    From: Madz <k...@p...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: sterowanie urządzeniami el. przez PC?
    Date: Sun, 15 Feb 2009 17:43:10 +0100

    Dnia Wed, 11 Feb 2009 14:11:31 +0100, gargamel napisał(a):

    > bo on chce sterować centralką wentylacyjną a wiec wymaganba jest
    > niezawodnosć, nice chcesz chyba żeby chłop w nocy sie zadusił bo linux się
    > zawiesił, albo spuchły kondensatorki na płycie głównej:O)

    Kolega pisal, ze szuka jakiejs przystawki - wiec uP + iles przekaznikow +
    podpiecie tego przez RS232 do komputera. Dodatkowo, jesli zastosuje RS485
    to moze miec iles takich ukladow.
    Testuje obecnie PC na mini-ITX - chodzi nieprzerwanie na windowsie xp od
    polowy listopada. W tym czasie mial jeden restart (nie bylo pradu), a nie
    ma jeszcze upsa . Docelowo mozna zoptymalizowac windowsa wykorzystujac jego
    wersje embedded - zabezpieczyc glowna czesc przed zapisem (sa takie
    mozliwosci, nawet m$ je udostepnia). Mozna tez sie bawic na linuxie jak kto
    woli. Jesli sterujemy czyms niekrytycznym, to na pewno przez zawieszenie PC
    tragedia sie nie stanie. A jak plyte sz.. trafi, to tak samo moze mi w
    mikroprocesorowym sterowniku poleciec procek.

    > stanowczo przesadziłeś, stabilność PC jest praktycznie żadna, bo tam nie
    > masz żadnej kontroli nad oprogramowaniem i sprzętem i nawet restart nie
    > zawsze pomoże

    praktycznie zadna stabilnosc PC - to gruba przesada z Twojej strony.
    Zreszta wiele kwestii poruszyl juz w oddzielnej galezi tego watku kolega
    T.M.F.

    > sterowniki na mikrokontrolerach programujesz w asemblerze (całkowita
    > kontrola nad kodem), masz rozdzielenie pamięci programu i danych i takei tam
    > (całkowita odpornosć na wirusy i błędy)

    calkowita z dokladnoscia do bledu programisty. Jak mamy juz np komunikacje
    po TCP, to sie zaczynaja schody - w jezykach wyzszego poziomu jest mnostwo
    gotowego, przetestowanego kodu.

    > uP ma licznik wachdog który kontroluje awarie, a restart trwa pojedyńcze
    > sekundy, a nie minuty jak w PC, no i żre pojedyńcze waty energii (a nie
    > setki W jak PC) i kosztuje pojedyńcze setki złotych (a nie tysiace jak PC)

    Poczytaj o zuzyciu energii przez konstrukcje na ITX. Oprocz mini-itx, jest
    jeszcze chocby pico-itx. Zuzycie pradu jest i tak wieksze od uP, ale nie
    mowimy tutaj o systemach zasilanych z baterii i jesli taki uklad steruje
    szeregiem stycznikow/przekaznikow/elektrozaworow - to pobor pradu przez nie
    bedzie o rzad wielkosci wiekszy anizeli komputera ITX (u mnie sredni pobor
    to ok 9 wat, a korzystam z dysku 2.5 cala) - jesli skorzystac z pamieci
    flash - to zyskamy kolejne 3waty.
    Jak wspomnialem wczesniej, jedynym problemem jest brak watchdoga - mozliwe
    ze producenci ITX o tym wkrotce pomysla. Tymczasem trzeba sobie cos
    wlasnego wymyslic.

    m.