eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodySilnik wspomagany wodorem?Re: zadanie było trudne. To powinien zrozumieć każdy naukowiec z pms
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
    From: "kogutek" <s...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: zadanie było trudne. To powinien zrozumieć każdy naukowiec z pms
    Date: Sun, 11 Mar 2012 18:50:17 +0000 (UTC)
    Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
    Lines: 49
    Message-ID: <jjis59$ma9$1@inews.gazeta.pl>
    References: <jjereq$mfj$2@news.task.gda.pl>
    <s...@k...sail-ho.pl>
    <jjghp2$bmk$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@k...sail-ho.pl>
    <jjgo58$p8f$1@inews.gazeta.pl> <jji2od$rj7$1@inews.gazeta.pl>
    <jjip82$1t5$3@node2.news.atman.pl>
    NNTP-Posting-Host: localhost
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: inews.gazeta.pl 1331491817 22857 172.20.26.238 (11 Mar 2012 18:50:17 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Sun, 11 Mar 2012 18:50:17 +0000 (UTC)
    X-User: sok_marchwiowy
    X-Forwarded-For: 109.243.18.115
    X-Remote-IP: localhost
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2438615
    [ ukryj nagłówki ]

    AZ <a...@g...com> napisał(a):

    > On 03/11/2012 12:36 PM, kogutek wrote:
    > > Jest samochód. Ktoś nim jedzie. Samochód ma w danych technicznych napisane że
    > > ma silnik o mocy 50kW. Ktoś nim sobie pojechał na wycieczkę. Teren jest ze
    > > wzniesieniami. Ale nie góry. Kawałek równego, trochę pod górkę i znowu kawałe
    > k
    > > równego. Na równym maksymalna prędkość i zużycie paliwa nie jest istotne.
    > > Ważne że pod górkę pomimo wciśniętego do oporu pedału gazu prędkość spada do
    > > 100/h. Czyli silnik pracuje z mocą maksymalną. Wskaźnik chwilowego zużycia
    > > paliwa pokazuje wtedy 8 litrów benzyny na 100 kilometrów. Pogoda bezwietrzna,
    > > temperatura silnika nominalna, temperatura powietrza 20 stopni, nic nie pada
    > z
    > > nieba. I pytanie. Jaka jest wtedy moc na kołach? Oczywiście samochód
    > > pełnosprawny, ciśnienie w kołach właściwe itp. Dla ułatwienia dla tych co nie
    > > potrafią określić a chcą cokolwiek napisać. Nie idzie o wynik z trzema
    > > miejscami po przecinku tylko o proste oszacowanie w stylu 100% z 50kW, 65% z
    > > 50kW .......
    > >
    > Słabo przyłożyłeś się do zadania bo wg. Ciebie moc regulujemy pedałem
    > gazu, pedał w opór 100% mocy, pedał 50% to 50% mocy... Tu istotne jest
    > na jakim biegu jest to jechane. Bo moc w danych technicznych to moc
    > maksymalna jaką silnik jest w stanie wygenerować i jest podane przy
    > jakich obrotach ta moc jest. Dodatkowo moc to jest moment x obroty, więc
    > żeby to oszacować to trzeba by mieć charakterystykę krzywej momentu dla
    > danego silnika.
    >
    Oczywiście że moc regulujemy pedałem, chyba ze ktoś ma pokrętło albo korbę.
    Moc podawana przez producenta jest mocą cieplną. Jak podaje 100kW to znaczy że
    silnik jest w stanie przepalić w pracy ciągłej 10 litrów paliwa na sto
    kilometrów. Da to realną moc na kołach góra dwudziestu kilku kilowatów.
    Parametrem ograniczającym moc każdego silnika spalinowego jest możliwość
    rozproszenia mocy jak idzie na straty. Każdy silnik może być krótko czasowo
    przeciążony cieplnie nawet o kilkaset procent. Ma to miejsce na przykład w
    czasie ostrego ruszania. Jak samochód ma wskaźnik chwilowego zużycia paliwa to
    jeśli pokazuje on przy jeździe z maksymalną prędkością, czyli z mocą
    maksymalną jakaś wartość, to przy ostrym ruszeniu może pokazać od pięciu razy
    więcej. Nie znaczy to że przepalając pięć razy więcej paliwa ma pięć razy
    większą moc mechaniczną. Góra dwa razy wzrośnie moc. Pomimo znaczącego
    przekroczenia maksymalnej ciągłej mocy cieplnej w zasadzie nic się silnikowi
    nie dzieje. W przeciągu dziesięciu sekund jest w stanie pochłonąć taką moc i
    oddać ją później. Piszesz o tym że moc zależy od biegu. Z trzech
    Tischnerowskich prawd jest to gówno prawda. Można jechać 30 na godzinę na
    pierwszym biegu i wykorzystywać całą dostępną moc a nawet ją przekroczyć
    kosztem większego zużycia paliwa. A jadąc 150/h na V biegu można potrzebować
    10% mocy maksymalnej. Wszystko zależy od obciążenia silnika.

    --
    Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: