  • 21. Data: 2011-03-13 09:41:37
    Temat: Re: uszkodzony transformator
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    janusz_kk1 <j...@o...pl> napisał(a):

    > Czyli można przyjąć że płynie ci coś około 6A, jak na jałowy
    > prąd to za dużo,

    Skąd ci się wzięło te 6A, bo chyba nie z prawa Ohma ?

    > chyba masz zwarcia w uzwojeniach, spróbuj
    > jeszcze podłaczyć przez czajnik 2KW jakie wtedy będzie napięcie
    > na trafo i czajniku. Acha jeszcze jedno zmierz jakie ty masz
    > nap sieci bo cos ta suma jakaś za wysoka jest :)

    Napięcie na indukcyjności jest przesunięte w fazie w stosunku do prądu (a więc
    napięciu na rezystancji żarówki) więc nie sumują się arytmetycznie.

  • 22. Data: 2011-03-13 09:52:53
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 13 Mar 2011 10:33:48 +0100, "Desoft" <N...@i...pl> wrote:

    >Żarówka ma podobne parametry. Jakoś co miesiąc nie wymieniam żarówek.
    >W przemysłowym urządzeniu (spawarka) montują coś takiego i jakoś działa.
    >Każde źle zaprojektowane urządzenie szybko padnie. Umiejętność zrobienia
    >czegoś dobrze to jednak sztuka. Aaa i przypomiałem sobie, naprawiałem coś
    >według koncepcji termistor + przekaźnik = upalony termistor.
    1. Ten materiał na NTC jest jednak bardziej skomplikowany niż kawałek
    miedzi czy wolframu tak więc jego uszkodzenie jest bardziej
    prawdopodobne.
    2. Prawie zawsze uszkodzonym elementem będzie ten NTC (patrz wyżej),
    bo przekaźniki mają o wiele większą trwałość.
    3. Ile czasu ta spawarka pracuje z mocą ciągłą dopuszczalną, ile
    elektroluks pracuje w domu ciągle?

    W każdym razie to zależy (wybór rozwiązania) od założeń producenta co
    do niezawodności gotowego wyrobu i charakterystyki jego użytkowania.
    Tyle daje ci producent najsłabszego elementu w ograniczniku a c z tym
    zrobisz - twoja wola.

    --
    Grzegorz Krukowski

  • 23. Data: 2011-03-13 09:53:26
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    Desoft <N...@i...pl> napisał(a):

    > Co Wy z tym stycznikiem.
    > Daje się w szereg termistor i to wszystko.
    > Dobry termistor ma oporność porównywalną z tranzystorem VMOS.

    ..i jeśli na chwilę zaniknie zasilanie to przy powtórnym włączeniu gorący
    termistor przepuści pełen prąd - "wywali" bezpiecznik.
    Równoległy do termistora lub zwykłego rezystora przekaźnik pozwoli uniknąć
    takiego zjawiska - "(prawie)zawsze gotowy"

  • 24. Data: 2011-03-13 10:01:18
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 13 Mar 2011 09:53:26 +0000 (UTC), " Wmak"
    <w...@g...pl> wrote:

> [...]
    >Równoległy do termistora lub zwykłego rezystora przekaźnik pozwoli uniknąć
    >takiego zjawiska - "(prawie)zawsze gotowy"

    No, paręnaście -dziesiąt sekund on się musi schłodzić aby wrócił duży
    opór. Choć to i tak nie pomoże na przerwę w zasilaniu tuż po włączeniu
    ;)
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 25. Data: 2011-03-13 13:16:00
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Użytkownik " Wmak" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Równoległy do termistora lub zwykłego rezystora przekaźnik pozwoli uniknąć
    > takiego zjawiska - "(prawie)zawsze gotowy"

    ...i to jest argument... :-)

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 26. Data: 2011-03-13 13:27:16
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 13-03-2011 o 10:41:37 Wmak <w...@g...pl> napisał(a):

