-
Data: 2009-06-18 18:59:11
Temat: Rekonstrukcja 3D bazująca na ultradźwiękach.
Od: Jan Górski | gdL <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Tak sobie myślę, że skoro natura może, to czemu by tego nie
odwzorować. Kamery są dosyć drogie i wymagające obliczeniowo.
Przeglądając, póki co teoretycznie projekty mikrokontroler + kamera,
dochodzę do wniosku, że złożoność obliczeniowa podstawowych operacji,
które każdy żywy organizm ma niejako wbudowane (przykładowo : gradient
( konwolucja ), różnice pomiędzy poszczególnymi klatkami z
uwzględnieniem własnej prędkości i przyspieszeń, złożenie obrazu z 2
kamer, albo 2 położeń tej samej kamery, celem ustalenia odległości i
rekonstrukcji 3d), są nie do wykonania na szeroko dostępnych i tanich
jednostkach Atmega8, 16 itp. Szkoda, bo jest to o tyle proste, że
każdy z nas właśnie z tego na codzień korzysta i problemy
programistyczne mogą być rozwiązywane obserwacją samego siebie.
Co innego to jest rekonstrukcja 3D z kilku ( 2 lub 3) odbiorników
ultradźwiękowych, położonych w określony sposób wzdłuż linii góra -
dół i bocznych. Wydaje się to prostsze obliczeniowo, chociaż na pewno
niosące wiekszy błąd i bez możliwości wyłuskania detali.
Nadajemy paczkę ultradźwięków i czekamy.
-Przesunięcie fazowe pomiędzy odebranym sygnałem z różnych odbiorników
w każdej osi powinno jednoznacznie umiejscowić obiekt co do kąta.
-Czas oczekiwania, jednoznacznie ustalić położenie obiektu co do
odległości.
-Zmiana częstotliwości ( nadany - odebrany : efekt dopplera), co jest
już trudniejsze, jednoznacznie ustalić naszą prędkość względem obiektu
i tu znając swoją prędkość - da się ustalić prędkość obiektu. Omijając
efekt dopplera da się uzyskać te dane, wprowadzając schemat różnicowy
do danych z poprzednich pomiarów i którąś z metod ustalić prędkość i
przyspieszenia.
- Nadając kilka różnych częstotliwości dałoby się prawdopodobnie
ustalić rodzaj powierzchni od jakiej nastąpiło odbicie ( ekstynkcja
dla różnych częstotliwości )
- Da się też ustalić kąt i rodzaj powierzchni pośrednio ze stosunku
czasu oczekiwania do intensywności echa.
Na pewno trzeba wziąć pod uwagę artefakty i odległości na jakich to
zadziała ( granica bliży i dali ). Są też materiały przezroczyste dla
ultradźwięków i nieme dla ultradźwięków. Te nie będą wykryte.
Na poparcie przytaczam przykład nietoperza, który potrafi ustalić
położenie ruchomej ofiary i dość precyzyjnie zareagować. Czy znacie
jakieś opracowania dotyczące tego typu rekonstrukcji ? Czy jest to w
praktyce możliwe do wykonania ?
Następne wpisy z tego wątku
- 18.06.09 19:04 Zygmunt M. Zarzecki
- 18.06.09 19:12 Jeremiasz Kafelski
- 18.06.09 19:14 gdL
- 18.06.09 19:46 JanuszR
- 18.06.09 19:58 Jeremiasz Kafelski
- 18.06.09 22:25 Sundayman
- 19.06.09 08:43 Waldemar Krzok
- 19.06.09 09:05 gdL
- 19.06.09 09:10 gdL
- 19.06.09 09:39 Waldemar Krzok
- 20.06.09 22:21 J.F.
- 21.06.09 06:47 gdL
- 21.06.09 07:34 J.F.
- 21.06.09 11:19 gdL
- 21.06.09 12:32 MaW
Najnowsze wątki z tej grupy
- Rapsberry Pi i synchronizacja plików
- RCD 300 mA
- rpi i moduł przekaźników
- Falownik do pompy CO
- Lampa ogrodowa rozłączała różnicówkę
- Inteligentne oświetlenie schodów
- Pytanie do Użytkownika
- Emanuel kiedyś szukał gotowca do chłodzenia leków
- Sprzęty z Lidl-a
- idzie nowe
- Wybuchające pagery
- Jak shakować windę
- Sterowanie bezprzewodowe do wbudowania
- NC vs NO
- Jak dzięki mojemu pomysłowi amerykańce z Google przyspieszyli TV
Najnowsze wątki
- 2024-10-03 Warszawa => Mid IT Recruiter <=
- 2024-10-03 Olsztyn => Sales Specialist <=
- 2024-10-03 Leszczyna nie zna prawa?
- 2024-10-03 Warszawa => OpenText ECM Specialist <=
- 2024-10-03 Blokowanie informacji - test
- 2024-10-02 Warszawa => Fullstack Developer <=
- 2024-10-02 Katowice => QA Engineer <=
- 2024-10-02 Gdynia => Data Scientist <=
- 2024-10-02 Warszawa => Sales Development Representative (in German) <=
- 2024-10-02 Warszawa => SAP HANA Developer (Middle) <=
- 2024-10-02 Warszawa => SAP S/4HANA FI/CO Senior Consultant <=
- 2024-10-02 Warszawa => Senior SAP HANA Developers <=
- 2024-10-02 Warszawa => Senior PHP Laravel Developer (e-commerce) <=
- 2024-10-02 Warszawa => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-10-02 Warszawa => Software .Net Developer <=