  • 151. Data: 2010-05-17 14:39:19
    Temat: Re: Rezultat wyprzedzania na skrzyzowaniu
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > Tu się mylisz. Zgodnie z PoRD nie jest zobowiązana do sprawdzania na takim
    > skrzyżowaniu czy aby jest wyprzedzana przez inny pojazd.

    interesujace. A jakis przepis mowiacy o tym, ze w terenie zabudowanym na
    nieoznaczonym skrzyzowaniu nie musze patrzec w lusterko i nie musze
    ustepowac pierwszenstwa przy zmianie kierunku jazdy ?

    Icek

  • 152. Data: 2010-05-17 14:39:39
    Od: Artur 'futrzak' Maśląg <f...@p...com>

    DoQ pisze:
    (...)
    > No co. Usprawiedliwiaja wlasne zachowania :)

    Na to wygląda. Szkoda tylko, że rzadko konsekwencje swych
    zachowań ponoszą oni sami...

  • 153. Data: 2010-05-17 14:50:23
    Od: Karthoon <k...@g...com>

    On 17 Maj, 14:02, "Icek" <i...@d...pl> wrote:

    > i doszlismy do sedna sprawy. Gdyby audi widzialo, ze punto zaraz zniknie w
    > bocznej uliczce to by nie wyprzedzalo

    a nie wiedziało, bo przecież na skrzyżowaniu nie wolno skręcać (w
    przeciwieństwie do wyprzedzania)...

  • 154. Data: 2010-05-17 14:53:01
    Od: "Jurand" <j...@i...pl>

    > i doszlismy do sedna sprawy. Gdyby audi widzialo, ze punto zaraz zniknie w
    > bocznej uliczce to by nie wyprzedzalo.

    Napiszę ostatniego maila w tym wątku, bo już mi się to nudzi...

    Zasranym obowiązkiem nr 1 tego Audi była jazda tą drogą 50 km/h, prawym
    pasem, bo do tego go zobowiązywały znaki. I nie można z tym dyskutować, bo
    znak "koniec obszaru zabudowanego" jest widoczny chociażby na filmie z
    miejsca wypadku.
    Jeśli kierowca Audi ignoruje taki obowiązek, to po części przyjmuje na
    siebie odpowiedzialność za to, co się stanie, jeśli ten przepis złamie. Z
    tym też nie ma co dyskutować, bo za łamanie przepisu odpowiedzialny jest w
    99% wypadków tylko i wyłącznie kierowca, który się na to ŚWIADOMIE decyduje.

    Teraz jeśli obu kierowców przestrzega przepisów, to masz:
    - Punto zbliżające się do skrzyżowania, jadące c.a. 50 km/h z tendencją do
    zwalniania
    - Audi jadące za nim, chcące go wyprzedzić, ale na razie NIE MOŻE, bo jest
    ograniczenie.

    Dochodzi do wypadku? Nie.

    W sytuacji, gdy Punto zwalnia i nie sygnalizuje tego manewru - Audi zaczyna
    wyprzedzać. Rozpędza się od c.a. 30 km/h (bo zwolniło razem z Punto) i w
    połowie długości Punto ile może mieć na liczniku? 50? Kierowniczka Punto
    skręca wtedy w lewo, sama mając 30 km/h i zderzają się na środku drogi.
    Zaręczam Ci, że w tym wypadku nie byłoby mowy o wyrzuceniu Audi z drogi (za
    duża różnica mas samochodów i za mała różnica prędkości). Auta stałyby sobie
    dzielnie na środku drogi i mógłbyś spokojnie powiedzieć - wina Pani z Punto.

    Teraz powiedz mi wobec powyższego, jak oszacować winę obu kierowców? Dla
    przykładu: pani z Punto zezna, że włączyła kierunkowskaz i oceniła odległość
    od samochodu za nią (nie oceniła prędkości). Biegły wyliczy prędkość Audi na
    c.a. 100 km/h w momencie uderzenia w Punto (a dlaczego na tyle - o tym
    poniżej).

