  • 11. Data: 2011-05-31 05:54:55
    Temat: Re: wysokie przysłony
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2011-05-30 17:04, JA pisze:

    > Wielkość ostatecznego powiększenia, odległość z jakiej będzie oglądane.
    > Krążek rozproszenia nie jest wielkością fizyczną tylko fizjologiczną. Ot

    Jest jak najbardziej wielkością fizyczną, mierzalną i wyliczalną.
    Nigdy nie uda Ci się wyostrzyć punktu w punkt, zawsze mieścisz się w
    granicy tolerancji przyrządów wspomagających ostrzenie. Punkt ostrzysz w
    plamkę, wiekszą lub mniejszą.
    Wielkością fizjologiczną i umowną jest natomiast dopuszczalna wielkość
    tej plamki, przy której ostateczny obraz wydaje się jeszcze ostry i to
    ta wielkość zależy od tych dziwnych rzeczy jak wielkość obrazu, czy
    odległość oglądania.

    JD

  • 12. Data: 2011-05-31 07:30:51
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 30 Mai, 17:04, JA <marb67[beztego]@bb.home.pl> wrote:

    > Wielkość ostatecznego powiększenia, odległość z jakiej będzie oglądane.
    > Krążek rozproszenia nie jest wielkością fizyczną tylko fizjologiczną.

    sugeruje - nie brnij juz w wyrazaniu delikatnie mowiac glupot.

    > Ot nawet jakość oczu obserwatora ma znaczenie, czy widzi ciągle punkt,
    > czy już krążek.
    > Dalej mi się czytać nie chce bo androny sadzisz i mylisz pojęcia.
    > --

    tutaj masz pomiary rozdzielczosci obiektywu ktory wymienia pytajacy

    http://www.optyczne.pl/69.4-Test_obiektywu-Nikon_Nik
    kor_AF-S_DX_18-200_mm_f_3.5-5.6G_IF-ED_VR_Rozdzielcz
    ość_obrazu.html

    im wyzsza przyslona tym roznica rozdzielczosci dla roznych ogniskowych
    jest coraz mniejsza poniewaz rosnie ugiecie , a tym samym ono decyduje
    o rozdzielczosci. Od pewnych wysokich przyslon od ok 16 dla aps-c
    rozdzielczosc poprawnie skorygowanych obiektywow bez razacych bledow
    optycznych jest praktycznie taka sama dla wszystkich ogniskowych.
    zobacz sobie wykres - na malych przyslonach obietyw dla roznych
    ogniskowych ma znaczaco rozna rozdzielczosc , dla np 16 jest ona
    praktycznie taka sama . Nawet w tym konkretnym przypadku pomierzono
    dla 18 mm nieznacznie wiecej niz dla 200 mm.
    Wyniki tych pomiarow sa calkowicie zgodne z teoria.

    Tak jest dla kazdego obiektywu - ugiecie swiatla na lamelkach
    przyslony nie zalezy od dlugosci ogniskowej , jedynie od przyslony i
    dlugosci f swietlnej.

  • 13. Data: 2011-05-31 14:59:21
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-05-31 07:54:55 +0200, JD <j...@g...com> said:

> [...]
    > Nigdy nie uda Ci się wyostrzyć punktu w punkt, zawsze mieścisz się w
    > granicy tolerancji przyrządów wspomagających ostrzenie. Punkt ostrzysz
    Oczywiście, ale w jaki sposób to ma wpływać na ugięcie dyfrakcyjne? I
    najlepsze że to nie jest krążek rozproszenia i dla tego zwracam
    delikatnie uwagą koledze XX YY, że myli pojęcia. Ty zresztą też
    utożsamiłeś krążek rorproszenia z nieostrością wynikającą z przyczyn
    innych niż nieprawidłowe nastawienie ostrości, a więc z wadą optyczną.
    Krążek rozproszenia to plamka która powstaje przed i za punktem
    "ostrości" teoretycznej.

