  • 1. Data: 2010-05-16 13:35:36
    Temat: stuki przy zdjęciu nogi z gazu
    Od: "M1SLQ" <mbierwia@w_domenie_o2.pl>

    Walczę w Clio II '98 z doprowadzeniem zawieszenia do dobrego stanu.
    Wymieniłem 3 sprężyny, które nie przeżyły trudnych warunków podczas
    ostatniej zimy oraz poprawiłem mocowanie wydechu. Diagnosta i mechanik
    rozkładają ręce i mówią że wszystko jest ok, ale czasem podczas jazdy
    pojawia się stukanie przy zdjęciu nogi z gazu. Stukanie jest rytmiczne,
    jednostajne, częstotliwość to kilka Hz i jest zależna wyłącznie od
    prędkości pojazdu. Nie zależy od stanu drogi (stuka na prostej, gładkiej
    tak samo jak na wyboistej) i nie zależy od załączonego biegu ani
    wysprzęglenia (stuka też na jałowym). Pytanie do szanownych grupowiczów:
    co może być przyczyną tego stukania?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-05-16 14:08:58
    Temat: Re: stuki przy zdjęciu nogi z gazu
    Od: "macko" <k...@i...pl>

    Użytkownik "M1SLQ" <mbierwia@w_domenie_o2.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > tak samo jak na wyboistej) i nie zależy od załączonego biegu ani
    > wysprzęglenia (stuka też na jałowym). Pytanie do szanownych grupowiczów:

    -----

    Sprawdź zawieszenie silnika tzw. poduszki.

    pzdr. macko

  • 3. Data: 2010-05-17 11:29:30
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    M1SLQ pisze:
> [...]
    > pojawia się stukanie przy zdjęciu nogi z gazu. Stukanie jest rytmiczne,
    > jednostajne, częstotliwość to kilka Hz i jest zależna wyłącznie od

    Chodzi o hamowanie silnikiem czy również jazdę na luzie?
    Szukałbym przyczyn w układzie przeniesienia napędu: skrzynia,
    sprzęgło, przeguby, łożyska kół, poduszkach silnika.
    Łożysko daje taki hcarakterystyczy "tyr,tyr", który może się
    objawiać tylko w specyficznych warunkach np. lekkie hamowanie
    albo jazda na luzie.

    A może klocki postukują - tarcze nie mają aby dużych rantów?
    Taki rant kiedyś mi zaczepiał klocek i postukiwało, ale
    to było ciche a po wciśniećiu hamulca znikało.

  • 4. Data: 2010-05-17 14:43:53
    Od: Michał Gut <m...@w...pl>

    poduchy pod silnikiem i/lub skrzynia

  • 5. Data: 2010-05-17 16:12:07
    Od: "M1SLQ" <mbierwia@w_domenie_o2.pl>

    > Chodzi o hamowanie silnikiem czy również jazdę na luzie?

    Hamowanie silnikiem i też jazdę na luzie, objaw jest w obydwóch
    przypadkach identyczny. Sprawdzę jeszcze, czy sytuacja się powtarza przy
    wciśniętym sprzęgle.

    > Szukałbym przyczyn w układzie przeniesienia napędu: skrzynia,
    > sprzęgło, przeguby, łożyska kół, poduszkach silnika.

    Może warto znaleźć jakąś pochyłą mało uczęszczaną drogę i sprawdzić z
    wyłączonym silnikiem? Co wówczas będzie można wykluczyć, poduszki
    silnika?

    > Łożysko daje taki hcarakterystyczy "tyr,tyr"

    To jest raczej takie jednostajne "du-du, du-du, du-du" zwalniające wraz
    ze spadkiem prędkości pojazdu. O ile słuch mnie nie myli to dobiega
    raczej z przestrzeni pośrodku podwozia

    > A może klocki postukują - tarcze nie mają aby dużych rantów?

    Tarcze i klocki średnio, ale równomiernie zużyte, brak rantów,
    nierówności itp.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2010-05-19 14:35:43
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    M1SLQ pisze:

> [...]
    >
    > Może warto znaleźć jakąś pochyłą mało uczęszczaną drogę i sprawdzić z
    > wyłączonym silnikiem? Co wówczas będzie można wykluczyć, poduszki silnika?

    Jeśli na luzie hałasuje, to raczej nie poduszki. Zwłaszcza po wysprzęgleniu.
    W ogóle poduszki to się objawiają raczej przy zmianach obciażenia silnika,
    przyspieszaniu, hamowani silnikiem, jako pojedyncze stuki. Gałka zmiany biegów
    często wtedy tak charakterystycznie "chodzi".

    Wysprzęglając, a w drugiej kolejności: wrzucając luz ograniczysz podejrzenia
    do samego sprzęgła lub wałka/łożysk w skrzyni biegów po stronie sprzęgła.
    Jeśli jednak hałas nie ustanie, to patrz na elementy które są związane z kołami:
    przeguby, reszta skrzyni. Czyli to co się stale obraca w czasie jazdy.

    Inna hipoteza: napęd prędkościomierza? Masz na linkę? Można chwilowo odłączyć.

    W każdym razie rytmiczne postukiwanie proporcjonalne do prędkości, na równej
    drodze, na luzie, to (poza ew. łozyskami) na 99% nie jest objaw zawieszenia.

    > To jest raczej takie jednostajne "du-du, du-du, du-du" zwalniające wraz
    > ze spadkiem prędkości pojazdu. O ile słuch mnie nie myli to dobiega
    > raczej z przestrzeni pośrodku podwozia

    Jeśli pośrodku, to też wskazuje jednak okolice skrzyni / sprzęgła.