  • 41. Data: 2009-01-13 06:55:54
    Temat: Re: wybor kompaktu
    Od: Cezary Grądys <c...@c...com>

    J.F. pisze:

    > Kazdy robi jakie potrzebuje.
    > Przy milionie sztuk byc moze nie ma to juz znaczenia - standard czy na
    > zamowienie.

    No właśnie, tak pewnie jest. Wygoda producenta jest ważniejsza od wygody
    klienta.
    Przynajmniej ładowarki by jakoś znormalizowali, bo zazwyczaj zostają
    sprawne i nie wiadomo do czego zastosować.
    Niby gada się dużo o ekologii, nie ma reklamówek w sklepach, a nie można
    kupić telefonu i ładowarki oddzielnie. A większość telefonów to typowe
    jednorazówki są.

    --

    Cezary Grądys <c...@c...com>

  • 42. Data: 2009-01-13 08:19:50
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Cezary Grądys" <c...@c...com> napisał:

> [...]
    > Niby gada się dużo o ekologii, nie ma reklamówek w sklepach, a nie można
    > kupić telefonu i ładowarki oddzielnie. A większość telefonów to typowe

    O ekologii to w ogóle najczęściej najwięcej mają do powiedzenia oszołomy,
    które problem ochrony srodowiska potrafią sprowadzić do absurdu - i w
    efekcie zamiast pomagać w jego ochronie często szkodzą. Nóż mi się w
    kieszeni otwiera gdy słyszę jak teraz w imię redukcji efektu cieplarnianego
    do budowy w Polsce elektrowni jądrowych zachęcaja ci sami, którzy
    kilkanascie lat temu rozwój energetyki jadrowej w Polsce skutecznie
    zablokowali strasząc wizją powtórzenia w Polsce Czernobyla. Potem modna była
    dziura ozonowa (czy ktos pamieta co się z nią stało?) w imię walki z którą
    zakazano w Polsce stosowania w samochodach gaśnic halonowych (ciekawe co z
    nimi zrobili użytkownicy - mam dziwne wrażenie, że dali dzieciom do zabawy,
    lub wyrzucili na śmietnik - niekiedy przedtem dla bezpieczeństwa opróżniając
    je z gazu). Następna sprawa, to norma RoHS zakazujaca stosowania ołowiu w
    sprzęcie elektrycznym i elektrotechnicznym. Sama idea ograniczenia ilosci
    ołowiu w środowisku bardzo szczytna, ale... jakoś nie pomyślano o tym, że
    lutowia bezołowiowe mają znacznie niższą trwałość i wyeliminowanie ołowiu
    spowoduje, że niezawodność i żywotność sprzętu ulegnie pogorszeniu - śmieci
    więć bęą czystsze, ale będzie ich dużo więcej. Następna sprawa - zastąpienie
    zwykłych żarówek energooszczędnymi - obawiam się, ze za parę lat podniesie
    się larum, jak to szkodliwe związki zawarte w luminoforach żarówek
    energooszczędnych (a przecież to technologia taka jak w świetlówkach)
    zanieczyszczają nam srodowisko...
    Europa wprowadza wysokie opłaty za emisję dwutlenku wegla, a Chińczycy ręce
    zacierają - bo to tyko przyspieszy przenoszenie produkcji do nich, a wiatry
    i tak ich dwutlenek węgla po całym świecie rozniosą...
    Może jak niektórzy proponują będziemy ten dwutlenek węgla przechwytywać i
    składować? Ciekawe, czy autorzy takich pomysłów zdają sobie sprawę, jaką
    ilość takiego dwutlenku węgla produkuje w ciągu godziny np. elektrownia w
    Bełchatowie.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 43. Data: 2009-01-13 12:35:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Jan 2009, Marek Wyszomirski wrote:

    > O ekologii to w ogóle najczęściej najwięcej mają do powiedzenia oszołomy,
    > które problem ochrony srodowiska potrafią sprowadzić do absurdu

    Dobrze powiedziane, ale może niekoniecznie oszołomy?
    Otóż:

> [...]
    > ilość takiego dwutlenku węgla produkuje w ciągu godziny np. elektrownia w

    Można obawiać sie, że zdają sobie sprawę.
    W szczególności z tego ile to może kosztować (i ile można na tym
    zarobić).
    Z dwojga złego nie wiadomo co lepsze - oszołomstwo czy wyrachowanie?
    Oszołomi pewnie wyrwą przy okazji 5/15/50 tysięcy dla stowarzyszenia...

