-
71. Data: 2014-01-24 10:18:27
Temat: Re: Rosnąca liczba biegów...
Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>
W dniu 23.01.2014 22:48, Gotfryd Smolik news pisze:
> Kryterium było proste: jedziemy z jednakową prędkością, taką, że
> do napędzania samochodu wystarczy ułamek mocy silnika.
> Uprzejmie proszę o nie przenoszenie argumentów w tematykę co do
> której nie zabierałem głosu :)
Daruj sobie. Każdy samochód mniej pali na wyższym biegu, po to te biegi
są. Nawiedzonemu nie przetłumaczysz.
MJ
-
72. Data: 2014-01-24 10:27:21
Temat: Re: Rosnąca liczba biegów...
Od: AZ <a...@g...com>
On 2014-01-23, Tomasz Stiller <k...@l...eu.org> wrote:
> On Thu, 23 Jan 2014 18:04:47 +0000, AZ wrote:
>
>> Wiec zapytalem jak sie ma to "znacznie wiecej energii" do pozniejszego
>> sprezania mniej lub wiecej zassanej mieszanki a Ty wyskoczyles o
>> spalaniu jednostkowym.
>
> Dobrze, wracamy do początku. Co się dzieje, jak rośnie prędkość obrotowa
> silnika (silnik ma więcej powietrza do sprężania)? Otóż rośnie także moc,
> zgoda? Jak rośnie moc, to stosunek mocy uzyskiwanej na wałku zdawczym do
> mocy traconej na napędzanie silnika zmienia się, zgoda? Co to oznacza? No
> ni mniej ni więcej to, że rośnie sprawność. Na biegu jałowym 80% energii
> produkowanej przez silnik jest zużywanej przez niego samego. Przy
> obrotach znamionowych będzie to już tylko kilka procent.
>
Widze, ze uparcie zbaczasz z tematu i jak widac robisz to celowo. Twoja
wczesniejsza teza dotyczyla tego, ze na mniejszych obrotach silnik potrzebuje
wiecej mocy na swoje potrzeby niz na wyzszych i argumentowales to oporom
na przepustnicy a ja zapytalem jak to sie ma do pozniejszego sprezania
powietrza w ilosci jakiej udalo sie zassac przez przymknieta przepustnice.
Odpowiesz?
--
Artur
ZZR 1200
-
73. Data: 2014-01-24 10:31:03
Temat: Re: Rosnąca liczba biegów...
Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>
W dniu 2014-01-24 10:18, Michał Jankowski pisze:
> W dniu 23.01.2014 22:48, Gotfryd Smolik news pisze:
>
>> Kryterium było proste: jedziemy z jednakową prędkością, taką, że
>> do napędzania samochodu wystarczy ułamek mocy silnika.
>> Uprzejmie proszę o nie przenoszenie argumentów w tematykę co do
>> której nie zabierałem głosu :)
>
> Daruj sobie. Każdy samochód mniej pali na wyższym biegu, po to te biegi
> są. Nawiedzonemu nie przetłumaczysz.
Nieprawda.
Do pokonania określonej trasy (górki, wiatry, inne opory) z określoną
prędkością (czy też w określonym czasie) potrzebna jest określona ilość
energii, której musi dostarczyć silnik.
Silnik tej energii może dostarczać pracując w różnych zakresach obrotów.
Dobiera się to biegami. W pewnym zakresie obrotów (trzeba dodać, że
także "w pewnym zakresie obciążenia, czyli momentu") sprawność silnika
(liczona w gramach paliwa na dżul) jest (naj)wyższa, w innych jest
mniejsza. Na ogół ta najwyższa sprawność jest około 2/3-3/4
maksymalnych obr. nominalnych.
Praw fizyki pan nie zmienisz i nie bądź pan rura.
To po co byłaby dwójka i trójka (czwórka...) ?
A 6 biegów służy głównie zaspokojeniu snobizmu właściciela "jaki to ja
genialny jestem, że tak starannie dobieram optymalne obroty" oraz "no -
ja już jeżdżę prawie jak Szumacher czy inny Kubica"
--
Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.
-
74. Data: 2014-01-24 11:07:13
Temat: Re: Rosnąca liczba biegów...
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "sqlwiel" napisał w wiadomości grup
>A 6 biegów służy głównie zaspokojeniu snobizmu właściciela "jaki to
>ja genialny jestem, że tak starannie dobieram optymalne obroty" oraz
>"no - ja już jeżdżę prawie jak Szumacher czy inny Kubica"
No nie calkiem. Takie mondeo 1.8TD, predkosc maksymalna jakies 170,
oczywiscie przy ~4000rpm.
I na jedynce przy 850 rpm wychodzi cos 7,2 km/h. Na karawan sie to
nie nadaje, a i korki czasem jezdza wolniej.
Przy mocniejszym silniku proporcje beda zachowane ... i jeszcze
bardziej za szybko.
Obrotow silnika nie zmienisz, mozna biegi bardziej rozrzucic, ale to
nie jest zbyt elastyczny silnik, ponizej 2000 slabo ciagnie, powyzej
3500 tez juz slabo..
J.
-
75. Data: 2014-01-24 11:23:45
Temat: Re: Rosnąca liczba biegów...
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Tomasz,
Friday, January 24, 2014, 12:36:01 AM, you wrote:
>>>>> A skoro tak, to warto zrobić bieg który umożliwi jazdę z tą prędkością przy
>>>>> niższych obrotach, gdzie tą stosunkowo niską moc silnik generuje sprawniej.
>>>> i 5 biegow to za malo ?
>>> A nie? Ile razy mi jadąc autostradą te 140km/h żałowałem że nie mam
>>> szóstego biegu...
>> Ale jak zakładają 6-biegową skrzynię, to zazwyczaj zmieniają
>> przełożenie główne i na najwyższym biegu dalej masz to samo, tylko po
>> drodze musisz więcej kilkiem mieszać :(
> Bo silniki coraz mniej elastyczne, to i potrzeba więcej biegów żeby zagonić
> na koła moc występującą w wąskim zakresie obrotów.
Tylko dlaczego najpierw liczba biegów rośnie w tych rzekomo tak
elastycznych dieslach?
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
76. Data: 2014-01-24 11:28:18
Temat: Re: Rosnąca liczba biegów...
Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>
On Fri, 24 Jan 2014 09:27:21 +0000, AZ wrote:
> Widze, ze uparcie zbaczasz z tematu i jak widac robisz to celowo. Twoja
> wczesniejsza teza dotyczyla tego, ze na mniejszych obrotach silnik
> potrzebuje wiecej mocy na swoje potrzeby niz na wyzszych i
> argumentowales to oporom na przepustnicy a ja zapytalem jak to sie ma do
> pozniejszego sprezania powietrza w ilosci jakiej udalo sie zassac przez
> przymknieta przepustnice. Odpowiesz?
Odpowiadałem Ci już wiele razy. Cały czas rozmawiamy o _sprawności_
silnika, a nie o jednostkowym zapotrzebowaniu na energię.
Podczas pracy na biegu jałowym zużywając dawkę paliwa produkujemy
powiedzmy 5kW, z czego 4,5kW jest przejadane przez silnik.
Podczas pracy na obrotach znamionowych zużywamy pięć takich dawek paliwa,
ale produkujemy 50kW z czego 10kW jest przejadane przez silnik.
W którym momencie działamy z większą sprawnością?
Tomek
-
77. Data: 2014-01-24 11:36:45
Temat: Re: Rosnąca liczba biegów...
Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>
W dniu 2014-01-24 11:07, J.F pisze:
> Użytkownik "sqlwiel" napisał w wiadomości grup
>> A 6 biegów służy głównie zaspokojeniu snobizmu właściciela "jaki to ja
>> genialny jestem, że tak starannie dobieram optymalne obroty" oraz "no
>> - ja już jeżdżę prawie jak Szumacher czy inny Kubica"
>
> No nie calkiem. Takie mondeo 1.8TD, predkosc maksymalna jakies 170,
> oczywiscie przy ~4000rpm.
> I na jedynce przy 850 rpm wychodzi cos 7,2 km/h. Na karawan sie to nie
> nadaje, a i korki czasem jezdza wolniej.
>
> Przy mocniejszym silniku proporcje beda zachowane ... i jeszcze bardziej
> za szybko.
> Obrotow silnika nie zmienisz, mozna biegi bardziej rozrzucic, ale to nie
> jest zbyt elastyczny silnik, ponizej 2000 slabo ciagnie, powyzej 3500
> tez juz slabo..
Ojtam ch.jtam... Masz rację, ale przeteoretyzowywujesz.
:)
I on potrzebuje/ma 6 ? (Pytam, bo nie wiem). Ja się uczyłem/zdawałem na
Warszawie, co miała 3 i było git.
A jak kupiłem pierwsze "europejskie" auto, Passata 1.6D '83, co miał
5-kę, to tę 5 wrzucałem już przy 50-ce. BTW - w tym aucie pedał gazu
mógł być dwustanowy ;) tzn "pełny gaz" i "noga z gazu". Stany pośrednie
były rzadko używane. Nawet przy ruszaniu z miejsca w chwili łapania
sprzęgła wchodził "pełny gaz" i potem już było tylko sprzęgło-wajcha.
