  • 61. Data: 2013-06-28 15:36:11
    Temat: Re: pytanie z mutexów
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 27.06.2013 22:58, A.L. wrote:

    > Obawiam sie ze nie zrozumiemy sie.

    Też mi się tak wydaje:
    dyskusja zaczęła się od różnicy czy podstawowym obiektem
    synchronizacyjnym jest semafor uogólniony czy binarny o semantyce
    test&set. Semafor uogólniony jest imo równoważny TS + chroniony licznik
    co więcej na większości sprzętu realizuje się go jako "uogólniony" TS
    (np wspomniane cmpxchg).

    > P.S. Zadam to samo zadanko co kiedys: procesy a, b, c, d, e, f
    >
    > Wzajemne wykluczanie: (a,c), (c,f), (a,b), (b,e), (b,d), (c,d), (e,f)
    >
    > Zaprojeltowac rozwiazanie bez deadlocku i starvation free

    Ale już Ci na nie odpowiadałem:
    - tworzysz 6 muteksów (A-F)
    - sporządzasz dla każdego procesu listę z którymi się wyklucza
    - sortujesz te listy w kolejności a-f

    Każdy proces wchodząc do sekcji krytycznej pobiera potrzebne mu blokady
    w kolejności A-F. Rozwiązuje to problem wzajemnego wykluczania([*]).
    Problem zagłodzenia nie wystąpi na pewno gdy muteksy budzą w kolejności
    FIFO, przy braku tej gwarancji do zagłodzenia może dojść[**] więc
    najlepiej chyba ją zapewnić przez kombinację mutex+lista+condition
    variable (dopóki !pierwszy na liście).

    [*] Czyim imieniem nazywamy ten algorytm - nie pamiętam. Jest to daleka
    wariacja Lamporta.
    [**] Choćby a i b "wymieniające się" muteksem A mogą zagłodzić c.

    Michoo

  • 62. Data: 2013-06-28 22:12:22
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 28 Jun 2013 15:36:11 +0200, Michoo <m...@v...pl> wrote:

> [...]
    >test&set. Semafor uogólniony jest imo równoważny TS + chroniony licznik
    >co więcej na większości sprzętu realizuje się go jako "uogólniony" TS

    Ja sadze ze rzonimy sie pogladami na temat co to jest "podstawowy"

> [...]
    >wariacja Lamporta.
    >[**] Choćby a i b "wymieniające się" muteksem A mogą zagłodzić c.

    Niezupelnie o to chodzi, bo wejscie w proces a powinno blokowac
    procesy b i c ale nie powinno blokowac procesow d, e, f

    A.L.

  • 63. Data: 2013-06-28 22:30:48
    Od: Marek Borowski <m...@x...com>

    On 6/28/2013 10:12 PM, A.L. wrote:

    > Ja sadze ze rzonimy sie pogladami na temat co to jest "podstawowy"

    No wreszcie. Jak sadze dla Michoo bardziej podstawowy jest ten mechanizm
    ktory jest bardziej sprzetowy z czym zreszta sie zgadzam w 100%.
    Niedlugo dojdzie do ze ktos bedzie pisal iz obiekt jest podstawowa
    jednostka przechowywania informacji ;-).

    Pozdrawiam

    Marek

  • 64. Data: 2013-06-28 22:51:14
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 28 Jun 2013 22:30:48 +0200, Marek Borowski
    <m...@x...com> wrote:

> [...]
    >Niedlugo dojdzie do ze ktos bedzie pisal iz obiekt jest podstawowa
    >jednostka przechowywania informacji ;-).

    Dla tego kto ma mlotek, wszystko jest gwozdziem. I ow osobnik nawet
    nie przypuszcza ze istnieje sruba i srubokret. A jak mu sie pokaze
    srube i srubokret, to bedzie protestowal i wmawial ze gwozdz i mlotek
    to "podstawowe jednostki"

    Ale jak popatzrec na rozwoj inzynierii programowania, to od samego
    poczatku glwnym trendem bylo odseparowanie programisty od szczegolow
    spzretowych. Owszem, w pewnych zastosowaniach odseparowac sie nei da,
    ale generalnie, gdy pisze na przyklad program symulacyjny, rozwiazuje
    rownania rozniczkowe czy rozwiazuje problemy numeryczne, jest dla mnie
    dokaldnie obojetne co sie dzieje na poziomie sprzetu

    Software od dawna - co najmniej 50 lat - definiowano jako nalozone
    jedna na drugie warstwy abstrakcyjnych procesorow.