    BTW: socjalizmowi w PRL można wiele zarzucić. Ale częściowo wykonane
    plany zalesiania akurat tu więcej znaczą niż inne pomysły (ciekawe
    jakie *inne* szkody w ekologii przyniesie takie "łapanie dwutlenku").
    To że ówczesny przemysł powodował znacznie większe szkody jest
    dla nas uboczne :) (coś tam lasów jest).

    A przykładową listę (ołów w lutowiu, energooszczędne i tak dalej
    wprowadzone przymusem) IMHO dobrze sporządziłeś :)
    Akurat oświetlenie "na co dzień" mam przeważnie energooszczędne
    (i nie mogę dojść, dlaczego niektórym widzi się grzanie halogenami)
    ale zastanawiam się czy by na wsiakij słuczaj paru żarówek nie kupić :>

    pzdr, Gotfryd

  • 44. Data: 2009-01-13 13:20:03
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > (i nie mogę dojść, dlaczego niektórym widzi się grzanie halogenami)
    > ale zastanawiam się czy by na wsiakij słuczaj paru żarówek nie kupić :>

    Co do ołowiu i innych metali to się odzyskuje większość. Co prawda nie
    przez instytucje, a przez własną inicjatywę.

    Co do żarówek - w domu mam 8 żarowych i z 10 "energooszczędnych". Jak na
    mój gust, to dają jedynie 3x więcej światła niż odpowiadające im mocą
    żarowe, a do tego częściej się psują. Energooszczędnych musiałem
    wymienić już 3 albo 4, a żarowych 1 i to nie zupełnie, bo problemy miała
    ze stykami. Po przełożeniu do innej lampy świeci nadal.

    P.S. Co złego jest w tych żarówkach?

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 45. Data: 2009-01-13 13:23:48
    Od: bakulik at work <i...@n...polska>

    Świat już nigdy nie będzie taki sam, odkąd "Paweł W." napisał(a):

    > P.S. Co złego jest w tych żarówkach?

    Może wydajność na poziomie 10%?

    --
    Pozdrawiam, Łukasz Bakuła.
    www.bakulik.com.pl | www.finanseiprawo.pl | GG: 2243156 | Tlen: bakulik

  • 46. Data: 2009-01-13 13:31:35
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    bakulik at work pisze:

    > Może wydajność na poziomie 10%?

    Energooszczędne mają wg. moich doświadczeń wydajność na poziomie 30%, są
    znacznie droższe i wcale dłużej nie pracują, a w każdym razie nie tyle
    dłużej żeby opłacało mi się używanie energooszczędnych (uwzględniam też
    częstsze psucie się tych żarówek).
    To takie moje wrażenia z używania i jednych i drugich.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 47. Data: 2009-01-13 13:41:14
    Od: bakulik at work <i...@n...polska>

> [...]

    > znacznie droższe i wcale dłużej nie pracują, a w każdym razie nie tyle
    > dłużej żeby opłacało mi się używanie energooszczędnych (uwzględniam też

    A jakiej marki i jaki model? Bo tak, to za bardzo uogólniasz. Może masz
    do nich pecha po prostu... ;)

    --
    Pozdrawiam, Łukasz Bakuła.
    www.bakulik.com.pl | www.finanseiprawo.pl | GG: 2243156 | Tlen: bakulik
    pisząc na priv skonstruuj adres e-mail wg wzorca z nagłówka
    Wykład o podróżach w czasie odbędzie się w zeszły wtorek.

