-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
0.net!peer03.am4!peer.am4.highwinds-media.com!peer02.fr7!futter-mich.highwinds-
media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostr
ada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Subject: Re: smarowanie srub
Newsgroups: pl.misc.samochody
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
References: <4683on578tve$.1vhkco8k8y1ux.dlg@40tude.net>
<p89gs2$ftb$1@node2.news.atman.pl>
<5aa8b26a$0$1000$65785112@news.neostrada.pl>
<p8ebua$s58$1@node2.news.atman.pl>
Date: Fri, 16 Mar 2018 08:13:09 +0100
Message-ID: <u22tehe82pd1$.5g9tbg5oo119.dlg@40tude.net>
Lines: 118
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 82.143.187.50
X-Trace: 1521184387 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 1008 82.143.187.50:57302
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 6222
X-Received-Body-CRC: 3711042101
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2626669
[ ukryj nagłówki ]Dnia Thu, 15 Mar 2018 18:53:13 +0100, Marek S napisał(a):
> W dniu 2018-03-14 o 06:25, Uzytkownik pisze:
>> Rzecz w tym, że felga styka się z tarczą hamulcową. Jeżeli
>> twierdzisz, że od tarcz można było papierosa odpalić to i felgi z
>> całą pewnością ręką byś nie dotknął.
>> Piasty także się stykają z tarczami, a w nich są gwinty w które
>> wkręcone są śruby/szpilki mocujące koła.
>>
>> Jak to ktoś powiedział "kłamać to trza umić" :)
>>
> No to zmusiłeś mnie do testów - w szczególności nazywając mnie kłamcą.
> Po pierwsze nie mam interesu by kłamać bo ani nie znam się na mechanice
> bardziej niż proste naprawy, ani nie powiedziałem nic innego niż
> zaobserwowałem empirycznie np. na myjni, nie prowadząc w tym kierunku
> pracy doktorskiej.
>
> Tak więc z tym kłamstwem, to grubo pojechałeś. Ale do rzeczy. Oto co
> dziś zdołałem ustalić. Poniżej masz 4 zdjęcia.
>
> https://drive.google.com/file/d/1U6YWcTy2qINsS8L86x9
H7ACaC8sVuMmv/view?usp=sharing
> Trzy pierwsze to temat, w którym ponoć kłamałem. Przypomnę, że ponoć
> moja kłamliwa teza brzmi (o ile teza w ogóle może być kłamliwa - może
> być nieprawdziwa co najwyżej) iż gorąc z tarcz nie przenosi się aż tak
> bardzo na śruby i felgi aby smar na śrubach mocujących koła zapiekł się.
Ciekawe. Tzn to ze cieplo z tarczy sie tak sobie przenosi, to az tak
dziwne nie jest, bo grzeje sie zewnetrzna czesc tarczy, a do piast
daleko. A przez wszystko dmucha powietrze.
Ale ... sruby przez tarcze przechodza, tylko ze w tarczy dziura,
srednica taka, zeby sruby swobodnie przeszly, a w wiec powierzchnia
styku mala. Znacznie lepsza jest miedzy tarcza a kolnierzem piasty
oraz felga.
No i teraz zachodzi ciekawe pytanie - tak dobrze felgi sie chlodza, ze
maja 5C, a sruby 25C, czy twoj piometr nie radzi sobie z
aluminium/alufelgami.
Rzecz godna sprawdzenia ... tylko jak - pomacac felge reka, czy
wyjechac z jakiegos cieplego garazu, gdzie wiadomo ze wszystkie
elementy maja 20C i zmierzyc ...
> Dotyczy to amatorskiego korzystania z auta. Żadnych rajdów, żadnych
> specjalnych maszyn wyścigowych.
kolega sie kiedys przejechal troche szybciej kreta gorska droga.
Zadnego szalenstwa, ot - troche gazu od polowy zakretu i hamowanie
przed kolejnym. A najdluzsza prosta miedzy zakretami chyba nawet 500m
nie miala.
I po paru kilometrach takiej jazdy cos zaczelo smierdziec. Klocki
zapewne. Ale 165 C to chyba jeszcze nie powinny.
> A więc przez pół godziny męczyłem auto na normalnej ulicy. Nie mam toru
> wyścigowego pod nosem by lepszych obserwacji dokonać. Więc musimy
> bazować na tym co mamy. A więc rozpędzałem auto do 140-180km/h i ostro
> hamowałem. Pirometrem sprawdzałem temperaturę tarcz oraz jak przenosi
> się ona na śruby i felgi. Oto co mogę powiedzieć:
>
> 1. Pierwsze hamowanie 3-4x krótko i ostro (bo takie warunki na drodze
> były - nie mogłem raz i do końca z uwagi na ruch) ze 140km/h do 0. No i
> zaskoczenie. Spodziewałem się dużo wyższej temperatury tarcz a tu było
> ... 35 stopni. Ledwo letnie. To obserwacja nie na temat ale i tak dzieję
> się nią.
