  • 11. Data: 2014-03-29 16:38:20
    Temat: Re: Skaner czy aparat ?
    Od: Uncle Pete <433koz_remove_it@remove_it_gmail.com>

    > hama ma soczewke macro , ktora mozna wykrecic. bez tej soczewki ponoc podchodzi bez
    problemu do zoomow uniwersanych na aps - c.

    Ostatnie pytanie: zakładasz ten wynalazek Hamy do aps-c czy ff?

    Piotr

  • 12. Data: 2014-03-29 16:40:47
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Samstag, 29. März 2014 16:38:20 UTC+1 schrieb Uncle Pete:
    bez problemu do zoomow uniwersanych na aps - c.

    > Ostatnie pytanie: zakładasz ten wynalazek Hamy do aps-c czy ff?
    >

    > Piotr

    do ff

    ale mysle , ze tutaj roznica pomiedzy FF i aps nie bedzie duza.
    niedoboru swiatla nie ma , mozna nastawic niska czulosc i roznic w praktyce nie
    bedzie.

  • 13. Data: 2014-03-29 20:22:45
    Od: Uncle Pete <433koz_remove_it@remove_it_gmail.com>

    > do ff
    >
    > ale mysle , ze tutaj roznica pomiedzy FF i aps nie bedzie duza.
    > niedoboru swiatla nie ma , mozna nastawic niska czulosc i roznic w praktyce nie
    bedzie.

    Bardziej się martwię o to, czy geometria nasadki przy założeniu na aps-c
    pozwoli na zrobienie zdjęcia pełnej klatce i będzie się sało ustawić
    ostrość. Czy ta nasadka ma regulowaną długość?

    Piotr

  • 14. Data: 2014-03-29 22:49:49
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Samstag, 29. März 2014 20:22:45 UTC+1 schrieb Uncle Pete:

> [...]
    >
    > pozwoli na zrobienie zdjęcia pełnej klatce i będzie się sało ustawić
    >
    > ostrość. Czy ta nasadka ma regulowaną długość?

    nasadka nie ma regulowanej dlugosci
    z wykrecona soczewka makro jej dlugosc ( odleglosc do plaszczyzny przezrocza ) to ok
    90 mm. Ja musialem przedluzyc o 35 mm . Zaden problem kawalwk rurki pvc o srednicy
    50mm .

    dla cropa z szybkiego przeliczenia wychodzi mi ze tez bedziesz musial tubus
    przeddluzyc . dla cropa 1,5 i heliosa 58 mm odleglosc przezrocza od srodka
    optycznego obiektywu winna wynosic ok 140mm . pewnie ok 30 mm pochlonie obudowa
    obiektywu czyli tez nalezaloby o ok 30 - 35 mm przedluzyc tubus .

    jesli bedziesz stosoawal zoom to mozna z dwoch prostych zaleznosci oszacowac
    konieczna dlugosc tubusa :

    skala = 1/crop

    dodatkowy wysow obiektywu (d)= skala / ogniskowa

    x=d+f

    1/y = 1/f-1/x

    mozesz wyliczyc taka grubosc pierscieni i ogniskowa zeby nie trzeba bylo przedluzac
    dodatkow tubusa.

  • 15. Data: 2014-03-30 09:12:01
    Od: Uncle Pete <433koz_remove_it@remove_it_gmail.com>

> [...]
    >
    > 1/y = 1/f-1/x
    >
    > mozesz wyliczyc taka grubosc pierscieni i ogniskowa zeby nie trzeba bylo przedluzac

    Dzięki!

    Piotr

  • 16. Data: 2014-03-30 12:10:32
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-03-29 22:49, XX YY pisze:

> [...]
    >
    > 1/y = 1/f-1/x
    >
    > mozesz wyliczyc taka grubosc pierscieni i ogniskowa zeby nie trzeba bylo przedluzac

    Odległości bardzo zależą od obiektywu. Dla mojego Tamrona 17-55/2.8 z
    pierścieniem pośrednim aby uzyskać odwzorowanie 1:1.5 płaszczyzna
    ostrości jest kilka milimetrów przed przednią soczewką.

    P.P.

  • 17. Data: 2014-03-30 12:26:24
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    >
    > pierścieniem pośrednim aby uzyskać odwzorowanie 1:1.5 płaszczyzna
    >
    > ostrości jest kilka milimetrów przed przednią soczewką.

    zalezy od ogniskowej

    dla skali 1:1
    grubosc pierscieni czyli dodatkowy wysow = ogniskowej
    odleglosc przedmiotu od srodka optycznego to 2* ogniskowa.

    czyli dla 17 mm - pierscienie 17 mm odleglosc 34 mm - rzeczywioscie pare mm przed
    soczewka ( srodek optyczny jest wewnatrz obiektywu)

    dla 58 mm potrzeba pierscienie ok 38 mm ( dla 1:1,5 - =0,66) a odleglosc
    przedmiotowa to ok 140- 150 mm. Zapewniajac te odleglosci mozna zrezygnowac z
    zalaczonej soczewki macro , ktora jednak przynosi straty rozdzielczosci i jakosci
    rysunku wieksze od pierscieni posrednich. W zasadzie jesli obiektyw jest dobrej
    jakosci z zapasem rozdzielczosci to matryca nie zarejestruje spadku jakosci
    spowodowanego pierscieniami.

    w sumie jestem zaskoczony jakoscia odwzorowania i wszystko wskazuje na to, ze
    przeprosze sie z analogiem - jeszcze nie wiem , ktorym. na razie chyba to bedzie
    6*4,5 . Podoba mi sie obrazowanie w swiatlach. W cyfrze sa przepaly , na analogu
    subtelny rysunek. To dobre odwzorowanie , bogate przejscia tonalne w swiatlach sa
    okupione gorszymi w cieniach , ale cienie sa mniej dla oczu bolesne.

  • 18. Data: 2014-04-05 21:33:04
    Od: XX YY <f...@g...com>

    i mala ciekawostka.

    zdjecie z negatywu liczacego sobie 34 lata- rok 1980.
    jak udalo mie sie ustalic bylo robione radziecka VILIA

    slabsza rozdzielczosc , ale kolorek - jak dzisiejszy. Zawsze mozna w miare upodobania
    i gustu nieco zmodyfikowac.

    http://spherapan.vot.pl/IMG_2124c.jpg

    i druga ciekawostka. zachecony pozytywnymi wynikami z malego obrazka odkopalem z dna
    kufra moja bronice 6*4,5 cm

    och coz za cudo . I zaskoczenie - w promieniu paru km nie mozna dostac filmow 120.
    Jeden z ekspedientow nawet nie wiedzial co to takiego , nigdy nie slyszal o blonach
    zwojowych 6 cm .

  • 19. Data: 2014-04-25 19:46:06
    Od: XX YY <f...@g...com>

    ciag dalszy hostorii.

    porownalem negatywy sfotografowane ze skanowane scannerem do negatywow minolty - cena
    sos ok 1000 eu w przeszlosci , a wiec chyba nie najgorszej klasy.

    dla 24*36 wynik porownywalny . w sumie przy dokladnej obrobce da sie ze skannera
    minimalnie wiecej uzyskac , ale to bez wiekszego znyczenia.
    skanowal mi ltos , kto ma duze doswiadczenie w obrobce materialu ze skannera.

    w sumie wszystko jedno w praktyce.

    i teraz ciag dlaszy - sfotografowalem negatywy 6*4,5.
    wynik taki ze mi szczena opadla.
    nie da sie osiaggnac czegos taiego wprost z cyfry.
    mam pare portertow , ale to prywatne wiec nie moge pokazac .

    jedno z pierwszych zdjec.
    zadne artystyczne , slaby kadr nie do oceny - zwykly test . motyw o duzej
    rozpietosci tonalnej , cyfra tzutaj nie wyrabia.

    http://spherapan.vot.pl/IMG_2710a.jpg

    w sumie dla portetu dostalem lepszy wyniki fotografujac negatyw 6 cm , niz robiac
    wprost cyfra.
    to sie da uzasadnic dlaczego tak jest , ale mniejsza o to .

    i ogromna zaleta : jedno zdjecie to koszt ok 1-2 zlotych , zmusza to do myslenia. nie
    pstryka sie masowo i bezmyslnie. fajna sprawa , ponownie wiem co to jest przyslona ,
    odleglosc , czas naswietlenia.

  • 20. Data: 2014-04-25 20:19:25
    Od: XX YY <f...@g...com>

    ciag dalszy historii.

    porownalem negatywy sfotografowane z negatywami skanowanymi scannerem do negatywow
    minolty - cena w przeszlosci cos ok 1000 eu , a wiec chyba nie najgorszej klasy.

    dla 24*36 wynik porownywalny . w sumie przy dokladnej obrobce da sie ze skanera
    minimalnie wiecej uzyskac , ale to bez wiekszego znaczenia.
    skanowal mi ktos, kto ma duze doswiadczenie w obrobce materialu ze skannera, zrobil
    to chyba nie zle.

    w sumie wszystko jedno w praktyce.

    i teraz ciag dalszy - sfotografowalem negatywy 6*4,5 cm.
    wynik taki, ze mi szczena opadla.
    nie da sie osiagnac czegos takiego wprost z cyfry.
    mam pare portertow , ale to prywatne wiec nie moge pokazac .

    jedno z pierwszych zdjec.
    zadne artystyczne , slaby kadr nie do oceny - zwykly test . motyw o duzej
    rozpietosci tonalnej , cyfra tutaj nie wyrabia.