eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodysmarowanie srubRe: smarowanie srub
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
    0.net!peer03.am4!peer.am4.highwinds-media.com!peer02.fr7!futter-mich.highwinds-
    media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostr
    ada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: smarowanie srub
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    References: <4683on578tve$.1vhkco8k8y1ux.dlg@40tude.net>
    <p89gs2$ftb$1@node2.news.atman.pl>
    <5aa8b26a$0$1000$65785112@news.neostrada.pl>
    <p8ebua$s58$1@node2.news.atman.pl>
    Date: Fri, 16 Mar 2018 08:13:09 +0100
    Message-ID: <u22tehe82pd1$.5g9tbg5oo119.dlg@40tude.net>
    Lines: 118
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 82.143.187.50
    X-Trace: 1521184387 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 1008 82.143.187.50:57302
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 6222
    X-Received-Body-CRC: 3711042101
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2626669
    [ ukryj nagłówki ]

    Dnia Thu, 15 Mar 2018 18:53:13 +0100, Marek S napisał(a):
    > W dniu 2018-03-14 o 06:25, Uzytkownik pisze:
    >> Rzecz w tym, że felga styka się z tarczą hamulcową. Jeżeli
    >> twierdzisz, że od tarcz można było papierosa odpalić to i felgi z
    >> całą pewnością ręką byś nie dotknął.
    >> Piasty także się stykają z tarczami, a w nich są gwinty w które
    >> wkręcone są śruby/szpilki mocujące koła.
    >>
    >> Jak to ktoś powiedział "kłamać to trza umić" :)
    >>
    > No to zmusiłeś mnie do testów - w szczególności nazywając mnie kłamcą.
    > Po pierwsze nie mam interesu by kłamać bo ani nie znam się na mechanice
    > bardziej niż proste naprawy, ani nie powiedziałem nic innego niż
    > zaobserwowałem empirycznie np. na myjni, nie prowadząc w tym kierunku
    > pracy doktorskiej.
    >
    > Tak więc z tym kłamstwem, to grubo pojechałeś. Ale do rzeczy. Oto co
    > dziś zdołałem ustalić. Poniżej masz 4 zdjęcia.
    >
    > https://drive.google.com/file/d/1U6YWcTy2qINsS8L86x9
    H7ACaC8sVuMmv/view?usp=sharing

    > Trzy pierwsze to temat, w którym ponoć kłamałem. Przypomnę, że ponoć
    > moja kłamliwa teza brzmi (o ile teza w ogóle może być kłamliwa - może
    > być nieprawdziwa co najwyżej) iż gorąc z tarcz nie przenosi się aż tak
    > bardzo na śruby i felgi aby smar na śrubach mocujących koła zapiekł się.

    Ciekawe. Tzn to ze cieplo z tarczy sie tak sobie przenosi, to az tak
    dziwne nie jest, bo grzeje sie zewnetrzna czesc tarczy, a do piast
    daleko. A przez wszystko dmucha powietrze.

    Ale ... sruby przez tarcze przechodza, tylko ze w tarczy dziura,
    srednica taka, zeby sruby swobodnie przeszly, a w wiec powierzchnia
    styku mala. Znacznie lepsza jest miedzy tarcza a kolnierzem piasty
    oraz felga.

    No i teraz zachodzi ciekawe pytanie - tak dobrze felgi sie chlodza, ze
    maja 5C, a sruby 25C, czy twoj piometr nie radzi sobie z
    aluminium/alufelgami.
    Rzecz godna sprawdzenia ... tylko jak - pomacac felge reka, czy
    wyjechac z jakiegos cieplego garazu, gdzie wiadomo ze wszystkie
    elementy maja 20C i zmierzyc ...

    > Dotyczy to amatorskiego korzystania z auta. Żadnych rajdów, żadnych
    > specjalnych maszyn wyścigowych.

    kolega sie kiedys przejechal troche szybciej kreta gorska droga.
    Zadnego szalenstwa, ot - troche gazu od polowy zakretu i hamowanie
    przed kolejnym. A najdluzsza prosta miedzy zakretami chyba nawet 500m
    nie miala.