Hm ... zalozmy ze bylo troche mniej, bo licznik zawyza, 37m/s=133km/h.
Mamy 1MJ przy masie auta 1500kg.
Pozwala na podgrzanie o 35 stopni 54kg zeliwa o cieple wlasciwym
540J/kgK
Takie wydajne chlodzenie ma mercedes, takie ciezkie tarcze, czy z
polerowanym zeliwem pirometr sobie tez kiepsko radzi ?
Z zeliwem powinien dobrze, 4 tarcze moga 30kg wazyc, pozostaje polowe
mocy wytracic
Pirometr akurat sprawdzic latwo - rozpedz znow do 140, zahamuj,
dotknij palcem - 35C nie parzy :-)
> 2. Potem mnóstwo razy udało mi się ostro hamować bez zatrzymywania by
> rozgrzać cały złom, który otacza tarcze. W sumie 30 minut takiej jazdy.
> W tym czasie 3x zatrzymałem się i mierzyłem temperaturę poszczególnych
> elementów. Wynikł pewien problem natury technicznej - pirometr
> potrzebuje ok 3s na pomiar i odczyt. Tarcza traci ciepło zaskakująco
> szybko. Zaraz po zatrzymaniu, jeśli szybko wybiegłem z auta, odczyt 250
> stopni, a drugi to już 190, trzeci 160. Jeszcze do tego wszystkiego
> trzeba zdążyć zdjęcie zrobić. W rozważaniach trzeba i to też uwzględnić.
> Ale ok, faktem natomiast jest, że w takich warunkach temperatura łba
> śruby mocującej felgę, to zaledwie 25 stopni a felgi 5 stopni
> (temperatura otoczenia ok. 0).
>
> Wniosek z tego jest taki: nie wyobrażam sobie co trzeba by cywilnym
> autem zrobić by spowodować zapieczenie się smaru na tej śrubie.
a) zaciagnij slabo reczny ... i pojedz bez spuszczania,
b) Tomek kiedys pokazywal filmy jak sie jezdzi
c) kup lepsze auto
https://www.youtube.com/watch?v=fI6jCh3IEt0
d) w garazu mozna
https://www.youtube.com/watch?v=smDQjIS7kUQ
>
> 3. Zrobiłem też test, o który mnie prosiłeś. Jazda miejska. W sumie po
> Gdańsku przejechałem ze 40km dziś. Styl jazdy różny. Zacząłem ok 13:30
> kiedy było dość luźno na ulicach a skończyłem w średnich korkach ok
> 14:30. Zawsze jazda była od świateł do świateł z łagodnym hamowaniem.
> Prędkości przed korkami rzędu 70-80km/h a w średnich korkach 40-50.
>
> W paru miejscach zatrzymałem się i mierzyłem temperaturę tarcz i felg.
> Temperatura tarcz nie przekraczała 30 stopni.
Ja po miescie raczej nie moge dotknac tarczy.
No ale do sruby jeszcze kawalek.
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 16.03.18 13:12 Zenek Kapelinder
- 16.03.18 15:47 RadoslawF
- 16.03.18 16:50 Zenek Kapelinder
- 16.03.18 17:59 RadoslawF
- 16.03.18 18:44 Zenek Kapelinder
- 16.03.18 19:10 l...@g...com
- 16.03.18 20:16 Tomasz Gorbaczuk
- 16.03.18 20:48 Kris
- 16.03.18 20:54 RadoslawF
- 16.03.18 21:16 Uzytkownik
- 16.03.18 21:25 Uzytkownik
- 17.03.18 00:14 Marek S
- 17.03.18 00:53 Marek S
- 17.03.18 02:34 Marcin Debowski
- 17.03.18 09:18 Uzytkownik
Najnowsze wątki z tej grupy
- 300km/h
- Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
- Zapierdalać
- Oszczędzanie nie jest łatwe
- Jeździ, skręca, hamuje
- Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
- Śmiechu KOOOOOOPA ;-)
Najnowsze wątki
- 2025-01-12 Jak na naszych oczach odradza się cenzura :-)
- 2025-01-11 Koszty prowadzenia firmy za granicą
- 2025-01-11 19 migrantów
- 2025-01-11 300km/h
- 2025-01-11 Kongres USA uchwalił "Prawo babci Pawlakowej" na MTK [Lex Gradma Pawlak]
- 2025-01-11 Riga => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-01-11 Przestępca wyborczy Musk nadciąga nad Tuskistan?
- 2025-01-11 Białystok => Delphi Programmer <=
- 2025-01-09 Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
- 2025-01-10 Coś dusi.
- 2025-01-09 akumulator napięcie 12.0v
- 2025-01-10 Białystok => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, A
- 2025-01-10 Warszawa => Software .Net Developer <=
- 2025-01-10 Białystok => Application Security Engineer <=
- 2025-01-10 Warszawa => System Architect (Java background) <=