-
31. Data: 2011-06-24 22:40:52
Temat: Re: siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Fri, 24 Jun 2011 19:37:01 +0200, ToMasz wrote:
>nie wiem czy Cię dobrze zrozumiałem, ale odległość pasażera od kierowcy
>ma znaczenie w tym wyliczeniu?
Ma i nie ma.
Przy opoznieniu calego pojazdu 30g pasazer moze byc wstepnie oparty o
oparcie przed soba, a i tak musi ono jego 30-krotna wage wytrzymac.
Jesli natomiast siedzi wygodnie wtulony w oparcie za soba .. to potem
bedzie jak z mlotkiem - oparcie przedniego fotela bedzie musialo
wytrzymac ponad 30-krotna wage.
A tak nawiasem mowiac to kiedys Syrenki mialy fotele wychylane do
przodu w calosci, bez zadnych zamkow, pasow wcale nie mialy, i jakos
nie przypominam sobie zeby czesto narzekano na jakies tragedie z tego
powodu.
J.
-
32. Data: 2011-06-24 22:58:41
Temat: Re: siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony
Od: " Michał" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>
Arendt Djickmann <m...@4...com> napisał(a):
> W dniu 2011-06-24 02:07, Michał pisze:
> > Pawel \O'Pajak\<o...@g...pl> napisał(a):
> >
> >> Powitanko,
> >>
> >>> zgadza sie ze owe 100kg faceta może podczas wypadku być porównywalne ze
> >>> statycznymi 3 tonami. ale aby osiągnąć taki stan, auto będzie musiało
> >>> mieć takie przeciążenie, ze ten na fotelu kierowcy już będzie trupem!
> >>
> >> Jak nietrudno policzyc, to jest 30g. Calkiem realna wartosc prze
> >> stosunkowo niewielkim dzwonie.
> >>
> >>> Tak wiec pytam, czy Waszym zdaniem, (zgaduje...) 90km/h "w ścianę" jest
> >>> w stanie nie spowodować poważnych obrażeń u kierowcy, ale nadać takie
> >>> przyśpieszenie pasażerowi żeby ten zabił szofera?
> >>
> >> Policzmy. Zakladamy droge "hamowania" 1,5m i dla uproszczenia
> >> przyjmujemy, ze jest to ruch jednostajnie opozniony, czyli przod sie
> >> gnie z jednakowa sila podczas calego zderzenia.
> >> t=2s/Vpocz=3/25=0,12s
> >> a=deltaV/delta t = 25/0,12 = 208,3g
> >> Raczej marne szanse na szybka identyfikacje zwlok. Jesli ten z tylu nie
> >> zapial pasow, to ten z przodu obrywa dodatkowo 2 autobusami w plecy.
> >
> >
> > bzdury!
> > to zupełnie nie tak.
> To nie bzdury tylko chłyt merkatingowy.
chłyt marketingowy chłytem marketingowym,
założenia przy obliczeniach były bzdurne.
> 1. Siłę mierzy się w Newtonach, Dynach, ewentualnie kgsiły (załóżmy że
> nawet wielokrotność to będzie tona siły) ale nie w tonach które są
> jednostkami masy.
tak, żyjemy na ziemi można liczyć w kartonach mleka łaciatego ;)
ja jako jednostkę masy używam masy safrene ph1 po zatankowaniu = 1.8tony :)
> 2. Siła=masa*przyśpieszenie (F=m*a). W najprostszym przypadku.
zgadza się i to nawet, nie w najprostszym, w teorii ogólnej względności
też, w szczególnej nie wiem czy coś nie pójdzie na zawinięcie przestrzeni;)
> 3. g=9,81m/sek^2, więc ciało które w warunkach przyciągania ziemskiego
> waży 100kg będzie ważyło 3000kg jeśli przyśpieszenie osiągnie okolo 30g
> (dla prostego rachunku) czyli 30*9,81 m/sek^2. (294,3m/sek^2).
tak, tu się zgadza, tylko komu i gdzie wyszło 30g ?? i na jakiej podstawie.