    Punkt jako taki nie istnieje - bo nie ma fizycznych wymiarów, więc
    należy użyć wybiegu, zamiast punktu kółeczko.
    Jeżeli przyjmiemy, że dopuszczalna średnica krążka rozproszenia, to
    0,05 mm, a ostra reprodukcja kółka o średnicy 1 mm w skali 1:1 ma
    wymiar 1,06 mm i nie da się zejść poniżej tej wartości oznacza, to że
    obiektyw nie spełnia kryteriów potrzebnych do uzyskania ostrego obrazu.
    Obraz zawsze będzie mydłem.
    I to jest krążek rozproszenia. I nie ma on nic wspólnego z dyfrakcją
    ani wzorem:
    d=1,22*L*f, bo "d" w tym wzorze to nie jest średnica krążka rozproszenia.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 14. Data: 2011-05-31 16:28:12
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > innych niż nieprawidłowe nastawienie ostrości, a więc z wadą optyczną.
    > Krążek rozproszenia to plamka która powstaje przed i za punktem

    prosze , przestan juz . w to to tutaj chyba nikt nie uwierzy.
    skad czerpiesz takie bezsensowne pomysly?
    tego nawet nie mozna komentowac .
    wyglda na to , ze robisz sobie tzw" jaja ".

    cytuje z Twojego postu :

    > Krążek rozproszenia nie jest wielkością fizyczną tylko fizjologiczną. Ot

    jesli bedziesz sikal na beton i sobie popryskasz nogawki to bedziesz
    mial "fizjologiczny krazek rozproszenia".

> [...]
    > wymiar 1,06 mm i nie da się zejść poniżej tej wartości oznacza, to że
    > obiektyw nie spełnia kryteriów potrzebnych do uzyskania ostreg

    qrde no nie chce byc niegrzeczny , przeciwnie staram sie byc uprzejmy
    ale pleciesz bez jakiegokolwiek zwiazku z poruszona tematyka i stanem
    faktycznym. Moge tylko jeszcze raz zasugerowac : nie brnij w
    wyjasnieniach bez sensu.

    Pytajacy zadal pytanie , dostal odpowiedz prawidlowa , iz dyfrakcja
    nie rosnie ze wzrostem ogniskowej , na przslonie 36 musi byc wieksza
    niz na przyslonie 8 niezaleznie od ogniskowej. Tyle .
    gdybys chcial cos wiedziec to zadaj konkretne pytanie , zaloz
    oddzielny watek , nie proboj wyjasniac innym , gdyz - przepraszam
    jeszcze raz, nie chcialbym byc nieuprzejmy ale jakby to delikatnie
    powiedziec - mijasz sie z prawda.

  • 15. Data: 2011-05-31 16:54:32
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-05-31 18:28:12 +0200, XX YY <f...@g...com> said:

    > gdybys chcial cos wiedziec to zadaj konkretne pytanie

    Co ma krążek rozproszenia do dyfrakcji?

    Bardzo konkretne pytanie. Proszę o konkretną odpowidź.

  • 16. Data: 2011-05-31 17:29:52
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2011-05-31 16:59, JA pisze:

    > Oczywiście, ale w jaki sposób to ma wpływać na ugięcie dyfrakcyjne?

    Nigdzie czegoś takiego nawet nie sugerowałem.

    > I najlepsze że to nie jest krążek rozproszenia i dla tego zwracam

    Plamka powstała z tego, że nigdy nie trafiasz w punkt nie jest krążkiem
    rozproszenia?

    > delikatnie uwagą koledze XX YY, że myli pojęcia. Ty zresztą też
    > utożsamiłeś krążek rorproszenia z nieostrością wynikającą z przyczyn
    > innych niż nieprawidłowe nastawienie ostrości, a więc z wadą optyczną.

    W którym miejscu? Piszesz dość niezrozumiale, bo wydaje mi się, że
    mówimy o tym samym tylko innymi słowami :)

    To właśnie napisałem w moim pierwszym poście, nawet to cytujesz :)

> [...]
    > będzie mydłem.
    > I to jest krążek rozproszenia. I nie ma on nic wspólnego z dyfrakcją ani

    Oczywiście. Napisałeś w nieco skomplikowany sposób to co ja bardzo
    zwięźle w drugiej części postu, ale już tego nie zacytowałeś.

    > d=1,22*L*f, bo "d" w tym wzorze to nie jest średnica krążka rozproszenia.

    Wydaje mi się, że rozumiemy to tak samo, mimo że inaczej opisujemy.
    Krążek wynika z teoretycznej ostrości i niemożności trafienia z
    ostrością w punkt. Dawniej dokładało się do tej teorii praktykę, czyli
    rozproszenie światła w emulsji. Nie wiem jak to odnieść do matryc. Na to
    nakładają się wszelkie wady optyczne obiektywów, oraz dyfrakcja, która
    powoduje, że wszystkie szkła wraz z przymykaniem przysłony dążą do
    podobnej nieostrości. Jak to ktoś ładnie napisał (nie pamiętam kto)
    procent dobrego światła (z soczewek) maleje w stosunku do złego światła
    z krawędzi przysłony) wraz ze zmniejszaniem otworu przysłony.
    Krążek rozproszenia maleje, a mimo to ostrość spada.

