    From: dominik <n...@d...kei.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: system 4/3 a lustrzanka
    Date: Mon, 13 Jul 2009 07:55:48 +0200

    nolina wrote:
    > Witam.
    > Czy idea systemu 4/3 i micro 4/3-ma jakąś przewagę technologiczną nad
    > np.lustrzankami z matrycami większymi/innymi od tych z systemu 4/3?

    Idea systemu w sumie była taka, że "zaczynamy od nowa" i "żeby było małe".
    Kilka lat temu olympus jako ostatni nie miał systemu z AF, a że matryce
    były wtedy okrutnie drogie, to sobie wymyślili system z czymś mniejszym.
    Miało być taniej i miało być mniejsze od konkurencji. Skalkulowali sobie,
    że pełnoklatkowe matryce będą zbyt drogie, a skoro zaczynają od nowa to
    zrobią coś pomiędzy APS-C a kompaktami.
    W sumie więc myślę, że przede wszystkim taki rozmiar sensora, bo wtedy
    wydawało się taniej i że duże matryce zawsze będą okrutnie drogie. Ludzie
    szacowali wtedy, że pełnoklatkowa matryca będzie warta tyle co dom czy
    porządny samochód, więc olkowi po prostu wyszło, że tak oszczędzą i będzie
    to mądrzejsze niż robić pełną klatkę i liczyć że za 10 lat stanieje.

    > Domyślam
    > się że obiektywy do systemu 4/3 nie mają jakiejś "nowinki technicznej" której
    > nie posiadały by obiektywy projektowane do innych aparatów cyfrowych/rozmiarów
    > matryc.

    Optycznie nie mają. Fizycznie różni je tylko tyle, że są najbardziej
    elektroniczne, tzn każdy ma swój firmware i zestaw funkcji. Na połączeniu
    nie ma za to jakiejkolwiek mechaniki (brak popychacza przysłon, brak
    śrubokręta). Wszystko to brzmi fajnie i byłoby super, gdyby nie problemy
    jakie z tego czasem wynikają - np. ostatnia kwestia LV - jak obiektyw nie
    przewidywał tego to takiej funkcjonalności nie będzie robił, chociaż żaden
    inny producent nawet z najstarszymi szkłami nie robi takich numerów.

    Jak poszukasz to znajdziesz, że szkiełka olympusa niby są projektowane ze
    ścisłymi rygorami dotyczącymi telecentryczności. Realnie jednak wymogi co
    do tego parametru zmieniają się wraz z różnymi matrycami. Ostatnie matryce
    niby jeszcze mniej są podatne na takie wady. No i inni producenci też mogą
    zrobić mniej lub bardziej telecentryczny obiektyw.

    > Czy można uznać że system 4/3 od lustrzanki różni się ogólnie rzecz
    > biorąc mniejszym jej kosztem (bo mniejsza droga matryca) oraz samym
    > rozmiarem/wagą aparatu/obiektywów?

    Mniejszym kosztem to chyba produkcji, ale sprzedaży niestety nie.
    W olympusie nie znajdziesz tańszych szkiełek niż u konkurencji, zapewne
    liczba egzemplarzy robi swoje. Zupełna tragedia jest w przypadku lepszych
    obiektywów, bo te osiągają niebotyczne kwoty.
    No i zupełny brak rynku wtórnego.

    Co do rozmiaru i wagi aparatu to przy lustrzankach różnica nie była "wow".
    Przy m4/3 już ją widać. Waga tak samo. Za to z optyką też miało być super,
    ale przelicznik który ludzie na szybko przejmują nie do końca jest
    prawidłowy - 2x znaczy 2x większą ogniskową, ale by osiągnąć tę samą
    głębię ostrości to niestety musisz mieć 4x jaśniejszy obiektyw (2
    działki). Innymi słowy 100/2.8 na pełnej klatce odpowiada mniej więcej
    70/2 na aps-c i 50/1.4 na 4/3. Tylko mając trzy takie obiektywy i body z
    jednego miejsca zrobisz niemalże identyczne ujęcia (niemalże bo olek ma
    inne proporcje). Oczywiście w tym momencie się zaczyna całe głupie gadanie
    o tym, jak to 50/1.4 daje inny czas niż 100/2.8, tyle że na pełnej klatce
    to i tak można te dwie działki podnieść czułość i będzie czasem i lepiej
    niż na mniejszej matrycy.

    > Ekonomia+większa poręczność 4/3 + jakość fot lepsza od kompaktów to główne
    > przesłanki do stworzenia tego systemu?

    Nie, główną przesłanką to było, że Olek miał w tym czasie tylko starego
    już OM bez AF i kilka analogowych hybryd. Przewidując nastanie ery
    cyfrowych lusterek postanowili stworzyć coś takiego co podejrzewali, że
    się im najbardziej opłaci. System im wyszedł całkiem nieźle, ale szału nie
    zrobili, bo wciąż są na końcowych miejscach listy, jednak bez tego by
    przeminęli zupełnie jak to się stało z kilkoma firmami tego typu.

    > Jednym słowem jak kogoś nie stać na
    > lustrzankę a chce coś więcej od kompakta to 4/3 jest taką "zmniejszoną"
    > lustrzanką i fizycznie i cenowo? (:

    Cenowo?
    No właśnie sęk w tym, że nie widać tej zmniejszonej ceny za bardzo. Dają
    mniejsze matryce, optykę kryjącą mniej, ale niestety na mega zapowiedziach
    o super jasnych obiektywach i niesamowitej jakości się kończy. Przez
    dobre kilka lat nie dorobili się czegokolwiek jaśniejszego niż
    konkurencja. Rozmiar też miał być o wiele mniejszy, ale nie bardzo było to
    widać. Szybko natomiast wyszło, że wizjery w ich aparatach są wyraźnie
    gorsze - również właśnie ze względu na rozmiar matrycy.

    > dziękuję za info i pozdrawiam

    I wzajemnie.

    d.