  • 1. Data: 2014-03-20 11:18:29
    Temat: Skaner czy aparat ?
    Od: XX YY <f...@g...com>

    mam troche starych negatywow do zeskanowania.

    tanim skanerem do filmow wynik jest marny - przed paru laty odstapilem od tego.
    aparatem + obiektyw makro + diaduplikator wynik jest dobry , czasem bardzo dobry.

    czy ktos wie jak wyglada porownanie do zdjec skanowanych dobrym profesjonalnym
    skanerem do filmow . Jest znaczaco lepszy niz aparatem?

  • 2. Data: 2014-03-20 18:18:57
    Temat: Re: Skaner czy aparat ?
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <f...@g...c
    om>,
    XX YY <f...@g...com> wrote:

> [...]
    >
    > czy ktos wie jak wyglada porownanie do zdjec skanowanych dobrym
    > profesjonalnym skanerem do filmow . Jest znaczaco lepszy niz aparatem?

    Ma byc nowy czy uzywany?
    BP MSPANC,
    --
    TA

  • 3. Data: 2014-03-22 06:43:00
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    XX YY wrote:
> [...]
    >
    > czy ktos wie jak wyglada porownanie do zdjec skanowanych dobrym
    > profesjonalnym skanerem do filmow . Jest znaczaco lepszy niz

    zartujesz...

    nie wiesz tego?

    :)

  • 4. Data: 2014-03-27 08:30:54
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > czy ktos wie jak wyglada porownanie do zdjec skanowanych dobrym profesjonalnym
    skanerem do filmow . Jest znaczaco lepszy niz aparatem?

    wychodzi mi na to ze jakosc skanu robionego aparatem i dobry obiektywem jest lepsza
    od skanu robionego dobrym skannerem.
    w kazdym razie nie znalazlem w sieci przykladow lepszych skanow.
    te z labow na ktore sie natknalem sa wlasciwie gorszej jakosci.

    czas skanowania , obrobki jesli robic aparatem jest akceptowalna - jak kazdego
    zdjecia , da sie zautomatyzowac , jesli trzeba.

    moze ktos moze pokazac dobry skan z labu o wielkosci co najmniej 2500 px , bym mogl
    porownac.
    mnie sie na prawde dobrego nie udalo w sieci znalezc , jesli juz to malej wielkosci.

  • 5. Data: 2014-03-28 13:42:05
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    XX YY wrote:

> [...]
    > px , bym mogl porownac.
    > mnie sie na prawde dobrego nie udalo w sieci znalezc , jesli juz to

    wniosek...

    nie znalazles skanów robionych dobrym skanerem do negatywów.

    generalnie to trudniej jest zrobic dobre skany z negatywów niz dobre skany
    materialów refleksyjnych czy slajdów.

    Problem lezy w gestosci optycznej negatywu i w jego duzej rozpietosci
    tonalnej.

    slaby skaner poradzi sobei calkiem dobrze ze skanowaniem slajdów bo w
    cieniach i tak jest malo informacji uzytecznej, ten am skaner zrobi nam z
    negatywu kupe. Bo po obróceniu w switalach wyjdzie syf i malaria (szumy
    artefakty itd)

    Kiedys dawno temu bawilem sie w skanowanie dla siebie i mialem taki dosc
    przecietney skanerek do malego obrazka, i jak mówie slajdy byly super a
    negatywy straszna kupa.

    co do skanowania aparatem... hm... powstaje pytanie czy matryca przeniesie
    caly zakres tonalny zawarty w negatywie.
    Mozesz tez miec problem jesli negatywy beda mocno dowolane czyli "swiatla"
    baeda mialy duza gestosc optyczna, istnieej spore ryzyko ze w obróconym
    obrazie beziesz mial niskiej jakosci swiatla.

    Jak juz mówilem negatywy sa ciezkie do skanowowania.

  • 6. Data: 2014-03-28 17:22:36
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Problem lezy w gestosci optycznej negatywu i w jego duzej rozpietosci
    >
    > tonalnej.

    wrecz przeciwnie , nie tylko, ze nie jest to nie jest problemem ale jest na odwrot
    niz przypuszczasz - rozpietosc tonalna obrazu srebrowego na nagatywie jest mniejsza
    od rozpietosci tonalnej matrycy . Akurat, ze swiatla na negatywie sa czarne to tez
    jest korzystne dlatwegp ze matryca nie jest ustawiona symetrycznie . na cienie ma ok
    6 ev na swiatla tylko ok 3 ev , latwo o przepaly w swiatlach - ale mniejsza o to.

    dochodze na starych niemal 20 - letnich negatywach do takich wynikow bez cudowania z
    obrobka :

    http://spherapan.vot.pl/24.jpg
    http://spherapan.vot.pl/23.jpg
    http://spherapan.vot.pl/22.jpg
    http://spherapan.vot.pl/21.jpg

    to wystarcza do takiej fotografi domwej - widac na zdjeciu ze jest lepiej niz z
    niejednej cyfry.
    z pewnoscia do poprawy jest ziarno ( to nie sa szumy matrycy a prawdziwe ziarno
    materialu srebrowego) i z rozdielczoscia roznie bywa. wowczas AF nie trafial na
    kazdym zdjeciu , tez wystpowal AF i BF - tego nie mozna juz dzisiaj poprawic.