    JD

  • 17. Data: 2011-05-31 18:36:03
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2011-05-31 18:28, XX YY pisze:

    > prosze , przestan juz . w to to tutaj chyba nikt nie uwierzy.

    Wierzą w to skale GO na obiektywach.

    > jesli bedziesz sikal na beton i sobie popryskasz nogawki to bedziesz
    > mial "fizjologiczny krazek rozproszenia".

    Aź tak ci brakuje trolowania, że znowu na tą grupę przypełzłeś?

    JD

  • 18. Data: 2011-05-31 19:11:18
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 31 Mai, 18:54, JA <marb67[beztego]@bb.home.pl> wrote:

    > Co ma krążek rozproszenia do dyfrakcji?
    >
    > Bardzo konkretne pytanie. Proszę o konkretną odpowidź.

    w wyniku dyfrakcji , w obiektywie na przyslonie lepiej jest powiedziec
    w wyniku ugiecia swiatla , takze w wyniku ugiecia swiatla na
    krawedziach migawki szczelinowej dochodzi do rozmycia konturow. jest
    to skutkiem tego, ze przeszkoda , na ktora pada fala swietlna staje
    sie srodlem nowej fali.
    obserwujesz "rozmycie " , nieostrosc konturu.

    jesli wpiszesz w szerokosc tego rozmycia okrag , to bedzie to krazek
    rozproszenia o srednicy rownej szerokosci tego rozmycia.

    we wzorach na srednice krazka rozproszenia czy wielkosci ugiecia
    "srednica " promienia swietlnego = 0
    w podanym wzorze wartosc ugiecia d mierzona na matrycy ( nie przed
    nia , nie za nia , nie w wyniku bledow ostrzenia ) jest krazkiem
    rozproszenia.

    Plamka rozmycia niekoniecznie musi miec ksztalt kolowy , opisane na
    niej kolo jest krazkiem rozmycia.

    Dla matryc w fotografii cyfrowej jesli chcemy aby zdjecie
    obserwowane w skali 100% bylo ostre , wowczas dopuszczalny krazek
    rozproszenia moze wynosic co najwyzej rozmiar dwoch pixelpitsch - to
    nie jest wartosc subiektywna , fizjologiczna - to jest konkretna
    wartosc liczbowa dla konkretnej matrycy. A wiec dla wiekszosci matryc
    aps ok 8 - 10 mikro , nie ok 15 mikro jak to podaje wiekszosc
    kalkulatorow GO w sieci.

    Jeli kr. rozproszenia bylby wiekszy to w skali 100% zaobserwujesz
    nieostrosc. Jesli chcilabys widziec zdjecie nadal ostro to trzeba
    zmniejszyc skale powiekszezenia - np. jesli krazek rozproszenia
    wynosi 4*pixepitsch to aby nie zobaczyc rozmycia nalezy zmniejszyc
    liniowo wielkosc zdjecia np przez resampling o polowe.
    Wowczas nie zbaczymy nieostrosci , ale oczywiscie spadnie
    rozdzielczosc. Zdjecie bedzie postrzegane jako ostre ale o mniejszej
    rozdzielczosci.
    I kazdy dobrze wie , jesli nie chce pokazac nieostrosci to trzeba
    ograniczac wielkosc zdjecia , poprzez virtualne zwiekszenie
    pixelpitsch a tym samym zwiekszenie dopuszczalnego kr rozpr.

    i na koniec cos dla oka i ucha.
    na tenorze gra Bartek

    obsluguje sie mysza , gdyby ktos na to nie wpadl , chwile nalezy
    czekac na pelne zaladownie gdyz to multiresolution i ok 15 MB

    http://spherapan.vot.pl/090/090.html.

  • 19. Data: 2011-05-31 20:20:23
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-05-31 21:11:18 +0200, XX YY <f...@g...com> said:

> [...]
    >
    > jesli wpiszesz w szerokosc tego rozmycia okrag , to bedzie to krazek
    > rozproszenia o srednicy rownej szerokosci tego rozmycia.

    http://www.optyczne.pl/28-słownik-Krążek_rozproszeni
    a.html
    Twoje ulubione optyczne.pl

    Powtarzając klasyka.
    Przestań się ośmieszać.

  • 20. Data: 2011-05-31 20:23:12
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-05-31 19:29:52 +0200, JD <j...@g...com> said:

    > Krążek rozproszenia maleje, a mimo to ostrość spada.

    AMEN.