  • 1. Data: 2011-03-10 14:32:12
    Temat: dioda sygnalizująca włączenie wiatraka chłodnicy
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    jak Panowie sądzą, widziałem kiedyś takie rozwiązanie, że na kabel WN w
    samochodzie nawijało się kilka zwojów drutu i na wyjściu tego drutu
    pojawiały się impulsy które można było wykorzystać w jakimś układzie -
    konkretnie obrotomierzu...

    czy dało by się tak zrobić z wentylatorem chłodnicy w samochodzie? debile
    (nie mam wprost słów) kretyni budujący Fiaty nie dali w liczniku czujnika
    temperatury silnika...

    chodzi mi o to, czy jeśli nawinę na kabel od wiatraka drut to czy po
    włączeniu pojawi się na nim jakieś napięcie? to prąd stały więc pewnie nie,
    ale może Ktoś się bawił i wie, że jednak tak?

  • 2. Data: 2011-03-10 14:36:19
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 10.03.2011 15:32, schrieb identifikator: 20040501:
> [...]
    > włączeniu pojawi się na nim jakieś napięcie? to prąd stały więc pewnie
    > nie, ale może Ktoś się bawił i wie, że jednak tak?

    Ciągniesz konia pod górę? Możesz kombinować z hallotronem i innymi
    dziwadłami, ale najprościej wpiąć się po prostu równolegle do
    wentylatora. Tylko z temperaturą nie ma to dużo do czynienia. Lepiej dać
    termistor na blok silnika.

    Waldek

  • 3. Data: 2011-03-10 15:22:08
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    > Ciągniesz konia pod górę? Możesz kombinować z hallotronem i innymi

    fakt, nie pomyślałem,

    myślałem o podpięciu czujnika, ale dużo szukałem i nie znalazłem żadnego
    czujnika który nadawał by się do przyklejenia do silnika - do tego nie wiem
    jak zrobić połączenie z tym czujnikiem, przecież silnik cały czas się
    trzęsie moment przewody odpadną...

    widział Ktoś odpowiedni czujnik temperatury?

  • 4. Data: 2011-03-10 15:41:02
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 10.03.2011 16:22, schrieb identifikator: 20040501:

> [...]
    > się trzęsie moment przewody odpadną...
    >
    > widział Ktoś odpowiedni czujnik temperatury?

    Pewnie. Bierzesz czujnik temperatury z jakiegoś samochodu, który ci
    podpasuje. Albo robisz obejmę ze sprężystej blachy i wciskasz do niej
    termistor. Mój ojciec dorobił kiedyś termistor do Dacii. W bloku silnika
    było parę nagwintowanych otworów i do jednego pasował termistor od chyba
    Fiata 125p. Obejrz swój silnik, zobacz, gdzie się możesz przyczepić a
    potem szukaj odpowiedniego termistora. A co do trzęsącego się silnika to
    zauważ, że jest tam kilka innych przewodów, które też się trzęsą.
    A jak zrobisz pomiar tak, że odpadnięcie przewodu pokaże maksimum, to
    masz jeszcze detekcję błędu ;-).

    Waldek

  • 5. Data: 2011-03-10 17:35:32
    Od: "bratPit" <k...@o...pl>

    > Pewnie. Bierzesz czujnik temperatury z jakiegoś samochodu, który ci
    > podpasuje. Albo robisz obejmę ze sprężystej blachy i wciskasz do niej
    > termistor. Mój ojciec dorobił kiedyś termistor do Dacii.

    ale też nie ma po co tak kombinować,
    przecież ten samochód na pewno ma jakiś czujnik temperatury cieczy do modułu
    silnika, można wykorzystać ten czujnik - w sieci na pewno są parametry
    owego, jedyny problem jest taki aby dołożony układ pomiarowy był dopasowany
    do istniejącego układu - nie wpływał na odczyt temp przez moduł silnika,

    brat

  • 6. Data: 2011-03-10 18:54:39
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 10 Mar 2011 16:22:08 +0100, identifikator: 20040501 wrote:
> [...]
    >czujnika który nadawał by się do przyklejenia do silnika - do tego nie wiem
    >jak zrobić połączenie z tym czujnikiem, przecież silnik cały czas się

    A ogladales silnik, czytales ksiazke "sam naprawiam", instrukcje
    obslugi ?

    Bo mnie sie wydaje ze odpowiedni czujnik tak jest, komputer go
    obsluguje i pewnie nawet lampke zapala jak jest zla temperatura.

    J.

  • 7. Data: 2011-03-10 20:33:20
    Temat: Re: dioda sygnalizujšca włšczenie wiatraka chłodnicy
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-03-10 19:54, J.F. pisze:

    > Bo mnie sie wydaje ze odpowiedni czujnik tak jest, komputer go
    > obsluguje i pewnie nawet lampke zapala jak jest zla temperatura.

    Tak jest w Fabii II, w niektórych opcjach wyposażenia - termometru
    cieczy nie ma, ale kontrolka przegrzania jest. Trochę to denerwuje.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 8. Data: 2011-03-10 20:56:56
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    pytanie, jak taki przetwornik zachowa się w temperaturze -20 stopni C?
    http://allegro.pl/adc0831-dip8-8-bit-ad-konwerter-ns
    c-i1492244630.html

  • 9. Data: 2011-03-10 21:02:20
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "PeJot" <P...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Tak jest w Fabii II, w niektórych opcjach wyposażenia - termometru
    > cieczy nie ma, ale kontrolka przegrzania jest. Trochę to denerwuje.

    wnioski z obserwacji mam takie, że w dobrym, sprawnym samochodzie
    termometr jest w zasadzie niepotrzebny, bo po nagrzaniu silnika, zima czy
    lato i tak stoi na prawidłowej temperaturze zadawanej przez termostat.
    Wystarczyłaby kontrolka nagrzania silnika i przekroczenia temperatury (w
    jakimś samochodzie nie ma kontrolki przegrzania?). To już lepiej mieć
    kontrolkę temperatury oleju.

    e.

  • 10. Data: 2011-03-10 21:16:18
    Od: "wojtek" <a...@b...ccc>

    > jakimś samochodzie nie ma kontrolki przegrzania?). To już lepiej mieć
    > kontrolkę temperatury oleju.
    >
    > e.
    A ja mam i tep. oleju i wody no i napięcie akumulatora, a auto nie takie
    stare... z roku 2003. I fajnie wygląda tyle wskazówek na desce ;).

    --
    wojtek