  • 31. Data: 2009-07-29 07:52:29
    Temat: Re: światłomierz to pomiaru światła punktowego
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> napisał w wiadomości
    news:h4ntdn$rp4$1@inews.gazeta.pl...

    > Albo błąd w tekście, choć nie podejrzewam, albo nie doczytałeś do
    > końca.
    > Każdy światłomierz z każdego obiektu robi szare 18 % (około). Nie
    > zależnie czy mierzysz białe czy czarne, będzie szare. Pomyśl,
    > skąd światłomierz ma wiedzieć że mierzysz czarną kupę węgla w
    > pełnym słońcu, albo że mierzysz białą suknię panny młodej w
    > mrocznym kościele, albo że mierzysz twarz swojej córki w
    > przytłumionym świetle poranka?

    Bledu w tym luznym cytacie nie ma, jest tylko niedopowiedzenie -
    swiatlomierzem nalezy zmierzyc to co sie chce miec szare.
    Czyli twarz - albo z bliska, albo z daleka swiatlomierzem
    punktowym, albo zmierzyc oswietlenie, a zestrojenie calosci na tych
    18% zapewni dobry efekt.
    To ostatnie o tyle dobre ze dziala tez z Murzynami.

    Swiatlomierz swiatla ogolnego moze bedzie przeklamany przez te
    biala sukienke czy snieg w tle.
    Swiatlomierz punktowy tez moze byc przeklamany jak go np skierujesz
    na czarna sukienke.

    Ale to i tak rozwazania dobre dla starego aparatu na klisze -
    cyfrowki maja to wszystko wbudowane i w ogole kupa automatyki
    trudnej do wylaczenia.
    Lacznie np z rozpoznawaniem twarzy i strojeniem na nie [ciekawe jak
    sobie radza w Afryce]

    A tak swoja droga to pomiar punktowy byl mi niezbedny jeden raz -
    ksiezyc fotografowalem.
    Ksiezyc maly, a noc czarna ..
    Na codzien wystarczy sie podeprzec korekcja, albo nawet i tego
    nie - skoryguje sie pod fotoshopem :-)

    J.

  • 32. Data: 2009-07-29 08:02:44
    Od: slaweks <s...@s...cz>

    On 28 Lip, 20:22, "MZ" <m...@p...onet.pl> wrote:
    > Przyklad mysle mozna tez przeniesc na fotografowanie Panny mlodej. W takim
    > przypadku, gdy nie uzyje sie swiatlomierza, biel z sukienki
    > moze byc szara lub przeswietlona. Swiatlomierz da najbardziej wlasciwy
    > pomiar
    > i dzieki temu zdjecie bedzie lepsze i nie bedzie przeklamane.

    Mój młotek sam nie trawia w gwóźdź. Tak samo sam światłomierz
    nie powie nic konkretnego o okspozycji szczególnie jeśli zakłada,
    że obiekt odbija 18% światła. Jak będzie mniej to to będzie
    niedoświetlony
    jak więcej to będzie prześwietlony, niewspominając już, że pomiar
    punktowy
    "oleje" to co poza obszarem pomiaru.

    Wniosek: sam światłomierz nie jest magiczną skrzynką hokus-pokus,
    która "powie" jak ustawić ekspozycje.

  • 33. Data: 2009-07-29 08:10:43
    Od: XX YY <j...@u...at>

    On 29 Jul., 10:02, slaweks <s...@s...cz> wrote:

> [...]
    > punktowy
    > "oleje" to co poza obszarem pomiaru.
    >
    > Wniosek: sam światłomierz nie jest magiczną skrzynką hokus-pokus,

    masz racje

    dzisiaj swiatlomierz zewnetrzny ma glownie zastosowanie do okreslenia
    rozkladu swiatla.
    np chcemy miec lewa czesc twarzy oswietlona o 2 ev mniej niz prawa .
    a dlonie o 4 ev.
    to wszystko mozna precyzyjnie ustawic w oparciu o pomiary spot
    swiatlomierzem , za pomoca aparatu teoretycznie da sie , ale byloby
    niezmiernie uciazliwe.

    dzieki takim precyzjnym pomiarom udaje sie zachowac powtarzalnosc
    wynikow.
    w studio gdyby aparat byl ustawiony na statywie , rowniez latwiej
    operuje sie swiatlomierzem zewnbetrznym.

    w reportazu zastosowanie zerowe.

  • 34. Data: 2009-07-29 08:15:43
    Od: "Kokos" <k...@k...com>

    Użytkownik "MZ" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "XX YY" <j...@u...at> napisał w wiadomości
    o.googlegroups.com...
> [...]
    k30g2000yqf.googlegroups.com...

> [...]
    > i poleca zewnetrzne swiatlomierze (w szczegolnosci te punktowe),
    > bo te w aparatach nie sa idealne, a to jest raczej koszt nizszy niz kupno
    > body, dlatego chcialem rodzince zaproponowac taki prezent, bo kiedyś
    > dostałem od mojej mamy na Wielkanoc kurę do postawienia na
    > parapecie okna i nie moglem uwierzyc w to jak osobie zafascynowanej
    > elektronika mozna kupic kure:) hehehehe troche sie z tego posmialem,
    > teraz nawet nie wiem gdzie jest ta kura i jak wygladala:) dlatego
    > pomyslalem
    > o tym, ze jesli rodzice chcieliby mi sprawic przyjemnosc to lepszy od

    taki stary a rodzina prezenty ci kupuje?:) buhuehuehue

  • 35. Data: 2009-07-29 08:31:28
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Kokos napisał(a):
    > taki stary a rodzina prezenty ci kupuje?:) buhuehuehue

    A co, Ty żonie nie kupujesz, albo ojcu?
    :-)

    --
    Mirek

  • 36. Data: 2009-07-29 08:51:48
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    MZ wrote:
> [...]
    > pomiar
    > i dzieki temu zdjecie bedzie lepsze i nie bedzie przeklamane.

    szkoda ze mój aparat tego nie wie :)

  • 37. Data: 2009-07-29 08:56:07
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Marek Dyjor pisze:

    > szkoda ze mój aparat tego nie wie :)

    Bo cyfrowe nie mają duszy :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 38. Data: 2009-07-29 10:35:52
    Temat: Re: swiatlomierz to pomiaru swiatla punktowego
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    MZ wrote:
    > Użytkownik "KILu" <b...@w...pl> napisał w wiadomości

    > No wlasnie chodzi o to, ze ogladalismy to zdjecie na wyswietlaczu
    > aparatu i to byl na pewno jpg.
    > Nie pamietam, czy ustawial reczny balans bieli. A czy to moze byc
    > wynik gorszego zakresu
    > tonalnego w 450D?

    powinieneś kupić A900 i LCD 50" do oceny fotografii :-P

    a tak serio to pomyśl czasem chwile zanim zaczniesz jakieś farmazony
    wypisywać.

  • 39. Data: 2009-07-29 16:12:14
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-07-29 09:52:29 +0200, "J.F." <j...@p...onet.pl> said:

    > Bledu w tym luznym cytacie nie ma, jest tylko niedopowiedzenie -
    > swiatlomierzem nalezy zmierzyc to co sie chce miec szare.
    > Czyli twarz - albo z bliska, albo z daleka swiatlomierzem
    A napisałem coś innego?

    > punktowym, albo zmierzyc oswietlenie, a zestrojenie calosci na tych
    > 18% zapewni dobry efekt.
    > To ostatnie o tyle dobre ze dziala tez z Murzynami.
    Pomiar światła padającego zapewnia prawidłowe oddanie tonalności sceny
    zawsze. Że scena może nie zmieścić się w dynamice materiału to inna
    sprawa.

    > Swiatlomierz swiatla ogolnego moze bedzie przeklamany przez te
    > biala sukienke czy snieg w tle.
    > Swiatlomierz punktowy tez moze byc przeklamany jak go np skierujesz
    > na czarna sukienke.
    Dla tego napisałem pytającemu, żeby zaczął lekturę o zasadzie działania
    światłomierza.

    > Ale to i tak rozwazania dobre dla starego aparatu na klisze -
    > cyfrowki maja to wszystko wbudowane i w ogole kupa automatyki
    Już nie przesadzaj, era automatyki zaczęła się znacznie wcześniej niż
    pojawienie cyfrówek w sklepach. Dzięki temu już nie pamiętam, kiedy
    ostatni raz robiłem sekwencję naświetlania na slajdach. Znacznie
    częściej mi się to przytrafia na dslr-erze (pewnie z lenistwa).

    > trudnej do wylaczenia.
    > Lacznie np z rozpoznawaniem twarzy i strojeniem na nie [ciekawe jak
    > sobie radza w Afryce]
    :D

    > A tak swoja droga to pomiar punktowy byl mi niezbedny jeden raz -
    > ksiezyc fotografowalem.
    Bo fotografujesz cyfrą.
    Po pierwsze błąd łatwo naprawić, po drugie znacznie taniej jest zrobić
    sekwencję choćby i pięciu naświetleń.
    Na slajdzie albo musisz dokładnie zmierzyć światło (musisz wiedzieć co
    i jak mierzyć), albo liczyć się z dodatkowymi kosztami źle
    naświetlonych klatek.

    > Ksiezyc maly, a noc czarna ..
    > Na codzien wystarczy sie podeprzec korekcja, albo nawet i tego
    > nie - skoryguje sie pod fotoshopem :-)
    Błeeee.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 40. Data: 2009-07-29 21:58:05
    Od: "Krzychu" <a...@p...onet.pl>

    > Witam!
    >
    > Jaki światłomierz to pomiaru światła punktowego polecacie?
    >
    > Pozdrawiam
    > heyoo
    A ja bym polecał canona A720 ;-) Podobno świetnie się sprawdza jako
    światłomierz, przynajmniej tak twierdzi pewien osobnik na grupie pl.rec.foto
    (w wątku o światłomierzu swierdłowsk) czyli tam gdzie pisują fotografujący
    na kliszy. Swoją drogą też myślałem o używaniu aparatu cyfrowego jako
    światłomierza dla analoga. Tylko czego używać jako światłomierza dla cyfraka
    ;-)?
    Aha, i nie zwracaj uwagi na troli co wychwalają canona 450D lub 50D - każdy
    wie że najlepszy jest c300D - jak ktoś nie umie nim robić zdjęć to właśnie
    kupuje c450D albo 50D ;-)

    Doczytałem że oceniasz zdjęcia na wyświetlaczu aparatu, w takim układzie to
    chyba muszę ci doradzić zakup nikona D300 - na jego wyświetlaczu zdjęcia
    wyglądaja naprawdę super ;-)

    pzdr,
    Krzychu