  • 1. Data: 2011-07-19 16:02:43
    Temat: wiadomo już do kogo należą zdjęcia zrobione przez małpę
    Od: "Lizard" <w...@W...gazeta.pl>

    http://gizmodo.pl/gadgets/26003/juz_wiemy_do_kogo_na
    leza_zdjecia_zrobione_prze
    z_usmiechnietego_makaka.html

    http://tinyurl.com/3e8xngp

    Możemy już spokojnie odetchnąć po chwilach niepewności spowodowanych
    zamieszaniem, które wynikło po opublikowaniu przez agencję Caters News zdjęć
    zrobionych przez małpę aparatem fotografa Davida Slatera.

    Serwis TechDirt dotarł do przepisu w amerykańskim prawie mówiącego o pracach
    nie będących dziełem człowieka. Wynika z niego, że ani fotograf, ani agencja
    nie mają praw autorskich do zdjęć uśmiechniętych makaków.

    Paragraf 503.03(a) jasno stwierdza, że prawo autorskie ma zastosowanie jedynie
    w przypadku, gdy autorem dzieła jest człowiek, nie zaś zwierze lub maszyna.
    Tym samym zdjęcia stały się własnością publiczną i prawa do nich będzie można
    dochodzić jedynie w sądzie. [TechDirt, BoingBoing]

  • 2. Data: 2011-07-19 16:26:28
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Tue, 19 Jul 2011 16:02:43 +0000 (UTC), Lizard napisał(a):

> [...]
    > Tym samym zdjęcia stały się własnością publiczną i prawa do nich będzie można
    > dochodzić jedynie w sądzie. [TechDirt, BoingBoing]

    No to by jeszcze trzeba było precyzyjnie określić "zrobienie" czy też
    "autorstwo", czy wystarczy do tego samo naciśnięcie migawki, czy też proces
    ustawiania aparatu i jego celowania tez się liczy.
    Bo jeżeli tak, to małpa będzie jednak tylko współautorem zdjęcia. A jeżeli
    współautorem, to czy zdjęcie może być w połowie własnościa publiczną, a w
    połowie podlegać prawom autorskim?

    No i co w takim razie ze zdjęciami ze zdalnym wyzwoleniem migawki? Zdjęcia
    poklatkowe też byłyby własnością publiczną.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Zapytaj, czy mógłby tego nie robić.

  • 3. Data: 2011-07-19 16:48:36
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 19/07/2011 17:26, Waldek Godel wrote:

> [...]
    >
    > No i co w takim razie ze zdjęciami ze zdalnym wyzwoleniem migawki? Zdjęcia
    > poklatkowe też byłyby własnością publiczną.

    Jeśli obiekt zdjęć poklatkowych sam dobierze kadr, uśmiechnie się do
    obiektywu i naciśnie spust, to pewnie tak. Ale póki co to fotograf
    przykręca puszkę do statywu i decyduje, co i jak będzie pstrykać.
    Niezupełnie to samo, co małpa biegająca radośnie po całej okolicy.

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

  • 4. Data: 2011-07-19 18:55:40
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Tue, 19 Jul 2011 17:48:36 +0100, kamil napisał(a):

> [...]
    > przykręca puszkę do statywu i decyduje, co i jak będzie pstrykać.
    > Niezupełnie to samo, co małpa biegająca radośnie po całej okolicy.

    Aparat był ustawiony na statywie, małpy tylko wcisnęły spust.

  • 5. Data: 2011-07-19 21:26:31
    Od: marek augustynski <m...@g...com>

    > Aparat był ustawiony na statywie, małpy tylko wcisnęły spust.

    Szkoda, że nie możemy zobaczyć wszystkich zdjęć tylko te, które wybrał
    Pan Fotograf.

    marek

  • 6. Data: 2011-07-20 06:40:55
    Od: Marx <M...@n...com>

    On 19.07.2011 23:26, marek augustynski wrote:

    > Szkoda, że nie możemy zobaczyć wszystkich zdjęć tylko te, które wybrał
    > Pan Fotograf.

    obejrzyj dowolnym album "wakacyjny", to pewnie zbliżony poziom
    Marx

  • 7. Data: 2011-07-20 06:45:31
    Od: Marx <M...@n...com>

    On 19.07.2011 18:48, kamil wrote:
> [...]
    > przykręca puszkę do statywu i decyduje, co i jak będzie pstrykać.
    > Niezupełnie to samo, co małpa biegająca radośnie po całej okolicy.

    A co jeśli małpie powiesisz nagrywającą kamerę na szyi i ze stop klatek
    wybierzesz ujęcia? Albo dasz jej aparat który automatycznie robi zdjęcia
    co kilka sekund?
    Sony ma takie urządzenie "imprezowe" które samo robi zdjęcia jak ktoś
    się uśmiechnie - kto ma prawa autorskie?
    A kto ma prawa autorskie do zdjęć np z monitoringu sklepu?
    Marx

  • 8. Data: 2011-07-20 08:52:54
    Od: marek augustynski <m...@g...com>

    > obejrzyj dowolnym album "wakacyjny", to pewnie zbliżony poziom

    Poziom, słowo kluczowe;)

    marek

  • 9. Data: 2011-07-20 10:08:42
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 19/07/2011 19:55, Waldek Godel wrote:

    > Aparat był ustawiony na statywie, małpy tylko wcisnęły spust.

    I tylko nosiły ją po okolicy, skoro każde ich zdjęcie jest robione w
    innym miejscu.

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

  • 10. Data: 2011-07-20 13:49:54
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

> [...]

    > przykręca puszkę do statywu i decyduje, co i jak będzie pstrykać.
    > Niezupełnie to samo, co małpa biegająca radośnie po całej okolicy.

    A co z tymi zdjęciami kota z aparatem przy pasku? Był bardzo popularny w
    sieci.

    Pozdrawiam,
    Henry