    Subject: Re: utna prawda o samochodach elektrycznych.
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    From: "T." <k...@i...pl>
    Date: Thu, 1 Feb 2018 21:13:44 +0100

    > Chyba piszesz o latach 60', jakie 30 lat? Też ciężko pisać jak nie
    > podajesz do czego porównujesz.

    W sumie polegam na tym co piszą i co sam przegadałem, bo kiedyś byłem
    zainteresowany.
    Zarzuciłem hasło w google - "pompa ciepła koszt" z limitem żeby starsze
    niż rok nie było (bo ceny się zmieniają).
    I czytam: W Polsce średnia powierzchnia domu jednorodzinnego oscyluje w
    granicach 130-170 m?. Rzeczywisty koszt pompy ciepła dla takiego
    budynku, wraz z dodatkowymi niezbędnymi elementami, będzie wynosić nawet
    40-50 tys. zł.
    Piszą dalej, że ten koszt można zbić do ok. 30 tys. zł. To pompa z
    rurami w gruncie.

    Pompy wykorzystujące jako źródło ciepła powietrze atmosferyczne, są jak
    na razie rzadziej stosowane w Polsce, ale w ostatnich 2 latach cieszą
    się coraz większą popularnością. Powodem mogą być duże wahania kosztów
    samego zakupu urządzenia centralnego, które zaczynają się od 15 tys. zł
    za urządzenia przeznaczone wyłącznie do ogrzewania budynku (np. zestaw
    BASIC 8 NIBE SPLIT), do nawet 35 tys. zł za zestaw przeznaczony do
    ogrzewania i produkcji ciepłej wody użytkowej.

    A to o powietrznych.

    I teraz pytanie - czy rzeczywiście przez 30 lat instalacja nie będzie
    wymagać wymiany rur ani napraw pompy? Przecież to są pompy, w dodatku
    pracujące na okrągło. A czynnikiem jest solanka - żrące pewnie toto że
    aż słychać chrupanie.
    I ciekawe są porównania kosztów - kocioł gazowy kondensacyjny - 2819 zł
    rocznie, pompa ciepła - najoszczędniejszy wariant (pompa ciepła
    solanka/woda) - 1470 zł. Różnica coś ok. 1400 zł ROCZNIE. Zatem 30
    tys./1400 to nam wychodzi 21 lat.
    Nie znam urządzenia, które będzie tak obciążone i będzie pracować przez
    20 lat bez awarii. Przeglądów to też nie wymaga? Pytam, bo nie wiem, a o
    tych ukrytych kosztach powiedział mi gość, który to ustrojstwo sprzedaje
    - tym, którzy łapią się na jakieś unijne albo gminne dopłaty.
    T.
    Ps. Standardowe instalacje też wymagają napraw, a piece gazowe -
    przeglądów. Raz na 5 lat dam stówę i mam z głowy.