    Sąd bedzie rozpatrywał przypadek
    - skręcające na skrzyżowaniu Punto, sygnalizujące manewr
    - upewnienie się kierowniczki kilka sekund wcześniej, że nikt jej nie
    wyprzedza
    - zapierdalające Audi, które zmienia pas w ostatniej chwili.

    I myślisz, że za winnego uznają kierowniczkę Punto? Wątpię.

    Na mocną niekorzyść kierowcy Audi gra tutaj duże przekroczenie prędkości.
    Zobacz na ustawienie aut po kolizji - Punto zostało odwrócone o prawie 180
    stopni, czyli samo to zderzenie musiało spowodować już pewne wytracenie
    prędkości przez Audi. Potem Audi zjeżdża z drogi i wali w drzewo. Samo
    uderzenie W DRZEWO, sądząc po uszkodzeniach auta, musiało nastąpić z
    prędkością conajmniej 50 km/h. Zakładam, ze kierowca Audi nie był skończonym
    debilem i nacisnął w momencie dostrzeżenia zagrożenia hamulec.
    W Punto nie uderzono w bok samochodu - przód nie jest praktycznie w ogóle
    przestawiony - jest ŚCIĘTY. Żeby tak ściąć przód samochodu, wyrywając
    praktycznie koło z zawieszeniem, a do tego jeszcze obrócić to auto o 180
    stopni - to nie zrobisz tego z prędkości 50 km/h przy tym kącie uderzenia.

    Goście jechali 230-konnym A6 quattro. W komentarzach na stronie z opisanym
    wypadkiem jest kilka sensownych wypowiedzi, w tym jedna brzmiąca mniej
    więcej tak "znałem chłopaków, jak jeździli tym samochodem jeszcze na żółtych
    blachach, trudno było tą jazdę nazwać rozsądną". Osiągnięcie 100 km/h tym
    samochodem to kwestia kilku sekund. I tak biorąc pod uwagę powyższe - jak
    zaczęli się zabierać do wyprzedzania - musieli mieć powyżej 100 na blacie.
    Do tego wiara w swoje umiejętności, w "zajebistość" posiadanego auta oraz
    znajomość "własnego terenu" zrobiły swoje.
    Pani w Punto zrobiła tylko jedną rzecz źle - nie dała sobie poprawki na to,
    że w tym miejscu może ktoś tak zasuwać. Ot co.

    Jurand.

  • 155. Data: 2010-05-17 14:53:22
    Od: Karthoon <k...@g...com>

    On 17 Maj, 14:11, "Jurand" <j...@i...pl> wrote:
    > Użytkownik "Cavallino" <c...@k...pl> napisał w

    > Chylę czoła przed Tobą, bo jesteś jak do tej pory pierwszą znaną mi osobą,
    > która stwierdza, że za kierownicą nigdy nie popełniła żadnego błędu i zawsze
    > doskonale potrafi ocenić gdzie kto się za chwilę znajdzie.

    a to Ty nie wiesz, że on jest ideałem, zawsze ma rację, wie wszystko i
    zawsze wszystko robi najlepiej?

  • 156. Data: 2010-05-17 14:54:37
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Jurand" <j...@i...pl> napisał w wiadomości news:

    > Napiszę ostatniego maila w tym wątku,

    Bardzo dobrze.

    >bo już mi się to nudzi...
    >
    > Zasranym obowiązkiem nr 1 tego Audi była jazda tą drogą 50 km/h, prawym
    > pasem

    A zasranym obowiązkiem Punto upewnienie się przed skrętem czy może to
    zrobić.

  • 157. Data: 2010-05-17 14:55:37
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Karthoon" <k...@g...com> napisał w wiadomości
    r.googlegroups.com...
> [...]

    > doskonale potrafi ocenić gdzie kto się za chwilę znajdzie.

    >a to Ty nie wiesz, że on jest ideałem, zawsze ma rację, wie wszystko i

    W nagrodę za merytoryczny wkład w dyskusję - PLONK

  • 158. Data: 2010-05-17 15:03:18
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    wiadomości news:17052010.67AD8818@budzik61.poznan.pl...

