie działa to oddaje go. Super. Problem z
    > gwarancją jest inny - że można na podstawie wyimagowanego problemu oddać
    > program ktory jest sprawny. Bo nie ma technologi pozwalającej mieć
    > pewność że klient kłamie.

    Nie zrozumiałeś idei zwrotu. Klient, żeby skorzystać z tego prawa, musi
    wykazać że produkt mu nie działa (chyba że producent/dystrybutor ma
    łagodniejszą politykę przyjmowania zwrotów). Jeśli problem jest
    wyimaginowany, to zwrotu nie masz obowiązku przyjąć.

    > Jesli się opiera to wyleci szybko z rynku *ALBO* problem nie istnieje.

    Albo też problem istnieje, a mimo to firma nie znika z rynku. Ach, ta
    twoja wiara w niewidzialną rękę rynku. W poście
    <ivn0rf$usa$1@node2.news.atman.pl> był konkretny przykład kart NVIDII
    i gry Shogun. Jakoś ani Creative Assembly, ani NVIDIA z rynku jeszcze
    nie zniknęły.

    > Jeśli nie działa a ma działać w/g warunków technicznych to zwracasz i już.

    Chyba że producent nie przyjmuje, bo w warunkach technicznych nie było
    ani słowa o ilości dokumentów, którą system jest w stanie obsłużyć.
    W życiu byś się nie domyślił że taka pierdoła może uniemożliwiać
    korzystanie z systemu i że trzeba o nią zapytać przy kupowaniu (mimo że
    na dobrą sprawę jest oczywista), chyba że wcześniej by cię ugryzła
    w dupę.

    A aktualnie to rzeczony producent nie ma obowiązku przyjąć takiego zwrotu.

    > Bedą. Zawsze jest jakiś błąd. Błedy w większych programach wyłapują
    > zarowno testy wewnątrzne jak równiez klienci. Tak to działa.

    Owszem. Ale będą występować rzadko. Chyba że to duży system, ale wtedy
    masz duży zespół i sporo zasobów, więc to rzadko i tak jesteś w stanie
    obsłużyć.

    > Zdajesz sobie sprawę z tego co niesie za sobą "przepisanie"? Kilkaset
    > osobo-lat, miliony zlotych, wylot z rynku, utrate klientów i tym podobne
    > duperele?

    Jak mówiłem, bywa że za błędy się płaci. Chyba że wolisz brnąć
    w testowanie trzymając się aktualnych narzędzi i metodologii (byle
    uzyskać zadowalającą jakość, która minimalizuje ryzyko wystąpienia
    zgłoszenia reklamacyjnego). Oczywiście producent ma prawo zachować się
    w dowolny z powyższych sposób (albo inny którego teraz nie widzę), który
    uzna za efektywny kosztowo.

    > Ale sprzedawca może mieć obowiązek wynikający z umowy. Idziesz do
    > takiego u ktorego możesz mieć to w umowie.

    Ale sprzedawca nie ma obowiązku zobowiązywać się do takiego czegoś.
    Istotne jest że *sprzedawca nie jest do niczego zmuszony*, chyba że sam
    dobrowolnie się zobowiąże.

    > Ale ten kolor menu to bug. Bo jest zawsze szare, ale jak się kliknie w
    > czwartą opcję od gory to się robi białe. Bug i już. Istotny? Kto to oceni?

    Arbitraż? Zupełnie na tych samych warunkach jak w innych gałęziach,
    bo tam to *działa*?

    > Jasne, szczegolnie jak klient twierdzi że "jak tu się kliknie to się
    > psuje" a u ciebie na 5 komputerach nie chce.

    Jak nie chce, to znaczy że nie udało się odtworzyć problemu. Albo klient
    uzupełni zgłoszenie, albo odrzucasz jako niekompletne i bezzasadne.
    Popatrz, zupełnie jak w ticketach bugtrackera!

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 126. Data: 2011-07-15 08:46:49
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

> [...]
    >Na tej samej zasadzie na pewnym poziomie "abstrakcji" można uznać, że
    >tak samo jest z wszystkimi produltami, od których odpowiradzany jest

    Jak najbardziej. I dlatego część osób wybiera obrót "na czarno".

    --
    \------------------------/
    | http://epsilon.eu.org/ |
    /------------------------\

  • 127. Data: 2011-07-15 08:48:16
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"
    >Ale może też np. spowodować spadek konsumpcji narkotyków albo w ogóle
    >nie mieć wpływu na konsumpcję narkotyków.

    Oczywiście. O ile będzie inny, tańszy substytut.

    >Przepraszam, ale twój argument jest klasy "jak będziemy bardziej
    >pilnować, żeby pięciolatki nie wychodziły na ruchliwą ulicę, to będą
    >częściej wypijały płyn do przepychania rur".

    Przykro mi, że nie dostrzegasz pewnych zjawisk.

    --
    \------------------------/

  • 128. Data: 2011-07-15 08:52:34
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jul 15, 8:13 am, Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"

    > Nie zrozumiałeś. Cechą immanentną oprogramowania (i nie tylko) jest jego
    > zerokosztowa kopiowalność. Natomiast ze względów różnych, wykorzystanie
    > tej cechy zostało zablokowane przez ustawodawcę, jakby zrównując
    > oprogramowanie z obiektami fizycznymi, których kopiować się nie da -
    > "praw fizyki pan nie zmienisz i nie bądź pan głąb".

    W ogóle cała istota prawa autorskiego opiera się na tym, że treść
    utworów można w miarę łatwo kopiować i w związku z tym żeby chronić
    interesy twórcy należy zezwolić na kopiowanie tylko pod warunkiem
    zezwolenia twórcy. To, że w pewnych sytuacjach wolno kopiować bez
    zezwolenia jest wyjątkiem od reguły. Dla oprogramownia katalog tych
    sytuacji jest po prostu akurat w Polsce węższy.

    Jeśli chodzi o wykonywanie kopii obiektów fizycznych tak w ogóle, to
    przeciez jest jak najbardziej możliwe i legalne, o ile szczegółowe
    przepisy tego nie zabraniają: na przykład przy kopiowaniu takiego
    obiektu następuje powielenie utworu w rozumieniu prawa autorskiego,
    znaku towarowego, wzoru przemysłowego i tak dalej.

  • 129. Data: 2011-07-15 08:53:40
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-07-14, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Kwestia definicji powazniejszego błedu. Widocznie mają inną, zapewne
    > wypracowana z klientami.

    Zapewne nie wypracowaną, tylko narzuconą.

    > Bo to tylko narzedzie. Widocznie działa dostatecznie dobrze. I znowu
    > rynek gora, choć marna to góra.

    Oczywiście że marna. A z wymuszoną gwarancją dałoby się Schenkera zmusić
    do poprawy narzędzia.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 130. Data: 2011-07-15 08:56:15
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

> [...]
    >produkcji.) Otóż nie wymusza, bo podróbki nie są związane z monopolem,
    >tylko z chęcią konsumenta pozyskania dobra pewnej marki nie płacąc

    Jak najbardzie, konsument chce pozyskać dobro (alkohol w postaci,
    powiedzmy wódki) bez płacenia pełnej (akcyzowej) ceny. Dlatego kupuje
    podróbkę (wódkę bez akcyzy, robioną z oczyszczanego spirytusu
    technicznego, czy innego badziewia)

    >Nie są logicznie sprzeczne opinie "wystarczająco tani" i "może być
    >tańszy". Oczywiście że może być tańszy, ale nie ma specjalnej potrzeby
    >żeby był -- i to właśnie to rozumiem pod wyrażeniem "wystarczająco tani".

    Są rzesze, które uważają, że jest potrzeba żeby był.
    Ja rozumiem, że z twojego, czy mojego punktu widzenia, obecne ceny
    alkoholu są "wystarczająco niskie". Ba, przy mojej konsumpcji, akcyza na
    alkohol mogłaby być i trzy razy wyższa. Co nie zmienia faktu, że konsumentów
    na rynku jest znacząco więcej.

    >W porządku. Chciałem tylko uściślić o którym z dwóch podanych przeze
    >mnie przypadków mówimy. Czyli fiksujemy się w tej gałęzi rozmowy na
    >księżycówce.

    Yup.

> [...]
    >
    >Nie widzę mechanizmu który by miał popychać pana Waldka do pędzenia
    >księżycówki tylko dlatego że ktoś ma monopol, za to widzę jasno, że robi

    Cena wynika ze struktury rynku.

    >Jeśli wódka by była sprzedawana po obecnej cenie, ale bez
    >opodatkowania akcyzą, pan Waldek i tak by pędził bimber.

    Oczywiście. Tyle, że mamy jeszcze stratę wynikającą z opodatkowania.
    (Można to nazwać szczególnym przypadkiem renty monopolistycznej)

    --