    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: tcl - do czego to sie moze przydac?
    Date: Wed, 18 Jan 2012 05:44:01 +0000

    On 17/01/2012 21:11, Maciej Sobczak wrote:

    > Przecież to jest język interpretowany. Masz pretensje do deszczu, że
    > pada?

    W większości używanych przeze mnie języków skryptowych możliwa jest
    jakakolwiek analiza statyczna np. składni skryptu przed jego wykonaniem.
    Groovy tak robi, perl tak robi, nawet głupi vbscript tak robi. A tcl
    fizycznie nie może.

    > Pisałeś wcześniej, że Tcl jest be a Python się sprawdził - trochę
    > niekonsekwentny jesteś.

    Nic o Pythonie nie pisałem.

    > Taka jest uroda języków skryptowych. Dlatego nie używam ich do
    > niczego, co nazwałbym "systemem produkcyjnym".

    Czasem jest to wygodne i sensowne, np. my korzystaliśmy z różnych
    produktów czy komponentów i w ogóle całej infrastruktury, gdzie sporo
    dodatkowej 'customizowalności' było dostarczone przez fakt, że można
    było wszystko oskryptować. Nie było przy tym szczególnych merytorycznych
    powodów do używania tcl-a - ktoś tak kiedyś zadecydował, i zostało.

    > To jest akurat jedna z zalet Tcla (względem Pythona). Jakakolwiek
    > niezgodność nawiasów, wynikająca np. z pomyłkowego wycięcia kodu, od
    > razu powoduje wywalenie się interpretera i to bez żadnych negocjacji.

    Powiedzmy że jako programista przyzwyczajony do innych języków z
    nawiasami, byłem nieco zaskoczony, że poniższe kwalifikowało się jako
    niezgodność nawiasów, i podwójnie zaskoczony, kiedy dotarło do mnie
    dlaczego:
    {
    [...]
    # return [bla bla bla]
    # }
    jakiś kod debugujący
    return $x
    }

    > Jeszcze bardziej wolę zakończenia bloków w Adzie - bo tam ta pomoc
    > jest jeszcze większa.

    Ada też ignoruje zakomentowanie zakończenia bloku?

    > Tak BTW - w książce "The Art of Unix Programming" (polecam) autor
    > cytuje autora programu make, który to autor programu make stwierdza,
    > że z perspektywy czasu jego najbardziej debilnym pomysłem było oparcie
    > gramatyki plików Makefile o wcięcia z białych znaków. I że przeprasza.

    Ale w tym przypadku niewątpliwie ma rację, że przeprasza. Przecież w
    makefile te wcięcia to muszą być konkretnie taby!