    > no przeciez sam to pokazywałes na zdjeciu!
    > Skrzyzowanie a zaraz za nim znak konca terenu zabudowanego.

    Logika szwankuje ?
    To może jeszcze raz.
    Pokazałem skrzyżowanie, a zaraz za tym skrzyżowaniem znak końca miejscowości
    oraz końca terenu zabudowanego.
    Znaki te stoją za skrzyżowaniem patrząc od strony od której jechały pojazdy.
    Pytanie moje brzmiało: "Dlaczego uważasz, że znak początku miejscowości oraz
    początku terenu zabudowanego znajdował się tuż przed skrzyżowaniem ?"
    Oczywiście mowa cały czas w odniesieniu do jadących pojazdów, które brały
    udział w wypadku.

    > Dlaczego patrzysz tylko z jednego punktu widzenia?
    > Zakładam, ze kierowczyni fiata zle (za pozno) zasygnalizowała manewr
    > skretu.
    > czy kierowca audi nie miał prawa (zgodnie z opisanymi przez ciebie
    > zaleznosciami) oczekiwac, ze kobieta zasygnalizuje manewr odpowiednio
    > wczesniej?

    Miał prawo oczekiwać, ale także miał OBOWIĄZEK zwolnić do 50km/h czego nie
    zrobił oraz nie wyprzedzać na skrzyżowaniu, co uczynił.

    > Nie bede dyskutował o mozliwosci zwolnienia *przed miejscowoscia* - wiesz
    > doskonale, ze nie zawsze zauwazysz znak odpwiednio wczesnie zwlaszcza, jak
    > jedziesz za kims albo jak droga jest kreta.

    Wiesz, bardzo często jeżdżę przez wsie, gdzie mieszkają "miszczofie"
    jeżdżący 80-120km/h przez te wioski, gdzie 2 Maluchy, aby się wyminąć
    zahaczają pobocza, a po jednej i drugiej stronie jezdni rosną drzewa, zaś w
    każdej chwili z pootwieranych bram może wyjechać rolnik ciągnikiem, dziecko
    na rowerze lub choćby wybiegnie pies lub inna gadzina. Bardzo często byłem
    wyśmiewany przez "wioskowych tubylców" uważających się za "miszczuf
    kierofnicy", że ja jezdżę jak baba, bo przez te wioski zawsze jadę nie
    szybciej jak 30-40km/h.
    Tyle, że mnie się nawet nie udało przejechać pijanego gościa, który w nocy
    spał sobie w poprzek jezdni, bo dzięki małej prędkości zdołałem w porę się
    zatrzymać, a wielu z tych "miszczuf" miało wypadki i kolizje to z drzewem, a
    to z psem, a to potrącenie osoby jadącej na rowerze, a to najechanie
    pijanego, a nawet przypadek, że teść o mało nie zabił swojej synowej, bo
    zauważył jej auto w ostatnim momencie, przyhamował, wpadł w poślizg,
    przywalił w samochód i połamał dziewczynie miednicę. Wina była jego, ale
    pozostało to w rodzinie. Co trochę słychać o stłuczkach, wypadkach i
    wypadkach śmiertelnych, bo drogi tam to dość długie odcinki proste.
    A ja po prostu stosuję zasadę - jeżeli nie jestem w stanie czegoś dostrzec w
    porę i nie mam dostatecznego widoku na pobocza, pola i otoczenie to zwalniam
    do prędkości, która umożliwia mi zatrzymanie się nawet wtedy, kiedy ktoś mi
    nagle wybiegnie lub wyjedzie z podwórka wprost przed maskę.

    > zauwazyłem.
    > PoRD mowi, ze tak długo jestem na drodze z pierwszenstwtwem, dopóki nie
    > zostanie ono odwolane.
    > Ale co to ma wspolnego z moim pytaniem?

    No to kolego masz ogromne braki w wiedzy z PoRD, bo to co napisałeś nie jest
    prawdą.

