  • 11. Data: 2010-04-03 17:32:36
    Temat: Re: Skaner do slajdów dla amatora
    Od: Mateusz Papiernik <m...@m...net>

    W dniu 2010-04-03 17:35, Janko Muzykant pisze:
    > I to jest najlepszy pomysł. Jakość bardzo dobra, a całość
    > ''przeskanujesz'' w dwie godziny. Więcej w archiwum.

    Hm, ja sie wlasnie z tej metody wycofuje w kierunku skanow. Ale moze
    jednak powinienem w takim razie przy niej pozostac?

    Efekty z mojego zestawu: http://dl.dropbox.com/u/411992/IMG_1747.jpg

    Zawsze zakladalem, ze skanowanie bedzie mniej upierdliwe.

    --
    Mateusz Papiernik, Maticomp Webdesign
    Projektowanie i realizacja witryn WWW

  • 12. Data: 2010-04-03 18:32:08
    Od: "Jan" <t...@o...pl>

    > I to jest najlepszy pomysł. Jakość bardzo dobra, a całość
    > ''przeskanujesz'' w dwie godziny. Więcej w archiwum.
    ===========================
    A ja ogłaszałem na All. duplikator do slajdów Pentacon... Nadal do
    sprzedania...:)
    Już swoje ... zduplikowałem..:)
    Pozdrowienia
    Jan

  • 13. Data: 2010-04-03 18:46:52
    Od: "Jan" <t...@o...pl>

    ...> I to jest najlepszy pomysł. Jakość bardzo dobra, a całość
    > ''przeskanujesz'' w dwie godziny. Więcej w archiwum.
    Tutaj przystawka Pentacon, którą wykorzystałem i chcę sprzeda... Negatywy
    oczywiście do obróbki.
    http://picasaweb.google.com/janjar9/Duplikator#
    Pozdrowienia
    Jan

  • 14. Data: 2010-04-03 20:33:12
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W sobota, 3 kwietnia 2010 17:21, Piotrne wyraził następujacą opinię:

    > ... 100 godzin
    > (12 dni roboczych 8-godzinnych)... Dlatego cierpliwości
    > wystarczyło mi na kilkadziesiąt zdjęć...

    I dlatego bardziej opłaca się zapłacić 1000zł i mieć gotowy produkt
    określonej jakości, zamiast poświęcić ileś tam czasu na skanowanie i
    {ewentualną} obróbkę a potem stwierdzić, że profesjonalista nie popełniłby
    tego drobnego błędu który powoduje że właściwie wszystko trzeba by
    przeskanować na nowo ;-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 15. Data: 2010-04-05 08:45:28
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Mateusz Papiernik pisze:
    > Hm, ja sie wlasnie z tej metody wycofuje w kierunku skanow. Ale moze
    > jednak powinienem w takim razie przy niej pozostac?
    >
    > Efekty z mojego zestawu: http://dl.dropbox.com/u/411992/IMG_1747.jpg

    Myślę, że tylko obróbka rawa da cokolwiek z tego zdjęcia. Najlepszy do
    negatywów byłby nieodżałowany rsp (współpracuje np. z 5D), ale i acr da
    radę. Do slajdów to już wystarczy acr.

    > Zawsze zakladalem, ze skanowanie bedzie mniej upierdliwe.

    Jeśli godzisz się na takie efekty kolorystyczne...
    Jeśli masz rawa, podrzuć, zobaczymy co się da wyciągnąć.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 16. Data: 2010-04-05 08:54:49
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Dariusz Zygmunt pisze:

> [...]
    > {ewentualną} obróbkę a potem stwierdzić, że profesjonalista nie popełniłby
    > tego drobnego błędu który powoduje że właściwie wszystko trzeba by

    Za 1000zł to najwyżej rolkę filmu dostaniesz. Chyba, że interesują Cię
    tak marne efekty jak z przykładu powyżej, albo masz idealnie naświetlone
    materiały (nota bene też do obróbki, bo dla mnie idealny slajd jest
    przekontrastowany i po obróbce można z niego sporo wyciągnąć).

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /90% ludzi nie powie nigdy nikomu tego, o czym myśli przez 90% czasu/

  • 17. Data: 2010-04-05 18:02:13
    Od: Mateusz Papiernik <m...@m...net>

    W dniu 2010-04-05 10:45, Janko Muzykant pisze:
    > Myślę, że tylko obróbka rawa da cokolwiek z tego zdjęcia.

    Mogloby dac. Te klisze dosc dawno przepuscilem na szybko na probe i RAWy
    mi nie zostaly - a szkoda. Przy probie sensownej reprodukcji tylko RAW
    wchodzilby w gre.

    > Najlepszy do
    > negatywów byłby nieodżałowany rsp (współpracuje np. z 5D), ale i acr da
    > radę. Do slajdów to już wystarczy acr.

    Osobiscie nie lubie RSE, zdecydowanie wole efekty dawane przez ACR.

    > Jeśli godzisz się na takie efekty kolorystyczne...