20g wyszło przy "idealnym aucie" zgniocie na 1.5 meta z 90km/h,
powiedzmy że w to miejsce można wsadzić lagune2 czy merca w221
i jako tako będzie to podobne. (tz. pewnie wyjdzie z 40g ;) )
> 4. I co najważniejsze - w uproszczeniu - takie przyśpieszenie/opóźnienie
> można osiągnąć kiedy w ciągu 1sek wyhamuje się od 294m/sek do 0. Co daje
> prędkość początkową (3600*294)/1000 km/h a więc żeby osiągnąć
> przeciążenie 30g w trzeba się zderzyć ze ścianą z prędkością 1058 km/h.
> (przy założeniu że hamowanie trwa 1/sek).
tak robili takie testy z 50 lat temu, tylko po tym to już chyba
w szpitalu gość leżał ze 2 dni - bo to za długo trwało.
limity to 45g przód/tył, 30g na boki i 15g góra/dół,
dla normalnej osoby (nie pilota), tylko w dobrych pasach
(w aucie się to poduszką nadrabia).
więc:
3 tony to jest SPOKO dla człowieka powinien wyłączyć
radio i wysiąść z auta... potłuczony ale cały.
to mniej niż w crashtestach 64km/h większości aut.
pozdrawiam.
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
33. Data: 2011-06-24 23:03:47
Temat: Re: siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony
Od: " Michał" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>
kamil <s...@s...com> napisał(a):
> On 24/06/2011 11:22, Arendt Djickmann wrote:
>
> > Wikipedia podaje że przeciętna głowa dorosłego człowieka waży 4-5kg, ile
> > potrafi wytrzymać kręgosłup? Znacie kogoś kto przenosił na głowie 2 albo
> > 3 worki cementu, może jeszcze przy tym podskakiwał?
>
> Niestety nie wiem, czy podskakiwali:
>
> http://img259.imageshack.us/img259/9495/people792933
5.jpg
>
Do tyłu bardzo mało, do przodu sporo, na 100% 10g to jest nic,
przy 4g nawet głowy nie pochylisz znacznie (utrzymasz),
(za to już nie utrzymasz całego ciała na rękach o kierownicę).
ale ponad 20g byłbym ostrożny - po to poduszki i mocowania kasku w f1.
pozdrawiam.
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
34. Data: 2011-06-24 23:20:54
Temat: Re: siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony
Od: " Michał" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>
Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl> napisał
(a):
> Pawel "O'Pajak" wrote:
> > Powitanko,
> >
> >> zgadza sie ze owe 100kg faceta może podczas wypadku być porównywalne ze
> >> statycznymi 3 tonami. ale aby osiągnąć taki stan, auto będzie musiało
> >> mieć takie przeciążenie, ze ten na fotelu kierowcy już będzie trupem!
> >
> > Jak nietrudno policzyc, to jest 30g. Calkiem realna wartosc prze
> > stosunkowo niewielkim dzwonie.
> >
> >> Tak wiec pytam, czy Waszym zdaniem, (zgaduje...) 90km/h "w ścianę" jest
> >> w stanie nie spowodować poważnych obrażeń u kierowcy, ale nadać takie
> >> przyśpieszenie pasażerowi żeby ten zabił szofera?
> >
> > Policzmy. Zakladamy droge "hamowania" 1,5m
>
> Dużo. Za drogę hamowania bierz długość pojazdu od początku przedniej belki
do
> przedniego słupka. Prędzej ok. 1m.
>
> i dla uproszczenia
> > przyjmujemy, ze jest to ruch jednostajnie opozniony, czyli przod sie
> > gnie z jednakowa sila podczas calego zderzenia.
> > t=2s/Vpocz=3/25=0,12s
> > a=deltaV/delta t = 25/0,12 = 208,3g
>
> Podziel to jeszcze przez 9.81.
>
> > Raczej marne szanse na szybka identyfikacje zwlok. Jesli ten z tylu nie
> > zapial pasow, to ten z przodu obrywa dodatkowo 2 autobusami w plecy.
>
> Tak BTW, to to jest zbyt kiepskie przybliżenie. Już lepsze to siła (a więc
> przyspieszenie) wzrastająca liniowo z czasem -- kolejno zgniatają się coraz
> twardsze elementy.
