  • Data: 2009-04-14 09:08:13
    Temat: Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "gargamel" <s...@d...eu> napisał w wiadomości
    news:grlg42$ic3$3@news.wp.pl...

    > ok, wróćmy do tematu, zapodałeś normę która podobno (nie mam tej normy
    > wiec nie sprawdzę) pozwala w urządzeniach podłączać kondensatory od
    > zasilania do przewodu PE, więc teraz wyjaśnij mi fakt dlaczego ta norma
    > jest sprzeczna z normą o instalacjach elektrycznych w obiektach
    > budowlanych aż w dwóch kluczowych sprawach bezpieczeństwa
    > przeciwporażeniowego? a mianowicie:

    Nie mam żadnych szans sensownie odpowiedzieć.
    Jestem wyłącznie elektronikiem. 100mA to dla mnie duże prądy.
    Nigdy nie produkowaliśmy urządzeń zasilanych napięciem większym od 12V aby
    nie mieć do czynienia z żadnymi wymaganiami na bezpieczeństwo.
    W 2002 zacząłem się interesować EMC bo zbliżało się CE. Miałem zamiar
    ograniczyć się tylko do EMC.
    Gdy się okazało, że LVD dotyczy każdego urządzenia nawet zasilanego z 1.5V
    jeśli podlega ono pod R&TTE postanowiłem zapoznać się z normą bezpieczeństwa
    sprzętu informatycznego - EN 60950-1. Czytałem ją raz w oryginale i 2 razy
    po polsku i uważam, że rozumiem coraz więcej ale i tak jest to raczej mniej
    niż więcej.
    EN60950-1 to jedyna norma bezpieczeństwa jaką kiedykolwiek widziałem więc
    nie mam żadnego porównania do innych norm.

    > 1. "puszczanie" prądów do PE podczas normalnej pracy urządzenia zakłuca
    > działąnie zabezpieczeń róznicowoprądowych

    Coś za coś.
    To puszczanie prądów (góra coś 2mA) pozwala zmieścić się w wymaganiach EMC.
    Problemy wygenerowane przez brak EMC też bywają istotne i nawet
    niebezpieczne.

    > 2. w momencie pojedynczego uszkodzenia (przerwanie przewodu PE w kablu,
    > czy gniazdku) masz na metalowych obudowach urządzeń napięcie sieciowe!!!

    1/2 sieciowego z wydajnością góra 2mA (dokładnej wartości nie jestem pewien,
    ale tego rzędu). Ograniczenie prądu ma zapewnić, że przy pojedynczym
    uszkodzeniu urządzenie jest nadal bezpieczne.
    P.G.