    Rzecz moze byc interesujaca jesli robic skany negatywow 6*6 i nie wiem czy warto
    postarac sie o dobry skaner , czy tez sprawe zalatwi aparat.

  • 7. Data: 2014-03-28 20:42:43
    Od: Uncle Pete <433koz_remove_it@remove_it_gmail.com>

> [...]
    kazdym zdjeciu , tez wystpowal AF i BF - tego nie mozna juz dzisiaj poprawic.

    Czy możesz napisać, jak konstrukcyjnie to rozwiązałeś? Swego czasu
    zrobiłem taki duplikator na bazie lustrzanki cyfrowej (Pentaksa *istDS),
    Heliosa 44, kawałka rury kanalizacyjnej i radzieckiej nasadki do
    kopiwania slajdów i filmów i wyniki były bardzo obiecujące, tyle że do
    końca nie rozwiązałem problem z podświetlaniem.

    http://tinyurl.com/ox48ejn

    Pozdrawiam,

    Piotr

  • 8. Data: 2014-03-29 07:38:23
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Czy możesz napisać, jak konstrukcyjnie to rozwiązałeś? Swego czasu
    >

    > do końca nie rozwiązałem problem z podświetlaniem.

    uzywam tego urzadzenia
    http://www.amazon.de/Hama-00003212-Dia-Duplikator-f%
    C3%BCr-Digitalkameras/dp/B000EOQT3Y

    nakrecone na obiektyw macro 90 mm.

    mam ramke na 6 ujec - fotografowanie to b szybka sprawa w ciagu pol minuty
    zeskanowane 6 ujec. najdluzej trwa wymiana negatywu w ramce.

    obrobka - to wiadomo - czas zalezy od wyniku jaki sie chce osiagnac.

    podswietlenie . najprostsze i zarazem chyba najlepsze z mozliwych.

    lammpa blyskowa na aparacie , za negatywem biala kartka papieru od ktorej odbija sie
    swiatlo i podswietla negatyw. Idealne zrodlo swiatla do tego celu .

    mysle, ze dobry obiektyw std + pierscienie posrednie + taka kopiarka to dobre
    rozwiazanie.

  • 9. Data: 2014-03-29 13:55:23
    Od: Uncle Pete <433koz_remove_it@remove_it_gmail.com>

> [...]
    >
    > mam ramke na 6 ujec - fotografowanie to b szybka sprawa w ciagu pol minuty
    zeskanowane 6 ujec. najdluzej trwa wymiana negatywu w ramce.

    Dzięki, właśnie z tą częścią miałem największy problem - w radzieckim
    wynalazku była kiepskiej jakości szybka matowa, a dobrej jakości szkła
    mlecznego nie znalazłem. Nie wiedziałem, że Hama coś takiego produkuje.
    Wszędzie widziałem duplikatory z wbudowanym obiektywem, a nie jako
    nasadkę na obiektyw. Muszę jej poszukać.

> [...]
    >
    > lammpa blyskowa na aparacie , za negatywem biala kartka papieru od ktorej odbija

    Fajne rozwiązanie, nie przyszło mi do głowy - działa automatyka lampy i
    jest najlepsza dla matrycy temperatura barwowa. Ja podświetlałem
    halogenową lampką na biurko.

    Pozdrawiam,

    Piotr

  • 10. Data: 2014-03-29 14:45:48
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Samstag, 29. März 2014 13:55:23 UTC+1 schrieb Uncle Pete:

> [...]
    >

    > Fajne rozwiązanie, nie przyszło mi do głowy - działa automatyka lampy i
    >
    > jest najlepsza dla matrycy temperatura barwowa. Ja podświetlałem

    oryginalna ramka do hamy kosztuje cos ok 16 euro , troche glupi wydatek za kawalek
    plastiku.
    znalazlem inna za 4 euro , byla troche szersza - przycialem i pasuje idealnie.

    w sumie wszystko wskazuje jak do tej pory , ze dostaje wynik leszy niz ze skanera za
    1000 euro. Wprawdzie aparat i obiektyw sa drozsze , ale sie je juz ma.

    hama ma soczewke macro , ktora mozna wykrecic. bez tej soczewki ponoc podchodzi bez
    problemu do zoomow uniwersanych na aps - c.

    w sumie ta hama czy sa inne podobne jest bardzo wygodna - pozwala na przesuniecie
    ramki w gore/ dol , obrot itd , itp. a calosc jest lekka , zwartej budowy , nie
    obciaza zbytnio obiektywu , tak ze aparat mam przykrecony do statywu. AF tez dziala
    , choc ostrze na LV.

    Generalnie wyniki sa lepsze niz oczekiwalem , zas oddanie swiatel lepsze niz w
    oryginalnym zdjeciu z cyfry , to dzieki temu, ze oryginal jest negatywem.
    wlasciwie jesli robie z negatywu nie ma przepalow swiatel tak chetnie wystepujacych
    na matrycach- to wynika z charakterystyki matrycy -
    i to mie sklania, zeby sie przeprosic z formatem 6*7 analog.