  • 1. Data: 2009-07-28 11:48:16
    Temat: Sigma 70-300 APO czy canon 70-300 IS USM + odwrócony 50 mm Helios ?
    Od: orrik <o...@v...pl>

    Witam
    Interesuje mnie wasza opinia na temat makrofotografii w wykorzystaniem
    odwróconego obiektywu 50mm. Jak zasugerowałem w temacie zamierzam kupić
    któryś z powyższych obiektywów. Sample z sigmy + 50mm widziałem.
    Natomiast nie znalazłem fotek z połączenia canona + 50mm. Czy możecie mi
    powiedzieć czy taki zestaw z obiektywem canona daje gorsze rezultaty w
    sensie wielkości macro, głębi)?
    Jakie maksymalne powiększenie uzyska zestaw Sigma (macro 1:2) + 50mm a
    jakie Canon+50mm (macro 1:4). Czy można to w jakiś sposób wyliczyć?
    Czy warto wydać 1000 zł więcej na Canona do takich zastosowań?
    Czy może warto zainwestować w pierścienie pośrednie do makrofotografii
    z przeniesieniem automatyki za 300 zł?

    Pozdrwiam
    Orrik

  • 2. Data: 2009-07-28 12:02:04
    Od: "Winetoo" <w...@n...spam.please.com>

    Użytkownik "orrik" <o...@v...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jakie Canon+50mm (macro 1:4). Czy można to w jakiś sposób wyliczyć?
    > Czy warto wydać 1000 zł więcej na Canona do takich zastosowań?

    Oba obiektywy po podpięciu odwróconej pięćdziesiątki dadzą taką samą skalę
    odwzorowania. 6:1 (300mm / 50mm).

    Zastanó sięczy potrzebujesz aż takiej skali. Ja takiej konfiguracji używałem
    tylko raz gdy fotografowałem pyłki wewnątrz kwiatostanu. Na co dzień używam
    skal 1:2 i 1:1.

    > Czy może warto zainwestować w pierścienie pośrednie do makrofotografii
    > z przeniesieniem automatyki za 300 zł?

    Warto. Używam na co dzień pierścieni i 50'tki dzięki czemu dostaję skale
    odwzorowania aż do powyżej 1:1. Skalę z użyciem puierścieni liczymy w
    przybliżeniu (grubość pierścieni / ogniskowa) czyli dla pierścieni o
    grubości 50mm dostajemy skalę1:1 dla obiektywu ostawionego na
    nieskończoność. Do tego dochodzi wyciąg obiektywu (zależny od danego modelu)
    więc rzeczywista skala do uzyskania w ten sposób jest większa.

    Pozdrawiam
    Winetoo

  • 3. Data: 2009-07-28 12:11:37
    Od: orrik <o...@v...pl>

    Winetoo pisze:
    > Oba obiektywy po podpięciu odwróconej pięćdziesiątki dadzą taką samą skalę
    > odwzorowania. 6:1 (300mm / 50mm).

    Czyli odwzorowanie 1:4 czy 1:2 nie ma żadnego wpływu na układ złożony z
    2 obiektywów? (upewniam się tylko...)

    > Zastanó sięczy potrzebujesz aż takiej skali. Ja takiej konfiguracji używałem
    > tylko raz gdy fotografowałem pyłki wewnątrz kwiatostanu. Na co dzień używam
    > skal 1:2 i 1:1.

    Mam Canona 100mm 2.8 ale szczerze mówiąc macro 1:1 nie spełnia moich
    oczekiwań.

    > Warto. Używam na co dzień pierścieni i 50'tki dzięki czemu dostaję skale
    > odwzorowania aż do powyżej 1:1.
    A jak z głębią ostrości w takim układzie? Zastosowanie pierścieni ma na
    nią negatywny wpływ gdyby tak porównywać ją z ekwiwalentem obiektywu o
    zbliżonej ogniskowej?

    Pozdrawiam
    Orrik

  • 4. Data: 2009-07-28 12:29:34
    Od: "Winetoo" <w...@n...spam.please.com>

    > Czyli odwzorowanie 1:4 czy 1:2 nie ma żadnego wpływu na układ złożony z 2
    > obiektywów? (upewniam się tylko...)

    Jakiś tam minimalny ma. Tak samo jak grubość pierścienia użytego do spięcia
    obiektywów razem.

    > Mam Canona 100mm 2.8 ale szczerze mówiąc macro 1:1 nie spełnia moich
    > oczekiwań.

    Jak do niego podepniesz pięćdziesiątke to dostaniesz skalę powyżej 2:1

    > A jak z głębią ostrości w takim układzie? Zastosowanie pierścieni ma na
    > nią negatywny wpływ gdyby tak porównywać ją z ekwiwalentem obiektywu o
    > zbliżonej ogniskowej?

    GO zależy od skali, a nie od metody jej uzyskania. Obojętne czy użyjesz
    pierścieni, czy dwóch obiektywów przy tej samej skali będziesz miał tę samą
    GO (przy tej samej przesłonie).

    Pozdrawiam
    Winetoo

  • 5. Data: 2009-07-28 12:38:42
    Od: orrik <o...@v...pl>

    Winetoo pisze:

    > Jak do niego podepniesz pięćdziesiątke to dostaniesz skalę powyżej 2:1

    Zgadza się ale min. zakres ostrzenia przy podpiętej 50 to kilka cm ...
    co dyskwalifikuje taki tandem przy fotografii np robaczków ...

    Pozdrawiam
    Orrik

  • 6. Data: 2009-07-28 12:50:23
    Od: "Winetoo" <w...@n...spam.please.com>

    > Zgadza się ale min. zakres ostrzenia przy podpiętej 50 to kilka cm ... co
    > dyskwalifikuje taki tandem przy fotografii np robaczków ...

    Dowolny odwrócony obiektyw montowany na innym da zawsze tę samą odległość do
    fotografowanego obeiktu rzędu własnie kilku cm. Jak potrzebujesz większej
    odległości to tylko pierścienie + obiektyw makro.

    Pozdrawiam
    Winetoo

  • 7. Data: 2009-07-29 05:44:40
    Od: orrik <o...@v...pl>

    Winetoo pisze:

    > Dowolny odwrócony obiektyw montowany na innym da zawsze tę samą odległość do
    > fotografowanego obeiktu rzędu własnie kilku cm. Jak potrzebujesz większej
    > odległości to tylko pierścienie + obiektyw makro.

    Mówisz np. o tych pierścieniach pośrednich do makrofotografii z
    przeniesieniem automatyki ???. Czy przy zastosowaniu takich pierścieni
    można jakoś obliczyć minimalną odległość ostrzenia ? Czy zastosowanie
    pierścieni wpływa na makro? (chodzi mi o to czy zmieni się np z 1:1 na 2:1 )

    Orrik

  • 8. Data: 2009-07-29 08:01:20
    Od: "Winetoo" <w...@n...spam.please.com>

> [...]
    > można jakoś obliczyć minimalną odległość ostrzenia ? Czy zastosowanie
    > pierścieni wpływa na makro? (chodzi mi o to czy zmieni się np z 1:1 na

    http://www.fotografia-przyrodnicza.art.pl/porady.php
    ?p=1

    Przeczytaj cały artykuł. Obowiązkowo powoli i dwa razy! To nie złośliwość ja
    za pierwszym razem prawie nic nie zrozumiałem - to po prostu to matematyka i
    fuzyka. To da ci ogólny pogląd na makrofotografięi skalę odwzorowania.

    Jak już przeczytasz i zrozumiesz to przyjmij do wiadomości, że obiektywy
    makro (chyba wszystkie współczesne) nie mają klasycznej konstrukcji więc się
    wymykają tym wzorom :-) No może nie wymykają, ale jeśli przy zmianie
    ostrości zmienia się ogniskowa to należy tę zmianę uwzględnić.

    Pozdrawiam
    Winetoo

  • 9. Data: 2009-07-29 11:56:20
    Od: orrik <o...@v...pl>

    > http://www.fotografia-przyrodnicza.art.pl/porady.php
    ?p=1

    Dzięki. I o to mi chodziło !
    Pozdrawiam
    Orrik

  • 10. Data: 2009-07-29 21:14:19
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Winetoo" <w...@n...spam.please.com> napisał:

> [...]
    > za pierwszym razem prawie nic nie zrozumiałem - to po prostu to matematyka
    > fuzyka. To da ci ogólny pogląd na makrofotografięi skalę odwzorowania.

    Jako autor tego tekstu dodam, ze powstawał on dość dawno - chyba w 1998
    roku - i z braku czasu nie był aktualizowany. Prawa optyki się przez te lata
    nie zmieniły, ale technologia jednak jest nieco inna, inne są też nasze
    wymagania (dość znacząco wzrosły). Niedostępne były w owych czaasach
    makrokonwertery montowane przed obiektywem (jak np. popularny Raynox
    DCR-250), aparaty kompaktowe nie nadawały się do makrofotografii (ze względu
    na brak możliwości podglądu obrazu przez obiektyw), jedynym praktycznie
    stosowanym w amatorskiej fotografii pzryrodniczej formatem był mały obrazek
    24x36mm. Trzeba zatem czytając ten sprzęt brać poprawkę na nieco inne
    rozwiązania techniczne z których obecnie możemy korzystać.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)