  • 1. Data: 2011-03-09 18:59:03
    Temat: Dziwne zachowanie stabilizatora
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    Mam układ zasilany z LD1117S33TR (3,3V 800mA). Stabilizator zachowuje się bardzo
    dziwnie. Czasami po
    włączeniu napięcia zasilania, napięcie na jego wyjściu wynosi 1,8V i stabilizator
    pobiera większy
    prąd (około 50% większy). Kondensatory podłączone zgodnie z notą aplikacyjną. Zresztą
    kombinowałem z
    różnymi kondensatorami na wejściu i wyjściu, bo myślałem że może dV/dt jest zbyt małe
    dla uC i
    wchodzi on w jakiś dziwny stan. Jeśli odłączę obciążenie to jest OK. Co ciekawe
    zamieniłem
    stabilizator na taki sam model ale od innego dostawcy i jest w porządku. Te które
    sprawiają problemy
    (bo testowałem kilka) są ze znanej firmy na F (chyba nie sprzedają jakiejś lewizny?).
    Na wszystkich
    jest znaczek producenta czyli ST. Już kończą mi się pomysły co może być nie tak.

  • 2. Data: 2011-03-09 19:24:49
    Temat: Re: Dziwne zachowanie stabilizatora
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-03-09 19:59, Elektrolot pisze:
> [...]
    > nie sprzedają jakiejś lewizny?). Na wszystkich jest znaczek producenta
    > czyli ST. Już kończą mi się pomysły co może być nie tak.

    Niektóre stabilizatory źle zachowują się jeśli nie jest pobierany
    minimalny prąd określony w dokumentacji. Mogą wpadać w oscylacje. Mi
    zdarzało się, że powstawała piła. W wartości średniej to może wyjść 1,7
    zamiast 3,3. Podepnij do wyjścia 330 Ohm żeby było te 10mA. No i oprócz
    kondensatora np 22uF daj jeszcze 100nF.

    MD

  • 3. Data: 2011-03-09 19:31:01
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2011-03-09 20:24, Mario pisze:

> [...]
    wartości średniej to
    > może wyjść 1,7 zamiast 3,3. Podepnij do wyjścia 330 Ohm żeby było te 10mA. No i

    Stabilizator jest obciążony stale min. 150mA. 100nF jest dołączony. Testowałem też
    bez 100nF. To samo.

  • 4. Data: 2011-03-09 20:33:57
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2011-03-09 19:59, Elektrolot pisze:

    > nie sprzedają jakiejś lewizny?). Na wszystkich jest znaczek producenta
    > czyli ST. Już kończą mi się pomysły co może być nie tak.

    Zacznij od sprawdzenia obszaru stabilności w PDFie. Co prawda 1117 nie
    jest zbyt wymagający, ale ja unikam dawania ceramików blisko wyjścia
    (raczej powinien to być tantal). Sprawdź jakość napięcia na wyjściu
    oscyloskopem. Od biedy możesz dać w szereg z wyjściem 0R1 i ponownie
    sprawdzić stabilność.

  • 5. Data: 2011-03-10 07:25:43
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Elektrolot" <e...@N...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > sprzedają jakiejś lewizny?). Na wszystkich jest znaczek producenta czyli
    > ST. Już kończą mi się pomysły co może być nie tak.

    Według moich notatek sprzed kilku lat:
    NS: LM1117 wymaga ESR co najmniej 0,3 ohma
    TI: TLV1117 wymaga 0,2 ohma
    TI: REG1117 w karcie miał napisane tantal
    ST: LD1117 nie wspomina o problemie, ale czy to oznacza, ze go nie ma ?

    P.G.

  • 6. Data: 2011-03-10 08:43:26
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2011-03-10 08:25, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    > TI: REG1117 w karcie miał napisane tantal
    > ST: LD1117 nie wspomina o problemie, ale czy to oznacza, ze go nie ma ?

    Na wyjściu mam tantala ESR = 3.
    Testowałem też z innymi kondensatorami (inna pojemność, ESR) i dalej to samo.

  • 7. Data: 2011-03-10 08:51:19
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Na wyjściu mam tantala ESR = 3.
    > Testowałem też z innymi kondensatorami (inna pojemność, ESR) i dalej to
    > samo.

    Niedawno czytałem o olbrzymim problemie z podróbkami scalaków..... - może to
    to.
    P.G.

  • 8. Data: 2011-03-10 10:02:42
    Od: Aha <t...@s...com>

    W dniu 2011-03-10 09:51, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > wiadomości news:4d788f2f$0$2489$65785112@news.neostrada.pl...

    > Niedawno czytałem o olbrzymim problemie z podróbkami scalaków..... -

    Chyba niestety ale tak uzywalem LD1117 ST 1.8V i dzialaja od 7 lat w
    duzych ilosciach .

  • 9. Data: 2011-03-10 11:21:56
    Od: Górski Adam <gorskiamalpa@wpkropkapl>

    W dniu 3/9/2011 19:59, Elektrolot pisze:
> [...]
    > nie sprzedają jakiejś lewizny?). Na wszystkich jest znaczek producenta
    > czyli ST. Już kończą mi się pomysły co może być nie tak.

    Miałem kiedyś podobny problem z LT1084 chyba. Raz na jakiś czas po
    włączeniu zasilania było głucho ( system z MCF5704 Coldfire chyba )

    Wtedy o ile pamiętam dobrze problemem było za mała wydajność prądowa
    zasilacza dostarczającego U we do układu i przy dużym obciążeniu o ile
    można to określić w ten sposób
    stabilizator doznawał pewnego rodzaju zawieszenia.
    Często układy cyfrowe pobierające np 200mA prądu w czasie pracy
    potrzebują ze 2A peak na starcie

    W ramach testu spróbuj podłączyć zasilanie Twojego układu przez
    przekaźnik. Cewke przekaźnika podłącz do przychodzącego z zewnątrz
    zasilania. W efekcie Twój układ zostanie załączony wtedy gdy napięcie
    zew będzie dostatecznie duże. Dodaj również spore C na zasilaniu
    przychodzącym z zew.

    Ja wtedy używałem zasilacza laboratoryjnego - być może jego układy
    ograniczające prąd miały wpływ na startup stabilizatora.

    Po przejściu na porządny zasilacz impulsowy z rozsądnym C na wyjściu
    rozwiązał problem w moim przypadku.

    Reasumując moim zdaniem problemem jest za mała wydajność prądowa w peaku
    na starcie.

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 10. Data: 2011-03-10 11:24:02
    Od: Górski Adam <gorskiamalpa@wpkropkapl>

    W dniu 3/10/2011 12:21, Górski Adam pisze:

> [...]
    > można to określić w ten sposób
    > stabilizator doznawał pewnego rodzaju zawieszenia.

    Lub wpadał w oscylacje - tego wtedy nie sprawdziłem.