  • 1. Data: 2009-03-08 00:35:43
    Temat: Rysa na obiektywnie
    Od: SpeX <s...@v...pl>

    Witam, mam Panasonica FZ50 i ostatnio zauważyłem niewielką rysę na
    obiektywie. Prawda jest taka iż nawet nie wiem kiedy ją sobie nabiłem. i
    tu mam pytania:
    1) czy się z tym coś zrobić
    2) przejdzie to przez gwarancję?
    3) ile na wymianę poza gwarancją?
    4) Jakie są negatywne skutki tej usterki na zdjęciach? Na zwykłych
    zdjęciach nic nie widać, coś się pojawia na zdjęciach pod światło.
    Ale czy to jest wielka usterka?

  • 2. Data: 2009-03-08 01:13:48
    Temat: Re: Rysa na obiektywnie
    Od: "AdamCCS" <c...@e...pl>

    Użytkownik "SpeX" <s...@v...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 4) Jakie są negatywne skutki tej usterki na zdjęciach? Na zwykłych
    > zdjęciach nic nie widać, coś się pojawia na zdjęciach pod światło.
    ------
    A czy na zdjęciach ją widać ?
    AdamCCS

  • 3. Data: 2009-03-08 01:18:35
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

> [...]
    > 4) Jakie są negatywne skutki tej usterki na zdjęciach? Na zwykłych
    > zdjęciach nic nie widać, coś się pojawia na zdjęciach pod światło.

    David Hamilton podrapał kiedys soczewkę kamieniem obiektywu kamieniem
    celowo...

    Poważnie - jeżeli rysa jest niewielka - to ma ona pewnie głównie znaczenie
    psychologiczne.
    Udanych zdjęć i dobrego światła.
    Pozdrawiam.

  • 4. Data: 2009-03-08 03:01:28
    Od: Paweł Rumian <c...@c...barg.cy>

    1) Naklej sobie na obiektyw kawałek żółtej karteczki post-it.
    2) Zrób parę zdjęć i zorientuj się, że w zasadzie nie widać różnicy
    3) Zdejmij karteczkę i nie przejmuj się już za bardzo.

    Swoja droga mozesz wczesniej upewnic się, czy rysa nie schodzi pod wpływem
    przetarcia obiektywu miekka szmatka - spora czesc 'powaznych uszkodzen' znika
    po tym prostym zabiegu ;)

    --
    Paweł Rumian
    e-mail -> ROT13

  • 5. Data: 2009-03-08 12:02:07
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

> [...]
    > 4) Jakie są negatywne skutki tej usterki na zdjęciach? Na zwykłych
    > zdjęciach nic nie widać, coś się pojawia na zdjęciach pod światło.

    Rysa na obiektywie nie jest szkodliwa -
    poza urazem psychicznym wlasciciela oczywiscie ;)

    Gorzej by bylo gdybys mial ryse na soczewce obiektywu...

  • 6. Data: 2009-03-09 09:57:00
    Od: j...@a...at

    On 8 Mrz., 01:35, SpeX <s...@v...pl> wrote:
> [...]
    > 4) Jakie są negatywne skutki tej usterki na zdjęciach? Na zwykłych
    > zdjęciach nic nie widać, coś się pojawia na zdjęciach pod światło.

    ad 1 nie
    ad 2 nie wiem , ale co servis moze z tym zrobic ? - ja bym sie nie
    decydowal na wymiane soczewki z tego powodu.
    obiektyw jest strannie justowany przez producenta i nie wiem czy
    servis moglby zrobic to rownie starannie.
    ad 3 nie ruszallbym jesli to rzeczywiscie rysa czyli cos jak wlos
    tylko ciensze.
    ad 4 rysa na soczewce przedniej nie jest tak niebezpieczna jak np na
    soczewce tylnej.

    w zasadzie nic nie zauwazysz , na b , krotkich ognisjkowych
    zaburzenie ostrosci bedzie nieco bardziej widoczne niz na dlugicg
    ogniskowych ale i tak go nie zobaczysz.

    najlepiej przekonaj sie sam - zrob zdjecie na krotkiej ogniskowej i
    zobacz czy widzisz jakies zaburzenie ostrosci w tym mienscu.

    moim zdaniem nic nie zobaczysz a w takim przypadku bym sie nie
    przejmowal.

    od rysy gorszy wplyw ma np zakurzony obiektyw albo odcisk palca na
    soczewce ( z czego wielu nie zdaje sobie sprawy ze cos takiego wogole
    ma )

    XXX