  • 11. Data: 2015-06-26 08:20:58
    Temat: Re: wolnosc panoramy pod znakiem zapytania
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 24.06.2015 o 03:37, T...@s...in.the.world pisze:
    > Witam,
    >
    > http://www.fotopolis.pl/n/20925/wolnosc-panoramy-pod
    -znakiem-zapytania/
    > No, nie jest fajnie.
    > :-(
    > Swoja droga (patrz mapka) nie wiedzialem, ze i teraz we Francji, we
    > Wloszech i Grecji tez jest pod tym wzgledem niefajnie.

    Zupełnie jak te komunistyczne tabliczki "Zakaz fotografowania".

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 12. Data: 2015-06-26 13:28:07
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Czarek Grądys napisał:

    -znakiem-zapytania/

    > Zupełnie jak te komunistyczne tabliczki "Zakaz fotografowania".

    Raczej bym powiedział, że gorzej. Tabliczki wisiały tylko na niektórych
    obiektach. Według planów, czy tego co się już dzieje, robiąc panoramę z
    jakiejś wieży, możesz ją sobie zachować wyłącznie dla najbliższych
    znajomych. Publicznie pokazując, możesz ją tylko zamalować na czarno.
    Tak, wiem - jest zbieżność prawnej "wolności panoramy" z faktyczną
    panoramą ale tak mi się skojarzyło i wyobraziłem sobie te okładki na
    książkach :-)

  • 13. Data: 2015-06-26 15:05:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Jun 2015, I.Tichy wrote:

    > A naszkicowac bede mogl? A namalowac

    Zajrzyj do ustawy Prawo Autorskie.
    "Wszelkie utrwalenie" odpada. Oczywiście w celach,
    w których nie wolno również focić.

    > albo zapamietac wyglad?

    To jest "własny użytek" :> i ma odrębne pozwolenie.
    Chwilowo nie jesteś w stanie przesłać przez WiFi własnej
    pamięci do czyjegoś mózgu (a przynajmniej tak się
    powszechnie uważa), więc (na razie) nie podpada pod
    zakazy :>

    > Z punktu widzenia usera do oczywiscie debilizm,

    Zgadza się.

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2015-06-27 02:28:35
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-06-26 o 15:05, Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > pamięci do czyjegoś mózgu (a przynajmniej tak się
    > powszechnie uważa), więc (na razie) nie podpada pod

    Ale można o tym opowiedzieć, nawet wielu osobom. I to już
    będzie rozpowszechnianie.

    To nie jest takie dziwne. Wiadomo na przykład, że YouTube
    blokuje nagrania zawierające chronione prawem utwory
    muzyczne. Okazuje się, że blokuje też nagrania, gdzie
    jakiś utwór występuje w tle - np. gdzieś stoi włączone radio,
    coś gra i przedostaje się to do mikrofonu kamery.
    Najciekawsze jest, że YT blokuje również filmy, gdzie
    ktoś zaśpiewa "komercyjny" utwór. Nagrywałem np. lekcję
    angielskiego w szkole, na której dzieci z nauczycielem
    odśpiewały "You Got It" Roya Orbisona. Bez żadnego
    podkładu muzycznego "z taśmy". Wysłałem na YT i było źle
    - wykryto naruszenie praw autorskich (powinna się
    należeć szóstka z angielskiego i muzyki)...

    P.

  • 15. Data: 2015-06-27 08:02:04
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 2015-06-27 o 02:28, Piotrne pisze:
> [...]
    > - wykryto naruszenie praw autorskich (powinna się
    > należeć szóstka z angielskiego i muzyki)...

    A ja spotkałem się z przypadkiem blokowania przez Youtube filmiku z
    bobasem w łóżku. Domyślałem się, choć to było absurdalne, dlatego że na
    kołdrze był rysunek Kubusia Puchatka i Tygryska.

  • 16. Data: 2015-06-28 16:18:08
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotrne <p...@p...onet.pl> writes:

    > ...ale może być też tak, jak w Austrii - nie wolno nagrywać niczego:
    >
    > http://hadron.pl/ban-na-kamery-samochodowe/

    Tzn. tylko społeczeństwo nie może. Bo tzw, "służby" - mogą wszystko.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 17. Data: 2015-07-04 11:46:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 27 Jun 2015, Piotrne wrote:

    > Ale można o tym opowiedzieć, nawet wielu osobom. I to już
    > będzie rozpowszechnianie.

    Będzie.
    Ale nie ma nic do zakazu zapamiętania.

    > To nie jest takie dziwne.

    Ano nie jest, przecież odniosłem się do bardzo konkretnej,
    JEDNEJ właściwości JEDNEGO przypadku.
    Chyba nikogo na grupie nie dziwi ta różnica choćby w przypadku
    fotografowania (wg polskiego prawa) - różnica między
    samym "utrwaleniem" a rozpowszechnianiem jest bardzo istotna.

    > Wiadomo na przykład, że YouTube

    ...które służy do rozpowszechniania przecież...

> [...]
    > angielskiego w szkole, na której dzieci z nauczycielem
    > odśpiewały "You Got It" Roya Orbisona. Bez żadnego

    A co ma jedno do drugiego (znaczy ten "podkład muzyczny"),
    jeśli sam utwór jest jeszcze chromiony przez PA?
    Czemu uważasz, że kompozytor ma być mniej chroniony
    od wykonawcy (lub jak kto woli - wykonawca bardziej niż
    kompozytor)?
    *Sobie* możesz go zaśpiewać, zanucić lub zagrać (szkoły
    mają odrębne zezwolenie na *szkolne* imprezy, nie na
    publikację na Youtube), PUBLICZNIE nucić go nie możesz.
    Co ja Ci poradzę.

    > Wysłałem na YT i było źle
    > - wykryto naruszenie praw autorskich (powinna się
    > należeć szóstka z angielskiego i muzyki)...

    :D

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2015-07-04 12:03:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Jun 2015, Piotrne wrote:

    > Wydawało mi się kiedyś, że to dotyczy pojedynczych budowli:
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Atomium

    A nie jest tak zwyczajnie i po prostu, że ma miejsce normalna
    zasada z PA, czyli ileś-tam-lat po śmierci (ostatniego współ)autora
    (w .pl bodaj 70 czy 75)?

    Z powyzszego powodu największy kłopot sprawią wszelkiej maści
    nocne oświetlenia, bo kolejny żyjący autor poprzestawia lampy
    i co mu zrobisz, "nowy utwór"...

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2015-07-09 20:45:58
    Od: T...@s...in.the.world

    Uff, wyglada na to, ze sprawa jest nieaktualna:
    http://wiadomosci.onet.pl/swiat/pe-przeciw-ogranicza
    niu-praw-do-fotografo
    wania-znanych-budowli/semcjd
    --
    TA

  • 20. Data: 2015-07-09 22:28:15
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > Chyba nikogo na grupie nie dziwi ta różnica choćby w przypadku
    > fotografowania (wg polskiego prawa) - różnica między
    > samym "utrwaleniem" a rozpowszechnianiem jest bardzo istotna.

    Kiedyś to nie miałoby w ogóle znaczenia, bo przecież zwykle nikt nie
    planował rozpowszechniać (ani kopiować) oryginalnego dzieła
    (np. budynku).

    > Czemu uważasz, że kompozytor ma być mniej chroniony
    > od wykonawcy (lub jak kto woli - wykonawca bardziej niż
    > kompozytor)?

    Kompozytor tworzy np. partyturę - nikt inny nie może jej
    rozpowszechniać. To wydaje mi się logiczne (i kiedyś tak to było).

    Wykonawca nagrywa - i tego nagrania nikt poza nim nie może
    rozpowszechniać.
    Ale przecież wykonawca nie rozpowszechnia chyba nut?

    Oryginalna koncepcja prawa autorskiego była IMHO dobra, nie zezwalała
    innym osobom na kopiowanie dzieła (czyli nie zezwalała na zabieranie
    chleba autorowi), ale też nie wymagała, by wszyscy musieli płacić za
    wszystko.
    Architekt zaprojektował budowlę, wziął pieniądze za projekt, super.
    Jak ktoś sobie będzie chciał postawić taką samą budowlę, to architekt
    znów zarobi, to jest logiczne.
    Ale dlaczego architekt ma zarabiać na tym, że ktoś sobie o tej budowli
    piosenkę zanuci? Gdzie tu jest jego dzieło, jego praca?

    > *Sobie* możesz go zaśpiewać, zanucić lub zagrać (szkoły
    > mają odrębne zezwolenie na *szkolne* imprezy,

    Na razie aż tak daleko to nie zaszło na szczęście.
    --
    Krzysztof Hałasa