    From: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: "zrób mi takie coś" a kwestie prawne
    Date: Sun, 20 Oct 2013 12:22:37 +0200
    Sender: r...@n...agh.edu.pl

    Hello Jarek,

    Saturday, October 19, 2013, 11:27:42 PM, you wrote:

    > Panowie, głupie pytanie mam: Każdy chyba elektronik spotkał się z
    > takim zleceniem, jak w tytule. Oczywiście, tu nie ma problemu, się
    > robi, się kasuje ile się tam uzgodniło i wszyscy rozchodzą się
    > zadowoleni. Co jednak, kiedy zlecenie zaczyna dotyczyć większej
    > ilości sztuk? Albo jest więcej chętnych na takie samo zlecenie, bo
    > szeptaną reklamą się rozeszło, jakie to "coś" dobre wyszło?

    > Krótko mówiąc, czy jest jakaś kwota dochodu, którą jako osoba
    > prywatna, nie mająca DG mogę w ten sposób zyskać legalnie bez
    > konieczności martwienia się o US? Ewentualnie, gdybym chciał byc
> [...]

    Nie istnieje kwota graniczna :( Zasada jest taka, że jeżeli zaczynasz
    robić coś regularnie bez zawierania innych umów, to prowadzisz
    działalność gospodarczą.

    Możesz zawierać ze swoimi klientami umowy o dzieło czy też
    umowy-zlecenia ale wtedy na klientów spada obowiązek prowadzenia
    biurokracji. A osobie fizycznej, nieprowadzącej działalności,
    zdecydowanie to się nie spodoba.

    Często najprościej jest po prostu rozpocząć działalność gospodarczą.
    Najmniej kosztowna jest w przypadku, gdy masz inny dochód oZUSowany na
    podstawie co najmniej najniższej krajowej - wtedy płacisz tylko
    zdrowotne, którego większość odzyskasz w rozliczeniu rocznym. Czyli
    ilość wydanych pieniędzy nie do odzyskania sprowadzi się do
    kilkudziesięciu PLN miesięcznie.

    Jeśli chodzi o VAT, to żeby w niego wpaść obowiązkowo, trzeba osiągnąć
    spore obroty. Ale VAT, wbrew pozorom nie jest tak bolesny, jak się
    wydaje. Szczególnie, gdy Twoje usługi zużywają sporo materiałów.

    O więcej musisz pytać na grupie pl.soc.prawo.podatki

    --
    Best regards,
    RoMan