  • 48. Data: 2009-01-13 13:44:28
    Od: Cezary Grądys <c...@c...com>

    Paweł W. pisze:

> [...]
    > wymienić już 3 albo 4, a żarowych 1 i to nie zupełnie, bo problemy miała
    > ze stykami. Po przełożeniu do innej lampy świeci nadal.

    Ja mam od 1o lat co najmniej 3 Philipsa i 3 Osram. Jakoś działają. Takie
    tańsze faktycznie mniej wytrzymują, ale chyba mimo wszystko więcej od
    żarówki.

    --

    Cezary Grądys <c...@c...com>

  • 49. Data: 2009-01-13 13:46:03
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Paweł W. napisał(a) :

> [...]
    > częstsze psucie się tych żarówek).
    > To takie moje wrażenia z używania i jednych i drugich.

    Z wrażeniami się nie dyskutuje ;-)

    Co do bardziej technicznego podejścia... Może kupujesz te tańsze?
    Lub w jakimś finezyjnym wykonaniu, przez co ich jasność jest
    mniejsza niż "zwykłych" energooszczędnych.
    Co do faktów. Przeprowadziłem testy kilku żarówek, głównie
    Philipsa Torpedo, czy jakoś tak. Pozwolisz, że skopiuje swój
    tekst z innej grupy.

    -----------
    Mierzyłem światło zarówno samej świetlówki kompaktowej jak i
    światło odbite od różnych elementów wyposażenia pokoju/kuchni,
    takie jak, podłoga, sufit, ściany, kafelki, szafy jasne i ciemne.
    Mierzyłem świetlówki Philipsa zawinięte w spiralkę. Były to moce
    15, 20, 23W. Czyli odpowiedniki 75, 100, 125W (100W+25%). Do
    pomiaru użyłem światłomierza fotograficznego Świerdłowsk 4. No i
    co mi wyszło? To, że w porównaniu z klasyczną żarówką te
    energooszczędne oszczędzają też na jasności :-) Zawsze była to
    różnica w jednej wartości przesłony czy czasu na niekorzyść
    kompaktowej. Czyli np. klasyczna żarówka miała czas naświetlania
    i przesłonę 1/125s i 5.6, a świetlówka kompaktowa odpowiednio
    1/60 i 5.6.
    Skoro do identycznej ekspozycji jest wymagany 2 razy dłuższy czas
    naświetlenia, to dociera 2 razy mniej światła. Czy znaczy to, że
    świetlówka produkuje go 2 razy mniej? W jakiej skali? Liniowej?

    Wniosek. Należy zastosować o jeden stopień mocniejszą świetlówkę.
    -----------

    Ale też nasuwa się tu pytanie, czy światłomierz mierzy ten sam
    zakres widma, które widzi oko ludzkie? Bo różnica jasności na
    przyrządzie dwukrotna, jest raczej niezauważalna przez oko.

    Zbyszek
    PGP key: 0x39E452FE

  • 50. Data: 2009-01-13 14:06:56
    Od: Cezary Grądys <c...@c...com>

    Zbynek Ltd. pisze:

    > Ale też nasuwa się tu pytanie, czy światłomierz mierzy ten sam zakres
    > widma, które widzi oko ludzkie? Bo różnica jasności na przyrządzie
    > dwukrotna, jest raczej niezauważalna przez oko.

    Widmo jest zupełnie inne, może dlatego jest taka różnica. Polecam zrobić
    dość szokujący eksperyment, przynajmniej na tych co ja mam było
    niesamowicie różnie. Eksperyment polega na przeniesieniu kawałka
    laminatu pokrytego światłoczułym preparatem do robienia obwodów
    drukowanych (zdaje się Positiv 20) ze światła takich świetlówek do
    normalnego światła żarówek. Różnica jest kolosalna, kolor i jasność
    zupełnie inne.

    --

    Cezary Grądys <c...@c...com>