Założę się, że 90% (98%) posiadaczy 6-biegowych skrzynek nagle
trafionych pytaniem "na którym biegu jedziesz?" nie odpowie prawidłowo
bez spojrzenia na wajchę (albo displej).
Rozumiem, że 6 (i więcej) może być potrzebne w kamionie, który może
jechać z gołą dupą (5 ton), a za chwilę z 30-tonową budą.
--
Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.
-
78. Data: 2014-01-24 11:41:29
Temat: Re: Rosnąca liczba biegów...
Od: masti <g...@t...hell>
Dnia pięknego Fri, 24 Jan 2014 11:23:45 +0100 osobnik zwany RoMan
Mandziejewicz napisał:
> Hello Tomasz,
>
> Friday, January 24, 2014, 12:36:01 AM, you wrote:
>
>>>>>> A skoro tak, to warto zrobić bieg który umożliwi jazdę z tą
>>>>>> prędkością przy niższych obrotach, gdzie tą stosunkowo niską moc
>>>>>> silnik generuje sprawniej.
>>>>> i 5 biegow to za malo ?
>>>> A nie? Ile razy mi jadąc autostradą te 140km/h żałowałem że nie mam
>>>> szóstego biegu...
>>> Ale jak zakładają 6-biegową skrzynię, to zazwyczaj zmieniają
>>> przełożenie główne i na najwyższym biegu dalej masz to samo, tylko po
>>> drodze musisz więcej kilkiem mieszać :(
>> Bo silniki coraz mniej elastyczne, to i potrzeba więcej biegów żeby
>> zagonić na koła moc występującą w wąskim zakresie obrotów.
>
> Tylko dlaczego najpierw liczba biegów rośnie w tych rzekomo tak
> elastycznych dieslach?
bo sa coraz mniej elestyczne w związku ze stosowaniem turbo
--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett
-
79. Data: 2014-01-24 11:41:53
Temat: Re: Rosnąca liczba biegów...
Od: AZ <a...@g...com>
On 2014-01-24, Tomasz Stiller <k...@l...eu.org> wrote:
> On Fri, 24 Jan 2014 09:27:21 +0000, AZ wrote:
>> Widze, ze uparcie zbaczasz z tematu i jak widac robisz to celowo. Twoja
>> wczesniejsza teza dotyczyla tego, ze na mniejszych obrotach silnik
>> potrzebuje wiecej mocy na swoje potrzeby niz na wyzszych i
>> argumentowales to oporom na przepustnicy a ja zapytalem jak to sie ma do
>> pozniejszego sprezania powietrza w ilosci jakiej udalo sie zassac przez
>> przymknieta przepustnice. Odpowiesz?
>
> Odpowiadałem Ci już wiele razy. Cały czas rozmawiamy o _sprawności_
> silnika, a nie o jednostkowym zapotrzebowaniu na energię.
>
Ja rozmawiam z Toba akurat o tym:
------
>> zmarnuje się na tarcie tłoka o ścianki. Itd. Skąd pomysł, że im niższe
>> obroty tym trudniej napędzać siebie?
>
> Choćby dlatego, że na tłoczenie powietrza do silnika przy przymkniętej
> przepustnicy potrzeba znacznie więcej energii niż na to samo przy w pełni
> otwartej? To akurat dotyczy tylko benzyny - ale to dość obrazowy przykład.
------
Wiec wg. Ciebie silnik na biegu jalowym potrzebuje na krecenie sie wiecej
energii niz potrzebuje jej podczas pracy na obrotach znamionowych.
>
> Podczas pracy na biegu jałowym zużywając dawkę paliwa produkujemy
> powiedzmy 5kW, z czego 4,5kW jest przejadane przez silnik.
>
> Podczas pracy na obrotach znamionowych zużywamy pięć takich dawek paliwa,
> ale produkujemy 50kW z czego 10kW jest przejadane przez silnik.
>
> W którym momencie działamy z większą sprawnością?
>
W zadnym. Bo jaki jest sens porownywac bieg jalowy z praca...
--
Artur
ZZR 1200
-
80. Data: 2014-01-24 11:44:06
Temat: Re: Rosnąca liczba biegów...
Od: AZ <a...@g...com>
On 2014-01-24, sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com> wrote:
>
> Rozumiem, że 6 (i więcej) może być potrzebne w kamionie, który może
> jechać z gołą dupą (5 ton), a za chwilę z 30-tonową budą.
>
Albo motocyklu ktory ma jezdzic 300 ;-)
--
Artur
ZZR 1200