  • 1. Data: 2011-03-10 11:31:08
    Temat: Asynchroniczna prądnica - jest coś takiego?
    Od: l...@l...lon

    Witam,

    Pytanie, pewnie proste i szczegółowo opisywane w teorii, ale czy w praktyce
    się używa (jeśli w ogóle istnieje): prądnica asynchroniczna, klatkowa,
    zwarta.

    TEoretycznie jeśli prędkośc wirnika większa niż obracającewgo się pola to
    powininno oddać energie. Ale jak i którędy - przez te same zaciski z fazami
    do wytworzenia pola? Jaka będzie częstoliwość wytowrzonego prądu?

    Niby proste, ale jakoś nie mogę załapać.

    --
    ml

    http://www.archimedes.eu.org/

  • 2. Data: 2011-03-10 13:05:11
    Temat: Re: Asynchroniczna prądnica - jest coś takiego?
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On 10 Mar 2011 11:31:08 GMT, l...@l...lon wrote:

> [...]
    >do wytworzenia pola? Jaka będzie częstoliwość wytowrzonego prądu?
    >
    >Niby proste, ale jakoś nie mogę załapać.

    Jest.

    W normalnym silniku asynchronicznym klatkowym w klatce
    ,,automagicznie'' generuje się odpowiedni układ napięć trójfazowych
    (nigdy mnie nie interesowało co dokładnie się wtedy dzieje więc tego
    ci nie wytłumaczę). Jeżeli teraz rozpędzisz silnik ponad prędkość
    synchroniczną, to poślizg w silniku będzie ujemny i silnik przejdzie
    na pracę generatorową (lub hamulcową), przy czym do sieci będzie
    oddawał moc cznną potrzebując jednocześnie do pracy mocy biernej!
    Jednym słowem s. a. potrzebuje być zasilanym aby pracować jako
    generator!
    I teraz w praktyce masz różne rozwiązania - elektrownie wiatrowe, z
    tego co mi wiadomo, wymagają podłączenia do sieci. W małych
    generatorach wykorzystuje się magnetyzm szczątkowy, dodatkowe
    uzwojenia i kondensatory do wytworzenia tej mocy magnesującej, czasami
    słyszałem o magnesach trwałych.

    Częstotliwość oczywiście zależy od obrotów, a jaka - pamiętaj że
    maszyny el. są w pełni odwracalne ;)

    Detali szukaj w podręcznikach do maszyn i napędów bo mało co można
    znaleźć w necie.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 3. Data: 2011-03-10 13:09:13
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Thu, 10 Mar 2011 14:05:11 +0100, Grzegorz Krukowski
    <r...@o...pl> wrote:

    Errata: poślizg oczywiście większy od 1 i zakres pracy generatorowy,
    nie hamulcowy.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 4. Data: 2011-03-10 17:44:23
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >się używa (jeśli w ogóle istnieje): prądnica asynchroniczna, klatkowa,

    Jest i sie uzywa np w elektrowniach wiatrowych.

    >TEoretycznie jeśli prędkośc wirnika większa niż obracającewgo się pola to
    >powininno oddać energie. Ale jak i którędy - przez te same zaciski z fazami
    >do wytworzenia pola? Jaka będzie częstoliwość wytowrzonego prądu?

    Taka jak zasilajacego, no i najwyraznie przez te same przewody - ale
    jak dziala to chetnie bym gdzies pczytal dokladnie, albo symulator
    zobaczyl, bo zmontowac samodzielnie to zbyt skomplikowane :-)

    J.

  • 5. Data: 2011-03-10 18:10:26
    Temat: Re: Asynchroniczna prądnica - jest co? takiego?
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

> [...]
    > jak dziala to chetnie bym gdzies pczytal dokladnie, albo symulator
    > zobaczyl, bo zmontowac samodzielnie to zbyt skomplikowane :-)

    witam
    dlaczego zbyt skomplikowane
    jeśli ma pracować na sieć sztywną
    to bierzesz silnik napędzasz go szybciej niż obroty znamionowe i masz
    prądnice asynchroniczną
    oddaje moc czyną tymi samymi zaciskami
    jeśli chcesz zeby pracowała samodzielnie pod te zaciski podłaczasz
    kondensatory
    i heja
    pozdrawiam

  • 6. Data: 2011-03-10 18:51:09
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 10 Mar 2011 19:10:26 +0100, Szumek wrote:
    >dlaczego zbyt skomplikowane
    >jeśli ma pracować na sieć sztywną
    >to bierzesz silnik napędzasz go szybciej niż obroty znamionowe i masz
    >prądnice asynchroniczną oddaje moc czyną tymi samymi zaciskami

    Ale ja bym sie chetnie dowiedzial jaki wektor pola magnetycznego
    generuje stojan, jak on jest zmieniany przez klatke, jakie napiecia
    indukuje w stojanie, jaki z tego prad plynie.

    >jeśli chcesz zeby pracowała samodzielnie pod te zaciski podłaczasz
    >kondensatory i heja

    Jak podlacze do klatkowego kondensatory i zakrece to nic nie poplynie.
    No chyba ze jakis magnetyzm szczatkowy.

    J.

  • 7. Data: 2011-03-10 20:56:00
    Temat: Re: Asynchroniczna pr?dnica - jest co? takiego?
    Od: l...@l...lon

    Dnia 10.03.2011 Szumek <k...@i...pl> napisał/a:

    > U?ytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisa? w wiadomo?ci

    Wlasnie. W dwoch odpowiedziach byly informacje o zastosowaniu w
    elektrowniach wiatrowych. Skad to wynika, ze wlasnie tam? Z tego, ze
    zapewniaja(?) zawsze ta sama czestoliwosc generowanego pradu, niezaleznie od
    predkosci wiatru?

    > je?li ma pracowa? na sie? sztywn?
    > to bierzesz silnik nap?dzasz go szybciej ni? obroty znamionowe i masz
    > pr?dnice asynchroniczn?
    > oddaje moc czyn? tymi samymi zaciskami
    > je?li chcesz zeby pracowa?a samodzielnie pod te zaciski pod?aczasz
    > kondensatory
    > i heja

    Moglbys dokladniej napisac jak podpiac te kondensatory?

    Pzodrawiam,
    Marcin

    --
    ml

    http://www.archimedes.eu.org/

  • 8. Data: 2011-03-10 21:15:49
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On 10 Mar 2011 20:56:00 GMT, l...@l...lon wrote:

> [...]
    >elektrowniach wiatrowych. Skad to wynika, ze wlasnie tam? Z tego, ze
    >zapewniaja(?) zawsze ta sama czestoliwosc generowanego pradu, niezaleznie od

    odpada problem synchronizacji, wypadniecia z synchronizmu,
    stabilizacji obrotow. Jak tylko sie kreci szybciej niz siec to prad
    daje.

    Nie tylko do wiatrowych - w zasadzie do kazdej malej elektrowni sie
    nadaje.

    J.

  • 9. Data: 2011-03-10 21:27:08
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On 10 Mar 2011 20:56:00 GMT, l...@l...lon wrote:

    >Moglbys dokladniej napisac jak podpiac te kondensatory?

    Przeszukaj elektrodę, tam parę osób się w to bawi.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 10. Data: 2011-03-10 22:08:55
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Thu, 10 Mar 2011 14:09:13 +0100, Grzegorz Krukowski napisał(a):

    > Errata: poślizg oczywiście większy od 1 i zakres pracy generatorowy, nie
    > hamulcowy.
    Poslizg wiekszy od 1 to hamowanie przeciwwlaczeniem. Chciales napisac
    "mniejszy od 0".

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski