  • 41. Data: 2009-12-13 21:11:50
    Temat: Re: zdrada nikona d70 dla pentaksa k20d ewentualnie nikon d80/d200
    Od: PS <b...@b...adresu.pl>

    > Ja mogę tylko powiedziec że pentaksowe AF w słabych warunkach odstawało
    > znacznie - choćby w k10d - od canona. W tych samych warunkach, na
    > kitowych obiektywach 450D i 40D radzą sobie lepiej niż k10d. K-x radzi
    > sobie lepiej, myśle że znacznie lepiej niż k10d - niestety, do nikona
    > nie moge porównac.

    Nikonwski AF tez chyba taki super nie jest, ja przypominam sobie taka
    sytuacje - statek we mgle - AF w d70 totalnie zwariowal, a kolega obok z
    canonem 300d czy 350 juz nie pamietam ostrzyl bez problemu.

  • 42. Data: 2009-12-13 21:18:38
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    PS pisze:

    > I wlasnie to mnie przyciaga do pentaksa, czy rzeczywiscie ze
    > wspomnianymi tu modelami k20d, k-x i k7 takie starocie beda dzialac?

    Wszystko będzie działać. Pytanie tylko, czy w pełni i czy odpowiada ci
    sposób pomiaru światła ze szkłami m42 i K. Obiektywy z elektroniką
    (elektryką?) współpracują tak jak nowoczesne obiektywy w trybie MF,
    czyli pomiar światła na otwartej przysłonie, automatyczne(chyba)
    odczytanie ogniskowej dla SR, może nawet korekcja szkieł, tzn. aberracje
    i dystorsje.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 43. Data: 2009-12-13 21:19:37
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dominik" <n...@d...kei.pl> napisał:

    >[...]
    > Ergonomia to właśnie też i wizjer.
    > Z tego co pamiętam to K-x ma wizjer na poziomie A200 i tak jak on lusterka
    > zamiast pryzmatu, czy tak jest? Bo jeśli to różnica przy K20d jest spora.
    >[...]

    W/g www.dpreview.com:

    KX: Pentamirror, 96% coverage, 0.85x magnification
    A200: Pentamirror, 95% coverage, 0.83x magnification

    A więc jednak lepszy.
    Dla porównania:

    D70 - od którego startuje pytajacy: Pentamirror, 95% coverage, 0.75x
    magnification
    K20D: Pentaprism, 95% coverage, 0.95x magnification

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 44. Data: 2009-12-13 21:20:53
    Od: PS <b...@b...adresu.pl>

    > Uwzględnij punkt startowy pytajacego - w porównaniu z D70 wizjer KX jest
    > duży. Fakt, ze w K20D jeszcze sporo większy. Ogólnej ergonomii KX nie
    > podejmuję się oceniać, gdyż nie maiłem go w ręku. Fakt, ze w porównaniu z
    > K20D widze kilka braków - tylko jedno kółko sterujace, brak górnego
    > wyświetlacza LCD i brak podświetlania punktów AF w wizjerze. Z drugiej
    > strony przy niższej cenie ponoć AF w KX jest szybszy i matryca szumi jeszcze
    > mniej niż w K20D. W sumie kupujący sam musi ocenić który z nichj będzie dla
    > niego lepszym wyborem.

    Tego gornego lcd i dwoch kol sterujacych bardzo by mi brakowalo, stad
    raczej K-x odpada. No i jednak k20d ma lepszy wizjer a to dla mnie
    bardzo wazne. Pytanie czy nikon d80/d200 maja slabsze od k20d?

  • 45. Data: 2009-12-13 21:25:02
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    PS pisze:

    > Tego gornego lcd i dwoch kol sterujacych bardzo by mi brakowalo, stad
    > raczej K-x odpada. No i jednak k20d ma lepszy wizjer a to dla mnie
    > bardzo wazne. Pytanie czy nikon d80/d200 maja slabsze od k20d?

    Ale Kx ma lepsze LV :P

    No i bądź tu mądry, co tu wybrać. Może lepiej poczekaj na K8, albo Ky ? ;)

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 46. Data: 2009-12-13 21:28:00
    Od: PS <b...@b...adresu.pl>

> [...]
    > magnification
    > K20D: Pentaprism, 95% coverage, 0.95x magnification

    to wg dpreview:

    d80/d200 pentaprism 95% coverage 0,94 magnification

    ewentualnie
    d300 pentaprism 100% 0,94
    d90 pentaprism 96% 0,94

  • 47. Data: 2009-12-13 22:44:45
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Paweł W." <p...@p...onet.pl> napisał

    >[...]
    > >

    > Oj nie prawda, bo bagnet został wykastrowany jeszcze za czasów
    > analogowych, a ostatni DSLR obsługujący TTL (czyli starsze lampy z
    > automatyką), to zdaje się Pentax *istDS2 (tata K10D), bo młodszy brat,
    > czyli *istDL i *istDL2 już nie obsługiwały TTL tylko pTTL.
    >
    > (Chyba niczego nie pokręciłem.)
    >[...]