    > Skąd ci się wzięło te 6A, bo chyba nie z prawa Ohma ?
    zacytuję:

    Podłączyłem w szereg halogen 500W
    Spadek napięcia na halogenie 85V na transformatorze 182V

    500W/85V daje około 6A, pewnie nie świecił mu pełną mocą
    \ale włókno się rozgrzało czyli miało swoje 230V/(500W/230V)= około 100om
    no tak przy 85V to daje niecały amper :) troche to za szybko policzyłem w
    głowie :)

    > Napięcie na indukcyjności jest przesunięte w fazie w stosunku do prądu
    > (a więc
    > napięciu na rezystancji żarówki) więc nie sumują się arytmetycznie.
    Tak to wiem, ale jak mierzy prostym miernikiem bez rms-a to też nie
    wiadomo co
    on pokaże.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 27. Data: 2011-03-13 19:42:29
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > 1. Ten materiał na NTC jest jednak bardziej skomplikowany niż kawałek
    > miedzi czy wolframu tak więc jego uszkodzenie jest bardziej
    > prawdopodobne.

    Teoretyzujesz?
    Kupuję żarówkę i termistor, wracam do sklepu i reklamuję żarówkę i
    termistor...
    Reklamacja żarówki.... coś nowego.

    > 2. Prawie zawsze uszkodzonym elementem będzie ten NTC (patrz wyżej),
    > bo przekaźniki mają o wiele większą trwałość.

    Akurat padły przekaźniki, dlatego upaliło termistory.

    > 3. Ile czasu ta spawarka pracuje z mocą ciągłą dopuszczalną, ile
    > elektroluks pracuje w domu ciągle?

    Nooo taka spawarka przemysłowa to tak z 16 godz/dobę minimum.

    --
    Desoft

  • 28. Data: 2011-03-13 19:50:25
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > ...i to jest argument... :-)

    Pisałem wcześniej - wzrasta zawodność. I wtedy ani to chińskie - czyli
    tanie, ani niezawodne.
    A jeżeli już piszecie o prawidłowym właczeniu transformatora, to są
    produkowane specjalne układy do tego:
    http://mikrobest.pl/wysiwyg/FileUpload/files/relpol_
    inne/urzadz_do_lagodn_rozr_trafo.pdf

    --
    Desoft

  • 29. Data: 2011-03-13 19:52:51
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 13 Mar 2011 20:42:29 +0100, "Desoft" <N...@i...pl> wrote:

    >Nooo taka spawarka przemysłowa to tak z 16 godz/dobę minimum.

    Non stop? Ja się realnie pytam. Przecież są jakieś przerwy w podawaniu
    materiału i.t.p. Np. te automaty spawalnicze co u nas służą do
    spawania rdzeni nie mają ,,wypełnienia'' większego niż 50%.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 30. Data: 2011-03-13 21:28:02
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 13 Mar 2011 20:50:25 +0100, "Desoft" <N...@i...pl> wrote:

> [...]
    >tanie, ani niezawodne.
    >A jeżeli już piszecie o prawidłowym właczeniu transformatora, to są
    Hmm, ale zdajesz sobie sprawę że zasada działania jest ta sama: tu
    ograniczenie prądu jest realizowane przey tyrystor a potem i tak
    bocznikowanie stycznikiem. Zresztą to jest jakaś stara rzecz, bo
    znalazłem identyczne urządzenie innego producenta:
    http://www.datasheetarchive.com/pdf-datasheets/Datas
    heets-28/DSA-549653.html

    Oba katalogi numeru patentu nie podają, ale zagramaniczny przynajmniej
    nie kłamie nic o redukcji rozmiaru transformatora ;)

    Jestem ciekaw czy to coś robi cokolwiek więcej niż klasyczny łagodny
    rozruch z regulacją napięcia i kontrolą prądu, ewentualnie próbę
    rozmagnesowania rdzenia.
    --
    Grzegorz Krukowski