eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody[relacja] wieś -> centrum SCT w Wawie - pół PolskiRe: [relacja] wieś -> centrum SCT w Wawie - pół Polski
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.s0106bc9b68897
    d91.wp.shawcable.net!not-for-mail
    From: ptoki <p...@e...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody,pl.misc.kolej
    Subject: Re: [relacja] wieś -> centrum SCT w Wawie - pół Polski
    Date: Sun, 11 Aug 2024 16:36:24 -0500
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <v9baso$lpv$1@news.chmurka.net>
    References: <v91slk$fil$1@news.chmurka.net> <v94asc$mtp$1@news.chmurka.net>
    <v95osj$t22$1@news.chmurka.net> <v96ede$kps$1@news.chmurka.net>
    <v9agi6$utd$2@news.chmurka.net> <v9b4in$gkb$1@news.chmurka.net>
    <v9b6so$utd$6@news.chmurka.net>
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Sun, 11 Aug 2024 21:36:25 -0000 (UTC)
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="ptoki";
    posting-host="s0106bc9b68897d91.wp.shawcable.net:24.77.123.5";
    logging-data="22335";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64; rv:102.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/102.11.0
    Cancel-Lock: sha1:r7IT8PsvV/3jExWQPU/oNjT/9Z8=
    sha256:JcA1YYx5BdmF7GzlwAMAeMrC1AoP06XMNkKzmjndWmA=
    sha1:YmLVKVWXcB0kJXbqaYhDCYsIgQo=
    sha256:bROe0BA2/jJbvin6SGIXYZaJsTk/DsIpKZS6eaaiZog=
    Content-Language: en-US
    In-Reply-To: <v9b6so$utd$6@news.chmurka.net>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2723474 pl.misc.kolej:994339
    [ ukryj nagłówki ]

    On 2024-08-11 15:28, Robert Tomasik wrote:
    > W dniu 11.08.2024 o 21:48, ptoki pisze:
    >>> Pociąg przestaje się względem samochodu opłacać, jak już jedziesz w
    >>> dwie osoby. 2~3 osoby samochodem prawie zawsze wychodzą taniej i
    >>> jesteś niezależny od rozkładu jazdy.
    >> Tak, ja to nawet rozszerzylem na zbiorkom bo on czesto jest sztucznie
    >> dotowany.
    >> Wiec jego ceny sa zazwyczaj 2-3x nizsze niz normalne koszty tegoz
    >> zbiorkomu.
    >> Nie wiem jak wygladaja ceny pradu czy torow dla pkp wiec nie wiem czy
    >> i tam nie ma nierownej rywalizacji z samochodami ktore placa akcyze i
    >> podatek drogowy.
    >
    > Ja się nie uważam za specjalistę. Po prostu od czasu do czasu, jak mam
    > gdzieś jechać, to się zastanawiam, czy nie prościej pociągiem - bo lubię
    > nim jeździć. Ostatnio potrzebowałem dojechać do Katowic z Nowego Sącza
    > na 10:00. Mogłem wyjść z domu koło 4:00 (by dojść na stację), to
    > wyjechałem samochodem po 7:00 :-) Pokazuje mi teraz cenę biletu 61,30 zł
    > - bez ceny dojazdu w Katowicach. W Sączu o tej porze nic nie jeździ.
    > Paliwo mi wyszło 85,54 zł. Myślę, że 3 godziny snu oraz powrót po
    > zakończeniu szkolenia bez kombinowania połączenia był wart 15 zł, a
    > jechaliśmy we dwie osoby, to i nawet amortyzacja się zwróciła.
    >

    Ciekawe.
    Bardzo ciekawe bo takie ceny jak teraz w ic to pamietam w PR-ach 10-15
    lat temu.
    Wiec albo icki wtedy byly bardzo napompowane albo dzis ktos doplaca albo
    jedno i drugie ale w polowie :)

    I oglnie to mam podobne odczucia. Tez bym chetniej koleja jezdzil ale
    tam gdzie potrzebuje to sie ekonomicznie czy logistycznie nie oplaca a
    tam gdzie sie oplaca to juz nie potrzebuje.