    Nie pokręciłeś - faktycznie w pzrytpadku lamp z kompatybilnością Pentax dał
    plamę. Co do wykastrowania bagnetu - ograniczyło to współpracę ze starymi
    obiektywami bez stykó elektrycznych - a więc w prypadku oryginalnych
    obiektywó Pentaxa - pochodzących sprzed 1984 roku. Inne firmy robiły
    obiektywy z bagnetem K znacznie dłużej - rosjanie jeszcze całkiem niedawno
    do niektórych modeli Zenita. Ale... czy problemem Pentaxa powinno być
    zapewnienie kompatybilności z obiektywami produkowanymi do Zenitów? Można
    zatem pzryjać, że dokonując w 2004 roku kastracji bagnetu lustrzanek
    cyfrowych (wcześniej wykastrowany bagnet miały nieliczne lustzranki
    analogowe z najniższej półki) Pentax ograniczył (ale tylko ograniczył - w
    trybie manualnym dlaej można pracować mierząc światło przy przysłonie
    roboczej) kompatybilność z obiektywami starszymi niż 20 lat. W sumie - to i
    tak znacznie mniejsze ograniczenia możliwości korzystania ze strych
    obiektywów niż u innych producentów.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 48. Data: 2009-12-13 22:48:53
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Yogi(n) wrote:
    > No, może trochę przesadziłem, ale podpinam do wykastrowanego bagnetu
    > stare szkła i robię zdjęcia, dwudziestoletnia lampa tez daje radę (wbez
    > TTLa). więc....

    Więc czasem zastanów się czy to ma sens. Co z tego że podepniesz fizycznie
    pasujące lampy czy obiektywy? Takie zastosowania dzisiaj traktuje się w
    kategoriach ciekawostek, a nie użyteczności.
    Podpiąłem kiedyś do nowej, ślicznej cyfry lampę z zenitha, działał TTL,
    błyskało i zdjęcia robiło. Ale co z tego? Ta lampa może się nadawć tylko
    do eksperymentów. To że się dało nie ma tu nic do znaczenia.
    Do nikona i da się podpiąć lampę od canona, do canona od nikona. Czemu
    jednak canonierzy kupują lampki swoje, a nikoniarze swoje?
    IMHO czasem, co ileśnaście lat wypadałoby coś uniekompatybilnić wstecz.
    Czemu? Bo potem nie ma problemów i nie pokutują rozwiązania techniczne
    dobre sto lat temu. Do minolty/sonego nie pasują lampy, stopkę
    przeprojektowali i dobrze na tym wyszli. I tak zmieniając system ktoś
    zmieni lampę, a wchodząc w niego kupi. Niezależni producenci mają swoje
    wymienne stopki i jakoś się da. Można też przejściówkę.

    d.

  • 49. Data: 2009-12-13 22:53:47
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Marek Wyszomirski wrote:
    > W/g www.dpreview.com:
    >
    > KX: Pentamirror, 96% coverage, 0.85x magnification
    > A200: Pentamirror, 95% coverage, 0.83x magnification
    >
    > A więc jednak lepszy.

    Lepszy, ale bardzo nieznacznie. Chodziło o samą klasę wizjerów - są gorsze
    (A300, A350 itd), zbliżone (A100, A200..), lepsze (A700, D300, K20D).
    Ostatnio też co rusz pojawia się coś już niemalże perfekcyjnego (K7, 7D).
    Zupełną tragedię jeszcze prezentują entry-level olka, ale to już inny temat.

    > Dla porównania:
    >
    > D70 - od którego startuje pytajacy: Pentamirror, 95% coverage, 0.75x
    > magnification
    > K20D: Pentaprism, 95% coverage, 0.95x magnification

    No i właśnie, k20d ma lepsze już parametry. D80 też miał niczego sobie.
    Oba zdaje się z szklanym pryzmatem dodatkowo.

    d.

  • 50. Data: 2009-12-13 23:10:07
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>

    Użytkownik "dominik" <n...@d...kei.pl> napisał w wiadomości
    > Więc czasem zastanów się czy to ma sens. Co z tego że podepniesz fizycznie
    > pasujące lampy czy obiektywy? Takie zastosowania dzisiaj traktuje się w
    > kategoriach ciekawostek, a nie użyteczności.

    Zastanawiam się cały czas, kiedy podpinam manualne szkła i na pełnej
    dziurze, z zadzwiająca ostrością robię portrety moich córek - w ramach
    zabawy, frajdy, przyjemności itd. Z canonem czy nikonem, musiałbym wydac na
    obiektyw o porównywalnej ostrości przy tej jasności równowartość 250
    pluszaków dla nich, więc wolę pentaksa. Wystarczy?

> [...]
    > zmieni lampę, a wchodząc w niego kupi. Niezależni producenci mają swoje
    > wymienne stopki i jakoś się da. Można też przejściówkę.

    No i włąsnie tak zrobił pentax! Przecież pTTL działa od kilku lat i obejmuje
    najnowsze dzieci z tej stajni. To znaczy analog z 2002 roku, które używam
    regularnie, również.

    --
    Yogi(n)