  • 51. Data: 2014-02-11 22:56:44
    Temat: Re: soczewki makro
    Od: yorgus <y...@t...pl>

    Dnia Wed, 15 Jan 2014 20:21:17 +0100, trolling tone <a...@a...org> napisał:

    > Można użyć np. 1.8/50 w całości, bez rozpruwania. Wystarczy skleić
    > dwa pierścienie z gwintami filtrowymi, z jednej strony gwint pasujący
    > do 50, z drugiej - np. do kita.

    Mozna uzyc pierscienia odwrotnego montazu. Btw zestaw
    EF70-300 z kitowym 18-55 skrecone daja fajny tylko nieporeczny
    mikroskop

    --
    pozdrawia
    yorgus

  • 52. Data: 2014-02-12 18:18:12
    Od: XX YY <f...@g...com>

    mam pare rozych soczewek i mam porownanie jakosciowe do odwzorowania za pomoca
    aktualnie najostrzej rysujacego obiektywu w trybie macro tj tamron 90 vs.

    najlepszy wynik dostaje za pomoca raynoxa, ktory jest chyba najtanszym achromatem na
    rynku..
    spadek jakosci jest niewielki , widoczny w skali 100%.
    przy powiekszeniach rzedu ok 50-70 % roznicy juz nie widac.

    wbrew powszechnemu przekonaniu nosadki macro obnizaja nieco jasnosc , a co
    najwazniejsze nie da sie nimi fotografowac przy otwartym obiektywie. musi byc
    przymkniety ze wzgledu na koniecznosc odciecia skrajnych promieni.
    raynox o mniejszej srednicy bo tylko 49 mm zalatwia sprawe odciecia promieni
    skrajnych . stad stosunkowo dobry obraz juz przy otwartym obektywie.

    dla przykladu tutaj w 100%

    http://spherapan.vot.pl/moneta8.jpg

    100mm / 2.0 + raynox 150 + tc 1.4.

    robione z reki , plaszczyzna monety nie lezy calkiem idealnie w plaszczyznie
    ostrzenia.

    w zasadzie nie mam zastrzezen co do jakosci rysunku.
    prosto z obiektywu macro jest troche lepiej , ale tutaj jakosc jest na tyle dobra ze
    mozna uznac za wystarczajaca.Przy bezposrednim porownaniu widac roznice , ale nie
    jest ona jakas dramatyczna.

    soczewka c500d jest mozm zdaniem troche za slaba - ona jest dla obiektywow 200-500 mm
    . dla krotszych ogniskowych raczej c250 d

  • 53. Data: 2014-04-07 20:05:49
    Temat: Re: pierścienie makro
    Od: Les <s...@p...fm>

> [...]
    >
    > poskutkować winietowaniem.
    >
    > No chyba że ktoś właśnie tej winiety szuka :)
    >

    > Normalnie całe sterowanie, wszystkie regulacje, robisz na tym
    >
    > "aparatowym" obiektywie.
    >
    > Odwrotny ustawiasz na nieskończoność, otwierasz przysłonę na max
    >
    > i już więcej nie dotykasz.
    >
    > Dodatkowa soczewka odwrotna tylko i wyłącznie służy do skrócenia
    >
    > ogniskowej zestawu, w przypadku wzorcowym (dostosowanie do konstrukcji
    >
    > i kalibracji obu obiektywów) poprzez wygenerowanie obrazu pozornego,
    >
    > widzianego przez "właściwy" obiektyw w... nieskończoności :D

    Witam,
    mocując obiektyw na odwrotkę, ten drugi traktujesz po prostu jak soczewkę (bo wtedy
    jest soczewką). Przesłony nie ruszasz - ustawiasz po prostu jak największą dziurę.
    Może być różnica w powiększeniu ustawiając ten drugi obiektyw na odległość minimalną
    lub na nieskończoność - trzeba sobie sprawdzić, bo każdy obiektyw ma inaczej.

    A może po prostu żeby było tanio podłączyć obiektyw przodem do aparatu za pomocą
    pierścienia bagnet/gwint filtrowy
    (http://allegro.pl/adapter-redukcja-makro-do-canon-n
    a-52mm-52-mm-w-wa-i4043075286.html). Ale tutaj komfort fotografowania jest słaby.

    Les