    Zdecydowanie nie. Duzym problemem jest sama jakosc negatywow i slajdow -
    w 90% to ORWO w stanie wszelakim, dalekim od idealnego. Na pewno daloby
    sie z RAWa jednak troche pocisnac.

    Fotke dalem bardziej jako poglad na uzyskiwana rozdzielczosc/ostrosc (z
    marginesem na to, ze oryginalna fotka mogla nie byc ostra) niz w
    kontekscie efektow kolorystycznych.

    > Jeśli masz rawa, podrzuć, zobaczymy co się da wyciągnąć.

    Dzieki, poradze sobie :) Pracuje z RAWami caly czas, wiem z czym je
    zjesc - niestety, tutaj byly tylko JPG. No i jakby nie patrzec, RAWy
    dodaja +10 do czasochlonnosci calego procesu. Uswiadomiliscie mi, ze
    skanowanie TEZ nie idzie szybciej - wiec wada w porownaniu ze
    skanowaniem przestaje byc istotna, ale czas potrzebny na przelecenie
    tego aparatem z obrobka RAWow jest malo atrakcyjny.

  • 18. Data: 2010-04-05 19:46:38
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W poniedziałek, 5 kwietnia 2010 10:54, Janko Muzykant wyraził następujacą
    opinię:

    > Za 1000zł to najwyżej rolkę filmu dostaniesz.

    25 zł za klatkę?? Nieźle sobie liczysz ;-)

> [...]
    > materiały (nota bene też do obróbki, bo dla mnie idealny slajd jest
    > przekontrastowany i po obróbce można z niego sporo wyciągnąć).

    Jeśli slajdy mają wady naświetlenia, dominanty barwne lub słabe/silne
    wysycenie to wypracowanie przez amatora techniki ich prawidłowego skanowania
    będzie tym trudniejsze. Tak czy inaczej, lepiej wolny czas poświęcić na
    zarobienie kasy a skanowanie zostawić komuś kto się na tym zna, tym bardziej
    że samo skanowanie też nie jest jakimś super ekscytującym zajęciem.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 19. Data: 2010-04-05 20:13:50
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Dariusz Zygmunt pisze:

    > 25 zł za klatkę?? Nieźle sobie liczysz ;-)

    Ja sobie liczę 50zł. Za siedzenie w szopie nad jedną klatką. Choć nie
    pamiętam akurat, aby to była klatka z analoga, ale nie ma to znaczenia.

> [...]
    > zarobienie kasy a skanowanie zostawić komuś kto się na tym zna, tym bardziej
    > że samo skanowanie też nie jest jakimś super ekscytującym zajęciem.

    Nie znam takiego skanera, co ze zwietrzałego orwo sam zrobi referencynie
    naświetlone świeże fuji. Nie znam też nikogo, kto zrobi to za 2zł.

    Powiedzmy sobie szczerze, praktycznie każdy materiał zeskanowany z
    analoga bez obróbki jest wielkim marnowaniem potencjału. Zresztą dotyczy
    to też odbitek, które w większości wypadków niesamowicie zyskują po
    obróbce. Oczywiście nikt nie będzie czasu marnował na jakieś pamiątki
    rodzinne, ale gdy się zobaczy, co można, to żal nic z tym nie zrobić.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /największa porażka Amerykanów? - upadek Związku Radzieckiego/

  • 20. Data: 2010-04-05 20:18:47
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Mateusz Papiernik pisze:

    > Osobiscie nie lubie RSE, zdecydowanie wole efekty dawane przez ACR.

    RSP jako jedyny chyba oferował bardzo niskie temperatury barwowe, dzięki
    czemu można było łatwo zdjąć maskę. ACR schodzi do 2kK i zwykle jest
    nadal za dużo, trzeba potem kręcić w szopie, co jest mniej wygodne.

    > Zdecydowanie nie. Duzym problemem jest sama jakosc negatywow i slajdow -
    > w 90% to ORWO w stanie wszelakim, dalekim od idealnego. Na pewno daloby
    > sie z RAWa jednak troche pocisnac.

    No właśnie, im gorsza jakość materiałów, tym więcej można z rawa w
    stosunku do skanów klasycznych. Miałem materiały w których nie było nic
    praktycznie, dopiero po zaawansowanej obróbce pojawiła się czytelna treść.

> [...]
    > skanowaniem przestaje byc istotna, ale czas potrzebny na przelecenie
    > tego aparatem z obrobka RAWow jest malo atrakcyjny.

    Praca z negatywami jest dziwna, bo wszystko przebiega tam na odwrót
    (odwraca się krzywą jako pierwszą operację, a potem ''myśli do góry
    nogami'').
    Sukces tej metody zawiera się też w kompensacji nieliniowości cieni,
    które stają się światłami.

    Tak w ogóle, gdyby w jakiś cudowny sposób otrzymać w cyfrówkach negatyw,
    jego obróbka mogłaby być bardzo ciekawa właśnie z tegoż powodu.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /boję się radonu bo nie ma zapachu, smaku i rozumu/