>
> Wtedy mamy
> t=3S/v = 3/25 = 0.12[s]
>
> a=2v/t = 50/0.12 = ~416,7[m/s^2] = ~42.5[g]
>
tu jest DOKŁADNIE taki test - 88.5km/h w drzewo (znowu renault):
http://www.youtube.com/watch?v=2fLg8eQaPyE
zatrzymał się na odcinku ~1 metra.
Ciekawe ile g wyszło, bo już w środku wszystkie uchwyty
na kubki latały, ciekawe czy by się nawigacja odpaliła i działała,
i co by komp powiedział o ciśnieniu w oponach ;)
laguna 2 ściąga pasy przy wypadku w ilu miejscach ?
jak vel satis w 2 ? czy jednym jak safrane ? w każdym razie
"złe auto" bo się pedał gazu przesunął, i się mogło coś w kostkę
stać ;) za to nie wyrżnie się kolanem w kluczyki jak w safrane
co by nie robić więc kolano całe.
pozdrawiam.
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
35. Data: 2011-06-24 23:25:10
Temat: Re: siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony
Od: "Przemysław Czaja" <p...@p...fm>
Użytkownik "Robert_J"
> Oczywiście masz rację. Niemniej jednak organizm, bądź co bądź
> elitarnego, żołnierza jest cokolwiek bardziej odporny fizycznie od
> przeciętnego Kowalskiego.
Jest przygotowany i bardziej odporny na przeciążenia z którymi ma do
czynienia na codzień, nie sądzisz chyba, że są poddawani testom
zderzeniowym :) w obronie Twojego zdania napiszę jednak, że oglądałem
ostatnio program "w klatce czasu" albo jakoś podobnie i nagrywali
zderzenia samochodów przy prędkości ok 60 km/h z użyciem _żywego_
kierowcy nie manekina. Facet zawodowo od kilkunastu lat rozbija
samochody będąc testerem, na tych supreszybkich kamerach świetnie było
widać, że jest świetnie przygotowany do zderzenia - rozbili trzy auta i
w ani jednym przypadku nawet nie zbliżył głowy do wystrzeliwujących
poduszek powietrznych, nauczył się po prostu jak się zachowywać w chwili
uderzenia.
-
36. Data: 2011-06-24 23:58:57
Temat: Re: siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony
Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>
W dniu 2011-06-24 23:03, Michał pisze:
> kamil<s...@s...com> napisał(a):
>
>> On 24/06/2011 11:22, Arendt Djickmann wrote:
>>
>>> Wikipedia podaje że przeciętna głowa dorosłego człowieka waży 4-5kg, ile
>>> potrafi wytrzymać kręgosłup? Znacie kogoś kto przenosił na głowie 2 albo
>>> 3 worki cementu, może jeszcze przy tym podskakiwał?
>>
>> Niestety nie wiem, czy podskakiwali:
>>
>> http://img259.imageshack.us/img259/9495/people792933
5.jpg
>>
>
> Do tyłu bardzo mało, do przodu sporo, na 100% 10g to jest nic,
> przy 4g nawet głowy nie pochylisz znacznie (utrzymasz),
Wątpię, głowa waży gdzieś 5kg, połóż się na brzegu łóżka i wystaw głowę
poza, niech ktoś parę milimetrów nad twoją głową trzyma 20kg i jak się
nie będziesz spodziewał, niech puści, utrzymasz? Nie ruszysz w ogóle głową?
> (za to już nie utrzymasz całego ciała na rękach o kierownicę).
> ale ponad 20g byłbym ostrożny - po to poduszki i mocowania kasku w f1.
20g? O czym ty piszesz, choćby twoje serce, waży jakieś 0,5kg, przy
przyśpieszeniu 20g, to masz 10kg. Jak myślisz, jak się serce rozpłaszczy
przy takim przeciążeniu?
-
37. Data: 2011-06-25 00:59:40
Temat: Re: siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony
Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>
Dnia Fri, 24 Jun 2011 23:58:57 +0200, BQB napisał(a):
>> ale ponad 20g byłbym ostrożny - po to poduszki i mocowania kasku w f1.
