    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <59c60e2a$0$649$65785112@news.neostrada.pl> <oq62v4$8jh$1@dont-email.me>
    <59c6929d$0$645$65785112@news.neostrada.pl> <oq662o$vji$2@dont-email.me>
    <59c6b71d$0$15202$65785112@news.neostrada.pl>
    <oq6dnr$mho$1@dont-email.me>
    <1qcd7rd5x4q7g.1348xqa828fcr$.dlg@40tude.net>
    <oq6l1v$97d$1@dont-email.me>
    <1r8ueef9dp934$.1j0izbesmbjjw.dlg@40tude.net>
    <oq7g34$er9$1@dont-email.me> <7p58injy880h$.1g8xvlo8zyjh$.dlg@40tude.net>
    <oq9bnk$c06$1@dont-email.me> <a6klhsecdrrn$.scyhlwqmre6o$.dlg@40tude.net>
    <oq9u4r$2om$1@dont-email.me>
    Subject: Re: regulator temperatury wpada we frustrację :)
    Date: Mon, 25 Sep 2017 13:59:11 +0200

    dyskusyjnych:oq9u4r$2om$...@d...me...

    >Mam na myśli kationy i aniony tworzące typowy skład twardej wody
    >stającej się buforem zapobiegającym obniżaniu się jej względnie
    >wysokiego pH pod wpływem rozpuszczania się CO2 z powietrza.

    skoro mowimy o twardej, to kationy mamy ustalone,
    ale aniony ... chyba nie.
    Typowo bedzie duzo weglanowych, ale czy mozemy uogolniac na wszystkie
    twarde wody ?

    >Dzielisz włos na czworo...
    >Twarda woda, żeby nie wiem ile stała otwarta, z dostępem do CO2,
    >będzie mieć pH zabarwiające herbatę na brązowo...
    >Woda destylowana, wystarczy że otworzysz butelkę, a CO2 się
    >w niej rozpuści i będzie zabarwiać herbatę na jasno czerwono.

    Wsypie do tej destylowanej troche NaOH, postawie otwarta butelke -
    nadal bedzie zasadowe, a pH spadlo mocno, bo je CO2 obnizylo :-)

    >Nie trzeba podnosić pH dodatkiem zasad, ługów.
    >Obojętne sole wapnia i magnezu podbijają pH powyżej 8.
    >Idealne pH wody morskiej to jakieś 8.3 :-)

    I to jest wlasnie kwestia skrotow myslowych - Ty, nie bez racji,
    uwazasz, ze w slonej wodzie zrobionej z twardej kranowki za odczyn
    odpowiadaja jony "twardosciowe", ja sie zgodzic nie moge, ze tylko one
    maja wplyw na pH, bo cala inna masa jonow ma wplyw na pH.
    Ale ja sie nie ograniczam do solenia "typowej kranówy" na "morska
    wode" :-)

    >Bardziej bym się przejmował zawartością estrogenów w wodzie
    >pitnej wysikanych przez kobiety łykające pigułki antykoncepcyjne :-)

    Cos to pewnie rozklada po drodze.
    A mnie chodzi o to, ze sklad "typowej kranowy" juz sie zmienia :-)

    http://www.mpwik.wroc.pl/uslugi/uslugi-laboratoryjne
    /parametry-wody/

    siarczany, chlorki ... a o weglanach wprost nie pisza.

    Ale skad im sie wzielo 266mg CaCO3 skoro podaja 85mg wapnia ?

    Chyba, ze to jakas "twardosc przeliczeniowa", 85mg wapnia, 13mg Mg ...
    i z tego cos wyliczaja ?
    Chlorkow i siarczanow duzo, to ciekaw jestem jak to z "buforowaniem
    pH".

    A oni maja dla herbaty wode okropna
    http://www.mpwik.wroc.pl/uslugi/uslugi-laboratoryjne
    /parametry-wody/
    ... a nie potrafie sie dopatrzec czemu :-)

    Okropnosc polega na tym, ze w filizance osiada duza ilosc brazowego
    osadu na sciankach, wrecz widac taka błonkę na powierzchni herbaty ..

    J.

    > Pisales o zawartosci CO2, to myslalem tez o wplywie pH na
    > rozpuszczanie CO2.

    Mówiliśmy raczej o wpływie pH na kolor i smak herbaty.