  • Data: 2009-04-09 18:03:41
    Temat: Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Piotr Gałka napisał:

    > Użytkownik "gargamel" <s...@d...eu> napisał w wiadomości
    >>
    > Sprawdzałem kilkakrotnie na sobie, ale nigdy nie w sposób planowany (z
    > amperomierzem w szereg).
    > Pierwszy raz jak miałem 4 lata. Pasjami lubiłem włączać i wyłączać
    > lampki na choince. Gniazdka miały tak mały rant, że było tylko kwestią
    > ilości prób kiedy trzymając wtyczkę w pięści uda mi się palcem połączyć
    > oba bolce wtyczki.
    > Najbardziej dostałem od 1200V DC gdy robiłem sobie oscyloskop (takie
    > czasy były - chcesz mieć musisz sobie zrobić).
> [...]

    Co do oscyloskopu - naruszyłeś świętą zasadę pracy pod napięciem
    wyłącznie jedną ręką (druga w kieszeni). Ale nic to - miałem kumpla
    który kiedyś wsadził łeb do wnętrza starego, lampowego radia bo mu linka
    strojenia spadła a nie chciało mu się panel odkręcać. I tak jedną ręką
    oparty o panel, drugą szarpał się z linką - i nosem dotknął do drucika
    sterczącego z oka magicznego. Drucik był pod pełnym anodowym - kumpel
    stwierdził że wie już jak działa dzwonek elektryczny...

    A co do prądów - sucha skóra ludzka na opuszkach palców ma dla małych
    napięć (poniżej progu elektrolizy) rezystancję przejścia rzędu 10kOhm
    Przy 230V daje to 23mA - wystarczająco dużo żeby wyczuwalne skurcze
    spowodować, niewystarczająco dużo żeby sparaliżować człowieka. Przy
    zwiększeniu pola kontaktu i kontakcie do cieńszej skóry (choćby wnętrze
    dłoni) prąd ten rośnie - w dodatku dla wyższych napięć rezystancja skóry
    jest znacznie mniejsza. W efekcie podłączenie ręka - ręka to doże
    kilkadziesiąt miliamperów - wartość 30mA w małych i 50mą w dużych
    różnicówkach wybrano nieprzypadkowo - 30mą to granica możliwości
    samouwolnienia (później szanse na samouwolnienie znacznie maleją), 50mA
    to przy krótkim porażeniu prąd jeszcze zdrowemu człowiekowi nie czyniący
    większej krzywdy. Przyjmuje się bowiem że zagrożenie dla życia stwarza
    przepływ prądu powyżej 100mA, przy 250mA szanse przeżycia są już minimalne.

    A w ogóle różnicówka ma odłączać głównie obwody w których urządzenia
    mają przebicia na masę - przy prawidłowym zerowaniu upływ 50mA daje
    napięcie dotykowe znacznie poniżej wartości dopuszczalnych (maksymalne,
    o ile się nic w przepisach nie zmieniło, wynosi jak pamiętam 65V).
    Zadziałanie dopiero po podłączeniu człowieka to w sumie porażka - coś
    musiałoby być w instalacji nie tak (niewłaściwe zerowanie, odkryte
    przewody, urządzenie w pierwszej klasie izolacji podpięte do gniazdka
    bez bolca i eksploatowane w pobliżu większych mas metalowych (np.
    kaloryfer) - bo na typowej podłodze pomieszczenia mieszkalnego to upływ
    do ziemi nie powinien przekraczać wartości bezpiecznych.

    --
    Darek