>
> 20g? O czym ty piszesz, choćby twoje serce, waży jakieś 0,5kg, przy
> przyśpieszeniu 20g, to masz 10kg. Jak myślisz, jak się serce rozpłaszczy
> przy takim przeciążeniu?
Da się bez specjalnego uszczerbku przeżyć 40g przez 2 sekundy:
<http://www.patricksaviation.com/videos/zimolaviatio
n/5163/>
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski
-
38. Data: 2011-06-25 08:53:20
Temat: Re: siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony
Od: "pm" <x...@w...pl>
?
>> ale przydałby się jakiś dowód.
>>
> A po co? Jak ktos ma pojecie o dynamice to wie o co
> chodzi a jak nie ma to i tak nie zrozumie.
>
eee typowe pierdzenie
najlepiej nie pisz, nie odzywaj się
mądrzy i tak wszystko wiedzą, a z głupimi nie warto gadać.
i tego się trzymaj.
-
39. Data: 2011-06-25 09:05:05
Temat: Re: siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony
Od: "pm" <x...@w...pl>
?
>>nie wiem czy Cię dobrze zrozumiałem, ale odległość pasażera od kierowcy
>>ma znaczenie w tym wyliczeniu?
>
> Ma i nie ma.
> Przy opoznieniu calego pojazdu 30g pasazer moze byc wstepnie oparty o
> oparcie przed soba, a i tak musi ono jego 30-krotna wage wytrzymac.
>
> Jesli natomiast siedzi wygodnie wtulony w oparcie za soba .. to potem
> bedzie jak z mlotkiem - oparcie przedniego fotela bedzie musialo
> wytrzymac ponad 30-krotna wage.
>
>
odległość ma znaczenie, bo z odległości wynika prędkość z jaką spotka się
pasażer z fotelem
jeżeli będzie wtulony w przedni fotel to owszem przeciążenie będzie 30*g ale
Vwzgledem oparcia=0 więc (m*v^2)/2=0
i wszystko co mu się może stać to urwanie czegoś w środku pod wpływem
właśnie tych 30*g. (no mniej niż 30 bo fotel sie jeszcze będzie łamał wiec
wydłuży się strefa zgniotu z punktu pasażera, ale z punktu widzenia kierowcy
skróci)
a jak odległość różna do 0
no to już mamy deltaV czyli Vwzgledem oparcia>0
analogia z młotkiem wygląda tak:
jak leży sobie spokojnie na stopie taki 2kg młotek to jest całkiem ok
a jak spadnie z 0,5m to robi się niefajnie.
-
40. Data: 2011-06-25 10:56:08
Temat: Re: siła uderzeniowa pasażera to czasem 3 tony
Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>
Użytkownik "Robert_J" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
news:iu1gds$7cu$1@news.onet.pl...
>> Parę lat temu pod Opolem był wypadek, gdzie syn zabił własną matkę.
>> Matka siedziała z przodu na fotelu pasażera, syn leżał bez pasów z
>> tyłu. A to był zwykły zjazd do rowu.
>
> Dokładnie. Wcale szybko nie trzeba jechać. A w takich "reklamach" siłę
> podają w tonach (choć to oczywiściebo to najbardziej trafia do wyobraźni.
> Większość ludzi poczułaby się urażona gdyby z ekranu usłyszała o jakichś
> niutonach, dynach czy m/s2 ;-)))
chciałbym tylko zauważyć, ze kologram (czy też tona) to tak samo jednostka
masy jak i ciężaru ale także siły.
Podawanie więc siły z jaką uderzy ciało ludzkie w fotel w jednostkach
kologramach/tonach nie jest żadnym nadużyciem, czy obrazowaniem a zwykłym
nazewnictwem. Dla rozróżnienia stosuje sie kg - masa, kG - siła.
ps. Bardzo częstym 'miejscem' wyrażania siły w kb/lbs jest siła ciągu w
samolotach czy też w kolejnictwie (choć często widać też newtony, ktore w
prosty sposob przelicza sie na kG).
--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka