  • 1. Data: 2014-01-12 15:32:29
    Temat: Prośba o ocenę ostrości obiektywów
    Od: m...@g...com

    Witam

    Proszę o ocenę ostrości obiektywów. Po wrzuceniu zdjęć zorientowałem się, że karty z
    rycerzami nie są jednolitej jakości więc test IMO chybiony. Generalnie trudno mi było
    znaleźć opis całej procedury testowej tzn. czego użyć, z jakiej odległości
    fotografować itp.

    Niestety mam obiekcje w związku z jednym obiektywem. Jeśli macie jakieś spostrzeżenia
    co do obiektywów oraz procedury testowej lub linki to zamieniam się w słuch.

    https://plus.google.com/photos/101608470927698136486
    /albums/5967611611367918961?banner=pwa&authkey=CN3rr
    ojh0-75XQ

    https://plus.google.com/photos/101608470927698136486
    /albums/5967628632681527505?banner=pwa&authkey=CNOhs
    oerr6GBXg

    dzięki za pomoc

  • 2. Data: 2014-01-12 15:45:31
    Temat: Re: Prośba o ocenę ostrości obiektywów
    Od: Bartolomeo <n...@n...com>

    W dniu 2014-01-12 15:32, m...@g...com pisze:
> [...]
    ojh0-75XQ

    > https://plus.google.com/photos/101608470927698136486
    /albums/5967628632681527505?banner=pwa&authkey=CNOhs

    Trudno oceniać coś przy takich zdjęciach. Na zdjęciach FF/BF brakuje
    przyklejonej do miarki płaszczyzny równoległej do osi optycznej
    obiektywu na której aparat mógłby pewnie ustawić ostrość.
    Na kolejnych zdjęciach krzaki z przodu sprawiły, że ostrość ustawiała ci
    się jak chciała więc test jest zupełnie nie miarodajny.
    Co ro rycerzyków to sam już wpadłeś na to co jest nie tak.

    Do oceny ostrości wydrukuj/kup sobie kartę testową np.
    http://www.graphics.cornell.edu/~westin/misc/res-cha
    rt.html

  • 3. Data: 2014-01-12 16:28:19
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Sonntag, 12. Januar 2014 15:32:29 UTC+1 schrieb m...@g...com:
> [...]
    było znaleźć opis całej procedury testowej tzn. czego użyć, z jakiej odległości

    przede wszystkim to nie jest procedura testowa.

    porownujesz zdjecia z tamrona o wielkosci ok 5 mpx ze zdjeciami z sigmy o wielkosci
    ok 12 mpx ( na takie w kazdym razie trafilem).

    zdjecia z tamrona przez przeliczenie w dol robia sie ostre i mniej rozdielcze.

    jesli przeliczysz zdjecia z sigmy w dol do wielkosci ok 5 mpx tez sie zrobia ostre.

    sfotografuj prostopadle jakas tablice plaska - dobre sa duze rozlozone gazety.
    sfotografuj tak , zeby pokrywaly ten sam format ( ta sama skala odwzorowania),
    wyklucz poruszenie.

    ostrz bardzo starannie na LV z lupa - nie za pomoca AF - wtedy mozna cos powiedziec o
    optyce. Ocena pracy AF nie ma nic wspolnego z ocena optyki.

  • 4. Data: 2014-01-12 23:21:30
    Od: m...@g...com

    Mam wrażenie, że źle się wyraziłem chodziło mi o test BF i FF co do rozdziałki zdjęć
    to może picasa ucieła.... co do testu to ostrzyłem z automatu na śrubce która stała
    na statywie

  • 5. Data: 2014-01-13 10:07:34
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Sonntag, 12. Januar 2014 23:21:30 UTC+1 schrieb m...@g...com:
    > Mam wrażenie, że źle się wyraziłem chodziło mi o test BF i FF co do rozdziałki
    zdjęć to może picasa ucieła.... co do testu to ostrzyłem z automatu na śrubce która
    stała na statywie

    rozumiem, teraz zobaczylem te zdjecia miarki.
    tez sa odbitki pomniejszone do 2,3 *1,3 mpx - nic nie mozna powiedziec , dlatego ze
    przez resamplng w dol rosnie glebia ostrosci.

    ostrz za pomoca AF na jakas kontrastowa plaska tablice umieszczona pionowo przed
    aparatem , miarke umiesc nieco z boku tak by byla widoczna w kadrze ale znajdowala
    sie poza polem widzenia sensora AF.

    teraz to nie bardzo wiadomo na co w ogiole mogl AF szukac ostrosci - czy na miarke
    czy na te srube - wybiera ten motyw , ktory daje lepszy sygbnal.

    rob zdjecia w swietle dziennym , na krotkich czasach.

    i zrob maly wycinek zdjecia w skali 100" w tak by byla widoczny skala .#
    bedzie mozna dokladnie zauwazyc gdzie przypada maksimum ostrosci - czy sie pokrywy z
    odlegloscia do tabilcy testowej,.
    Tablica moze byc biala kartka a4 z wydrukowanym no czrnym zygzakiem - winna byc
    plaska i umieszczona prostopadel do osi optycznej obiektywu.

    normalnie to FF/BF zalezy od ogniskowej i koloru swiatla , dlatego sprawdz na paru
    ogniskowych w swietle dziennym ( ok 5-6 kK)

  • 6. Data: 2014-01-13 12:05:49
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]

    aparatem , miarke umiesc nieco z boku tak by byla widoczna w kadrze ale znajdowala

    teraz to nie bardzo wiadomo na co w ogole mogl AF szukac ostrosci - czy na miarke czy
    na te srube - wybiera ten motyw , ktory daje lepszy sygnal.

    rob zdjecia w swietle dziennym , na krotkich czasach.

    i zrob maly wycinek zdjecia w skali 100% w tak by byla widoczny miarka .
    bedzie mozna dokladnie zauwazyc gdzie przypada maksimum ostrosci - czy sie pokrywy z
    odlegloscia do tabilcy testowej,.
    Tablica moze byc biala kartka a4 z wydrukowanym np czyrnym zygzakiem itp- winna byc
    plaska i umieszczona prostopadle do osi optycznej obiektywu.

    normalnie to FF/BF zalezy od ogniskowej i koloru swiatla , dlatego sprawdz na paru
    ogniskowych w swietle dziennym ( ok 5000-6000 K)

  • 7. Data: 2014-01-13 22:30:32
    Od: Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl>

    Dnia 12.01.2014, o godzinie 15.32.29, na pl.rec.foto.cyfrowa,
    m...@g...com napisał(a):

> [...]
    ojh0-75XQ

    > https://plus.google.com/photos/101608470927698136486
    /albums/5967628632681527505?banner=pwa&authkey=CNOhs

    Ale podobają Cię się te zdjęcia? Wiesz na co ostrzyłeś?

    --
    Pozdrawiam,
    *Habeck*

  • 8. Data: 2014-01-14 20:38:32
    Od: m...@g...com

    dziekuje za cenne i jasne wskazowki.

    niestety mialem problem z krotkimi czasami a swiatlo w pokoju musialem wzmocnic
    zarowkowym

    drukne wspomniana plansze i postaram sie powtorzyc testy na dworze

    zdjecia wrzuce na serwer a nie picase aczkolwiek tez jestem za FF szczegolnie na
    skrajnych ogniskowych

    przepraszam za brak polskich liter ale tym razem pisze z telefonu

  • 9. Data: 2014-01-14 21:31:21
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-01-12 15:32, m...@g...com pisze:
    > Witam
    >
    > Proszę o ocenę ostrości obiektywów.

    Ja trochę z innej beczki mam uwagę, która może Ci się przydać. Serwis
    Tamrona kalibruje za darmo obiektyw do konkretnego body. Kalibracja
    polega na ustawieniu ostrości ogólnej a następnie na korekcie
    oprogramowania obiektywu odnośnie BF/FF. Możesz umówić się z nimi na
    taką usługę. W przypadku mojego obiektywu (70-300 USD) dało to znakomite
    rezultaty. Na obu końcach uzyskałem obraz ostry jak brzytwa a początkowo
    daleki byłem od zachwytów.

    Marek

  • 10. Data: 2014-01-14 22:26:09
    Od: Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl>

    Dnia 14.01.2014, o godzinie 21.31.21, na pl.rec.foto.cyfrowa, Marek
    napisał(a):

> [...]
    > taką usługę. W przypadku mojego obiektywu (70-300 USD) dało to znakomite
    > rezultaty. Na obu końcach uzyskałem obraz ostry jak brzytwa a początkowo

    Dzięki za info! Przyda się na przyszłość. :)

    --
    Pozdrawiam,
    *Habeck*