    I po paru kilometrach takiej jazdy cos zaczelo smierdziec. Klocki
    zapewne. Ale 165 C to chyba jeszcze nie powinny.

    > A więc przez pół godziny męczyłem auto na normalnej ulicy. Nie mam toru
    > wyścigowego pod nosem by lepszych obserwacji dokonać. Więc musimy
    > bazować na tym co mamy. A więc rozpędzałem auto do 140-180km/h i ostro
    > hamowałem. Pirometrem sprawdzałem temperaturę tarcz oraz jak przenosi
    > się ona na śruby i felgi. Oto co mogę powiedzieć:
    >
    > 1. Pierwsze hamowanie 3-4x krótko i ostro (bo takie warunki na drodze
    > były - nie mogłem raz i do końca z uwagi na ruch) ze 140km/h do 0. No i
    > zaskoczenie. Spodziewałem się dużo wyższej temperatury tarcz a tu było
    > ... 35 stopni. Ledwo letnie. To obserwacja nie na temat ale i tak dzieję
    > się nią.

    Hm ... zalozmy ze bylo troche mniej, bo licznik zawyza, 37m/s=133km/h.
    Mamy 1MJ przy masie auta 1500kg.
    Pozwala na podgrzanie o 35 stopni 54kg zeliwa o cieple wlasciwym
    540J/kgK

    Takie wydajne chlodzenie ma mercedes, takie ciezkie tarcze, czy z
    polerowanym zeliwem pirometr sobie tez kiepsko radzi ?

    Z zeliwem powinien dobrze, 4 tarcze moga 30kg wazyc, pozostaje polowe
    mocy wytracic

    Pirometr akurat sprawdzic latwo - rozpedz znow do 140, zahamuj,
    dotknij palcem - 35C nie parzy :-)


    > 2. Potem mnóstwo razy udało mi się ostro hamować bez zatrzymywania by
    > rozgrzać cały złom, który otacza tarcze. W sumie 30 minut takiej jazdy.
    > W tym czasie 3x zatrzymałem się i mierzyłem temperaturę poszczególnych
    > elementów. Wynikł pewien problem natury technicznej - pirometr
    > potrzebuje ok 3s na pomiar i odczyt. Tarcza traci ciepło zaskakująco
    > szybko. Zaraz po zatrzymaniu, jeśli szybko wybiegłem z auta, odczyt 250
    > stopni, a drugi to już 190, trzeci 160. Jeszcze do tego wszystkiego
    > trzeba zdążyć zdjęcie zrobić. W rozważaniach trzeba i to też uwzględnić.
    > Ale ok, faktem natomiast jest, że w takich warunkach temperatura łba
    > śruby mocującej felgę, to zaledwie 25 stopni a felgi 5 stopni
    > (temperatura otoczenia ok. 0).
    >
    > Wniosek z tego jest taki: nie wyobrażam sobie co trzeba by cywilnym
    > autem zrobić by spowodować zapieczenie się smaru na tej śrubie.


    a) zaciagnij slabo reczny ... i pojedz bez spuszczania,
    b) Tomek kiedys pokazywal filmy jak sie jezdzi

    c) kup lepsze auto
    https://www.youtube.com/watch?v=fI6jCh3IEt0

    d) w garazu mozna
    https://www.youtube.com/watch?v=smDQjIS7kUQ
    >
    > 3. Zrobiłem też test, o który mnie prosiłeś. Jazda miejska. W sumie po
    > Gdańsku przejechałem ze 40km dziś. Styl jazdy różny. Zacząłem ok 13:30
    > kiedy było dość luźno na ulicach a skończyłem w średnich korkach ok
    > 14:30. Zawsze jazda była od świateł do świateł z łagodnym hamowaniem.
    > Prędkości przed korkami rzędu 70-80km/h a w średnich korkach 40-50.
    >
    > W paru miejscach zatrzymałem się i mierzyłem temperaturę tarcz i felg.
    > Temperatura tarcz nie przekraczała 30 stopni.

    Ja po miescie raczej nie moge dotknac tarczy.
    No ale do sruby jeszcze kawalek.

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: