    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Wed, 9 Jan 2013 02:21:52 -0800 (PST)
    <s...@a...home.tld>
    Subject: Re: stare budownictwo
    From: k...@g...com

    W dniu wtorek, 8 stycznia 2013 22:57:49 UTC+1 użytkownik AMX napisał:

    > Ano była. U wodopoju schodziły się wszystkie gatunki, jedne aby
    >
    > się napić, inne aby zapolować na pijących =:-)

    > Taka sama i nie taka sama. Nieprzegotowana i bez uzdatniania
    >
    > jakie przechodzi kranówka. Ale woda mineralna w butelkach taka
    >
    > sama.

    > Dziś nie wymagamy, mamy jej nadmiar, choćby w wędlinach.
    >

    > Natomiast masz rację to nie była odpowiedź, to była tylko część
    >
    > odpowiedzi. Woda mineralna *mogła* uzupełniać niedobór soli przy
    >
    > braku morza lub Wieliczki w pobliżu. Czy były inne możliwości i
    >
    > jak to w rzeczywistości funkcjonowało, to pytanie do biologów.

> [...]

    Aż coś sprawdziłem. Człowiek potrzebuje do życia z półtora grama soli kuchennej
    codziennie. Tak wiem dzieci mniej bo mniejsze. W wodzie wysoko zmineralizowanej jest
    0,01 grama sodu. Znaczy się że musi wypić ponad sto litrów takiej wody dziennie. jak
    by tylko sód miał pochodzić z wody to człowiek mialby ze cztery nerki wielkości dużej
    dyni każda. A jak by mu się robiły kamienie na nerkach to te średnie były bu
    wielkości połówki cegły. Dobrze że solenie solą kuchenną nie jest jedynym sposobem na
    dostarczanie sodu do organizmu. Teraz w kiełbasach jest dużo soli jak zauważyłeś. W
    pomidorach jest dużo. Na pewno w innych warzywach jest, jest i w mięsie. Ale na
    przykład zimą dwa tysiące lat temu na wielu obszarach nie było szynkowej z Morlin i
    pomidorów tylko śnieg. A i o zwierzynę mogło być ciężko. To w jakiś sposób ludzie
    musieli uzupełniać sód w organizmie. Ktoś napisał że Wieliczka ma 5000 lat. Jak sól
    nie była potrzebna bo wodą źródlaną dało się uzupełnić sól. To w Wieliczce 5000
    tysięcy lat temu wydobywali sól żeby mieli do posypywania autostrad wychodzi.
    Rządzący zawsze mieli talent do łupienia podwładnych. Wtedy nie było akcyzy na
    benzynę, gorzałę i prąd. Znaczy się prawie darmo to było bo jak teraz prawie cała
    cena spirytusu w sklepie to akcyza to 3 tysiące lat temu spirytus kosztował mniej niż
    jedna muszelka. A litr E98 z pół muszelki. Z czegoś musieli władcy żyć. To wymyślili
    sobie że akcyza na sól będzie ok, bo bez soli umiera się tak jak teraz bez prądu.
    Tylko że trochę szybciej. Czy jak na jakiejś stronie w necie czegoś nie wytłumaczą
    jak dziad babie na granicy to znaczy ze nie można uruchomić samodzielnego myślenia?
    napisali w necie że niedobór soli u człowieka wywołuje w początkowym okresie
    osłabienie i gorszą pracę mózgu. To może poniektórzy powinni od czasu do czasu zjeść
    coś osolonego zanim zaczną na niusach pisać.