    > Ktoś tu gdzieś pisał, że z Hamburga taniej wychodzi kontener samochodem,
    > niż koleją. W moim rejonie produkuje się masę wody mineralnej. TIR-y ją
    > wywożące w całą Polskę rozjeżdżają nam drogi. Mamy tor do Krynicy, a o
    > ile wiem, nikt tej wody nawet nie próbuje wozić koleją. To są dziesiątki
    > TIR-ów dziennie. W wypadku rozlewni wód Kryniczanka, Muszynianka i
    > Piwniczanka, to wręcz tor idzie przez te zakłady. Wystarczyłoby taką
    > bocznicę zrobić do załadunku w formie dodatkowego toru i ładować wodę
    > paletami na wagon. Inne rozlewnie musiały by to dowozić do stacji kilka
    > kilometrów.
    >

    Jak jeszcze czytywalem pmk to tam byly flejmy na temat takich przewozow
    kolejowych. Ktos tam pisal ze nawet u niemca koleja sie wozi trudno bo
    auta szybsze, wygodniejsze i chyba nawet niewiele drozsze.

    Dobrym wizualizatorem tej sytuacji byl fakt ile mozna przewiezc koleja z
    chin do europy. Liczac dlugosc skladu na 200-400 wagonow, odstep miedzy
    pociagami 10 minut, ustawianie kontenerow na wagonie 2x (w polsce nie
    widzialem tak ale gdzie indziej widze notorycznie), jedne tory tam i
    jedne spowrotem to wychodzilo ze to w sumie pojemnosc paru kontenerowcow.


    > Uważam, że od dłuższego czasu PKP zarabia nie na usługach
    > transportowych, a na wszelkiej maści dotacjach i subwencjach, bo
    > przecież są koleją i im się należy. Chcesz, żebyśmy do Twojego miasta
    > jeździli, to nam zapłać. A i tak będziemy tak jeździć, by w miarę
    > możliwości nam się pasażerowie ne plątali po pociągu.
    >

    Tam ogolnie jest cyrk bo zestaw spolek pkp miedzy soba elastycznie
    transferuje kase.
    Jakis czas temu pr-y byly deficytowe bo je musialy miasta dofinansowywac
    tak jak piszesz.
    A ICki byly zarabiajace bo mialy byc kandydatem do prywatyzacji.
    Do tego pkp cargo ktore zarabialo solidnie finansowalo koszty
    infrastruktury placac inne stawki pkp koleje (nie pomne nazwy tej
    spolki) niz pasazerskie.

    > Utrzymanie infrastruktury kosztuje w dużej mierze niezależnie od ilości
    > pociągów, które przejadą. Jak dyżurny siedzi na stacji, to dostaje
    > pensje niezależnie od tego, czy jeden, czy 10 pociągów odprawi. Koszty
    > dróżników, czy utrzymania urządzeń SRK też nie zależą od ilości
    > przejazdów. Nie wiem, jak ze zużyciem torów, ale przecież leżą jeszcze
    > szyny z XIX wieku. Nie wiem, czy szybciej zużywa je po prostu deszcz,
    > czy jeżdżące pociągi.

    Zazwyczaj pociagi je rozjezdzaja szybciej im sa ciezsze.

    A ilosc pociagow jakie mozna przez odcinek przepchac tez jest ograniczona.

    CMK - czyli trzon tego co trzeba aby dojechac do wawy z kraka i katowic
    byl projektowany nie z mysla o pasazerach a o przewozach towarowych.
    I tam oidp pojemnosc jest juz prawie pod korek bo trzeba zachowywac
    odstepy miedzy skladami i wiecej sie ich juz nie miesci.

    --
    Lukasz

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: