  • 11. Data: 2010-05-22 20:58:55
    Temat: Re: Skutki burzy i listwa przepięciowa.
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    Oncek pisze:
> [...]
    > wyłączony, włączył się tzn zasilacz się włączył, reszta kompa jest
    > martwa. Po wyjeciu wszystkiego co sie dało oprocz pamięci i procka,
    > dalej padaka więc pewnie poszła płyta, no albo wszystko. Jedynie
    > zasilacz ma w miare dobre napięcia jeszcze.
    > Podsumowując, te wszystkie listwy sa gówno warte i tak trzeba przy
    > każdym grzmocie w oddali biec i wyrywać wszystko z gniazdek
    > sieciowych.
    > Sytuacja miała miejsce w nowym domku jednorodzinnym z wszystkimi
    > zabezpieczeniami przepieciowymi w instalacji elektrycznej oraz

    A ja założę się o guzik, że miał wszelkie zabezpieczenia czynne, poza
    zabezpieczeniami na linii telefonicznej, a komp pewnie podłączony po
    kablu do netu, choćby przez router - poszedł sobie prądzik po telefonie
    i dotarł do wszystkiego, do czego był podłączony.

  • 12. Data: 2010-05-22 21:40:54
    Od: "W.P." <l...@w...pl>

    Użytkownik qwerty napisał:
    > Użytkownik "Oncek" <c...@g...com> napisał w wiadomości grup
    g2000vbe.googlegroups.com...

    > Może zaindukować się napięcie.

    > To pewnie coś spartolili. Zrobili chociaż pomiary przy oddawaniu
    > instalacji?

    Niekoniecznie spartolili ci co robili. Znam przynajmniej jeden przypadek
    (wielu użytkowników), mieli zabezpieczenia B i C w domach. Natomiast
    energetyka NIE była łaskawa założyć zabezpieczeń A na słupach.

    I sporo sprzętu poszło z dymem.

    W.P.

  • 13. Data: 2010-05-22 22:58:03
    Od: MAR <m...@s...org>

    W dniu 2010.05.22 18:42, Oncek pisze:

    > Jeśli ktoś myśli że przed burzą uchroni go przepięciowa listwa
    > zasilająca to jest w dużym błędzie.

    Listwy raczej nie są reklamowane jako ochrona przed burzami.
    I każda, o ile to nie noname, ma podane parametry. A różne listwy mają
    rózne parametry.

    > Podsumowując, te wszystkie listwy sa gówno warte i tak trzeba przy
    > każdym grzmocie w oddali biec i wyrywać wszystko z gniazdek
    > sieciowych.

    Porządne listwy są sprzedawana razem z ubezpieczeniem, bo producent wie,
    że zakres ochrony listwy jest ograniczony.

    > Sytuacja miała miejsce w nowym domku jednorodzinnym z wszystkimi
    > zabezpieczeniami przepieciowymi w instalacji elektrycznej oraz
    > piorunochronami.

    Typowymi zabezpieczeniami nie zapewnisz sobie 100% ochrony przed
    zniszczeniem sprzętu elektronicznego.

    --
    Mar

  • 14. Data: 2010-05-23 07:38:08
    Od: Czeresniak <d...@o...pl>

    Oncek pisze:
    > Sytuacja miała miejsce w nowym domku jednorodzinnym z wszystkimi
    > zabezpieczeniami przepieciowymi w instalacji elektrycznej oraz
    > piorunochronami.

    Dobór ochrony przeciwprzepięciowej jest dość skomplikowaną sprawą.
    Zapewne był to domek, w którym są zamontowane zabezpieczenie B i C lub
    B+C a ktoś zapomniał o A i D. Co prawda zabezpieczenie typu D powinno
    być w listwie ale z listwowymi zabezpieczeniami bywa różnie. Ochrona od
    przepięć działa właściwie pod warunkiem zastosowania wszystkich stopni
    zabezpieczeń, które są między sobą odpowiednio dobrane i wszystkie są
    sprawne (nawet nowe mogą być uszkodzone). Bardzo ważnym elementem jest
    też uziemienie, do którego są podłączone zabezpieczenia
    przeciwprzepięciowe. Uziemienie to powinno się charakteryzować określoną
    impedancją a nie rezystancją.
    Słowem podsumowania w tym przypadku instalacja była wykonana
    nieprawidłowo lub też po prostu pech.
    Jeśli straty są duże to może warto zatrudnić rzeczoznawcę i spróbować
    uzyskać odszkodowanie od lokalnego zakładu energetycznego, wykonawcy
    instalacji lub producenta zabezpieczeń.

    Pozdrawiam
    Darek

  • 15. Data: 2010-05-23 14:15:30
    Od: Tomasz Stafinski <j...@g...com>

    On 2010-05-22 19:02:38 +0200, Oncek <c...@g...com> said:

    > mi tu raczej pachnie energetyką bo komp przed burzą był wyłączony
    > a po
    > uderzeniu pioruna właczył się zasilacz.
    > Chyba przez LAN by się nie włączył ?

    No co? Wake On LAN.

    Pozdrawiam,
    Jenot

  • 16. Data: 2010-05-24 07:13:20
    Od: Mark <t...@a...w.pl>

    Dnia Sat, 22 May 2010 09:42:49 -0700 (PDT), Oncek napisał(a):

    > Jeśli ktoś myśli że przed burzą uchroni go przepięciowa listwa
    > zasilająca to jest w dużym błędzie.
    > Po wizycie u klienta po burzy...

    A sa tacy ktorzy tak mysla?
    Taka najzwyklejsza listwa z bezpiecznikiem, w przypadku bliskiego trafienia
    da tyle co nic.
    To raz. A dwa - i tak najslabszymi "ogniwami" komputera w przypadku burzy sa
    modem/lan/tuner TV, a ludzie czesto o tym nie pamietaja, odlaczajac wtyczke
    acara a zostawiajac np wpieta osiedlowke po lanie. Zwlaszcza taka, co idzie
    sobie na zewnatrz budynku najzwyklejsza skretka UTP.

    --
    Mark

  • 17. Data: 2010-05-24 08:24:27
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "Paweł" <p...@n...pl> wrote in message

    > Przyczyną uszkodzeń nie musiała być sieć zasilająca. Przy uderzeniu
    > pioruna we wszystkich kablach indukowane są przepięcia. Zwykle czym
    > dłuższy kabel tym większe zakłócenia. Tak więc równie podejrzana jest np.
    > linia telefoniczna, sieć LAN itp.
    > Wyciągnięcie wtyczek z gniazdek sieciowych nie musi być wystarczające. W
    > zasadzie należy odłączyć wszystkie długie kable.

    Radio i drukarka tez spalily sie przez linie telefoniczna?

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 18. Data: 2010-05-24 09:36:51
    Od: Animka <a...@t...nieja.wp.pl>

    W dniu 2010-05-24 09:13, Mark pisze:

> [...]
    > acara a zostawiajac np wpieta osiedlowke po lanie. Zwlaszcza taka, co idzie
    > sobie na zewnatrz budynku najzwyklejsza skretka UTP.

    A jak światłowód "idzie sobie" pod ziemią, potem przez piwnice na piętra
    bloku to też?

    --
    animka

  • 19. Data: 2010-05-24 13:22:55
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Mon, 24 May 2010 11:36:51 +0200,
    Animka <a...@t...nieja.wp.pl> screamed:

    > A jak światłowód "idzie sobie" pod ziemią, potem przez piwnice na piętra
    > bloku to też?

    Czy światłowód zrobiony jest z materiału przewodzącego prąd?

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:234B ]
    [ 15:22:35 user up 12447 days, 3:17, 1 user, load average: 0.94, 0.38, 0.95 ]

    We'd all like to vote for the best man but he's never a candidate.

  • 20. Data: 2010-05-24 14:35:06
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Artur M. Piwko"
    >Czy światłowód zrobiony jest z materiału przewodzącego prąd?

    Każdy przewodzi. Tyle, że niektóre lepiej ;-)

    --
    | K...@e...eu.org |