    > Wszystko prawda.
    > Ale pord mowi takze o sygnalizowaniu zamiaru wykonania manewru.
    > I cały czas sie do tego odwoluję.

    I co niby PoRD jest zapis, ze jak ktoś nie zasygnalizuje skrętu na
    skrzyżowaniu to pozostałym uczestnikom ruchu wolno w tym momencie łamać PoRD
    ? Uważasz, że jak ktoś nie zasygnalizuje skrętu na skrzyżowaniu to przestają
    istnieć paragrafy zabraniające wyprzedzania lub nakazujące ustapienia
    pierwszeństwa ? Weź no pomyśl logicznie. Jeżeli nawet ona by się przyznała,
    że nie włączyła kierunkowskazu to co najwyżej dostanie za to mandat, ale
    wina i tak pozostaje po stronie kierowcy Audi.

    > hmmm, czyli chcesz powiedziec, ze nawet jezeli w ogole nie wlaczyła
    > kierunkowskazu, to nadal winny jest kierowca Audi?

    Dokładnie, ponieważ bezpośrednią przyczyną wypadku było wyprzedzanie przez
    kierowcę Audi pojazdu, który na skrzyżowaniuy zmieniał kierunek jazdy, a nie
    brak sygnalizowania.

    > zal? Nie mam zalu. Rzeczywiscie - wkurwia mnie to. Przede wszystkim
    > dlateog, ze jest ot ludzka głupota, ale tez dlatego, ze policja ma to w
    > dupie a uczepiła sie predkosci, bo to kura znosząca złote jaja.
    > Co do wypadku - pewnie nigdy nie dowiemy sie, jak było naprawde.

    Biegli zapewne już wiedzą dokładnie, tym bardziej, że jeżeli miał on
    przebieg taki jak został opisany w mediach to wina jest oczywista i
    definitywna.

  • 159. Data: 2010-05-17 15:08:55
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Jeśli nie potrafi ocenić prędkości to powinna oddać PJ.

    Bo nie miała w tym przypadku takiego obowiązku.

    > Co ma pierwszeństwo do wyprzedzania?

    To, że jeżeli jest skrzyżowanie, na którym jadacy przed Toba pojazd skręca w
    lewo, a Tobie nie wolno tego pojazdu wyprzedzać to jest to jednoznaczne z
    jego pierwszeństwem wykonania tego manewru na skrzyżowaniu. Kiedy on się
    nawet zatrzyma, Twoim obowiązkiem jest grzecznie czekać, aż on ten manwer
    wykona.

    > Bardzo wątpię, żeby Audi kierował samobójca, który postanowił wyprzedzić
    > auto z włączonym kierunkowskazem na skrzyżowaniu. Najprawdopodobniej było
    > tak, że kobieta mignęła już skręcając albo wcale, a wcześniej nie
    > popatrzyła w lusterko.

    A ja nie wiątpię, że kierowcę Audi poniosła ułańska fantazja i brak
    wyobraźni, nie mówiąc już o brakach w wiedzy na temat PoRD.

  • 160. Data: 2010-05-17 15:15:14
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Bo ocena prędkości jest wysoce subiektywna i zależy od wielu czynników.
    > Możesz ocenić mniej więcej odległość i na tej podstawie zadecydować, czy
    > wykonujesz manewr, czy też nie. Natomiast ocena prędkości samochodu,
    > patrząc na niego przez lusterko wsteczne, które ma tą cechę, że dodatkowo
    > przybliża obiekty - jesteś pewien, że sam ZAWSZE dokonasz takiej oceny
    > prawidłowo?

    Tu raczej przejęzyczenie, bo czywiście oddala i dlatego jest to utrudnione,
    bo normalnie zaczyna być widać w tym lusterku pojazdy z tyłu, kiedy już są
    bardzo blisko, zbyt blisko, aby podjąć zmianę decyzji. Skręcajac w lewo
    samochód porusza się z prędkością kilka km/h do przodu, a jadący z tyłu z
    prędkością bardzo dużą, a zatem różnica jest też bardzo duża, przez co i
    czasu jest mało.