  • 1. Data: 2011-05-28 16:28:24
    Temat: wysokie przysłony
    Od: "Gil" <g...@o...pl>

    Zauważyłem taką sprawę.
    Wysokie przysłony (tzn 22,20,18) w krótkich obiektywach np. w Nikkor 35 1,8 czy
    w w Tamronie 17-55 VC albo Nikkor 18-55 - są właściwie bezużyteczne. Na
    wszystkich ogniskowych.
    Tymczasem w uniwersalnym Nikkorze 18-200 zrobiłem serię zdjęć przy
    zwiększających się przysłonach i widać, że nawet maksymalna przysłona 36 (która
    jest w tym obiektywie) daje obraz bez zarzutu. (fotka w słońcu 1/50s, 200mm,
    przysłona 36)
    To jest bardzo przydatne dla uzyskania większej GO ale zwykle mało stosowalne.
    Chyba to jest reguła optyczna w zoomach ale czy to potwierdzicie?

  • 2. Data: 2011-05-28 16:48:05
    Temat: Re: wysokie przysłony
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-05-28 18:28:24 +0200, "Gil" <g...@o...pl> said:

    > Chyba to jest reguła optyczna w zoomach ale czy to potwierdzicie?

    Tu nie ma akurat nic do rzeczy zoom, nie zoom.
    To jest dyfrakcja.
    Przesłona 20 w obiektywie 18 mm, to dziurka poniżej milimetra.
    Przesłona 36 w obiektywie 200 mm, to dziura powyżej pięciu.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2011-05-28 17:25:23
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 28 Mai, 18:28, "Gil" <g...@o...pl> wrote:
> [...]
    > w w Tamronie 17-55 VC albo Nikkor 18-55  - s w a ciwie bezu yteczne. Na
    > wszystkich ogniskowych.
    > Tymczasem w uniwersalnym Nikkorze 18-200 zrobi em seri zdj przy
    > zwi kszaj cych si przys onach i wida , e nawet maksymalna przys ona 36 (kt ra
    > jest w tym obiektywie) daje obraz bez zarzutu. (fotka w s o cu 1/50s, 200mm,
    > przys ona 36)
    > To jest bardzo przydatne dla uzyskania wi kszej GO ale zwykle ma o stosowalne.
    > Chyba to jest regu a optyczna w zoomach ale czy to potwierdzicie?

    srednica krazka rozproszenia wskutek dyfrakcji nie zalezy od
    ogniskowej

    d=1,22*L*f

    d-sredn kraz rozpr.
    L - dlugosc fali swiatla
    f- przyslosna (ogniskowa/sredn zrenicy wejsciowej)

    Jezeli takie zjawisko zaobserwowales "na oko " to jest ono skutkiem
    roznej czestosci skanowania obiektu , ktora zalezy od rozdzielczosci
    obiektywu i skali odwzorowania.

    Aby porownac " na oko " to fotografujac raz na 18 mm innym razem na
    180 mm winienes dla 180 mm 10 razy zwiekszyc odleglosc fotografowania
    i wowczas porownac. okaze sie, ze obraz oceniany na podstawie
    odwzorowania " detalu na oko" wcale nie jest zdecydowanie lepszy
    ( nawet przy tej samej przyslonie ).