    Niestety, to poszlo w zapomnienie, i dzisiejsza edukacja w tej
    dziedzinie odbywa sie na poziomie "mlotek-gwozdz". Co wynika lacno z
    dyskusji na tej grupie.

    Podobnie w przypadku programowania wspolbieznego. Po to sie wymysla
    nowe paradygmaty, aby nie zajmowac sie duperelami. Jak ktos chce, to
    prosze bardzo. Ale daleko sie nei zajedzie programujac systemy
    wspolbiezne metoda mlotka i gwozdzi.

    A.L.

  • 65. Data: 2013-06-29 00:13:06
    Od: Edek <e...@g...com>

    Dnia pamiętnego Fri, 28 Jun 2013 15:51:14 -0500, A.L. wyjmując peta
    oznajmił:

    A nie para? Dla mnie bardziej para.

> [...]
    > paradygmaty, aby nie zajmowac sie duperelami. Jak ktos chce, to prosze
    > bardzo. Ale daleko sie nei zajedzie programujac systemy wspolbiezne

    Take it easy... każdy najpierw musi pokazać, że wie "jak to działa pod
    spodem", więcej czasami przychodzi później a czasami nigdy. Skutki
    edukacji, która ma na celu wyjaśnienie "jak to działa" za źródło mając
    nienajlepiej zrozumianą instrukcję obsługi.

    --
    Edek

  • 66. Data: 2013-06-29 00:39:07
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 28 Jun 2013 22:13:06 +0000 (UTC), Edek
    <e...@g...com> wrote:

    >Dnia pamiętnego Fri, 28 Jun 2013 15:51:14 -0500, A.L. wyjmując peta
    >oznajmił:

    >A nie para? Dla mnie bardziej para.

    "Para" co?...

> [...]
    >edukacji, która ma na celu wyjaśnienie "jak to działa" za źródło mając
    >nienajlepiej zrozumianą instrukcję obsługi.

    Jak mialem 16 lat i robilem amatorskie prawo jazdy, to pytania na
    egzaminie ze "sprzetu" mialem: a. Co to jest wartosc cieplna swiecy,
    b. Dlaczego potrzebne sa luzy zaworow, c. Objasnic roznice miedzy
    silnikiem gornozaworowym i dolnozaworowym

    Ju zdawno ludzie doszli do wniosku ze tego KIEOWCA tego nie musi
    wiedziec. Ale MECHANIK musi.

    Na tym polega problem naszej konwersacji. Ty o wartosci cieplnej
    swiecy, ja - jak bezpiecznie dojechac z Warszawy do Szczecina

    A.L.

  • 67. Data: 2013-06-29 01:00:12
    Od: Edek <e...@g...com>

    Dnia pamiętnego Fri, 28 Jun 2013 17:39:07 -0500, A.L. wyjmując peta
    oznajmił:

    > "Para" co?...

    Para jest bardziej podstawowa niż obiekt, bo w ten sposób:

    a1-a2 -> b1-b2 -> ...
    | |
    a21-a22 b21-b22

    gdzie a21, b21, ... są nazwami pól, a a22, b22, ... wartościami pól,
    w ten sposób można skonstruować obiekt. cbdu, para jest "bardziej
    podstawowa" (analogie do podstawowości semafora zostawiam jako
    ćwiczenie wyobraźni).

> [...]
    > silnikiem gornozaworowym i dolnozaworowym
    >
    > Ju zdawno ludzie doszli do wniosku ze tego KIEOWCA tego nie musi

    Wolałbym trzymać się analogii programistycznych.

    > Na tym polega problem naszej konwersacji. Ty o wartosci cieplnej swiecy,
    > ja - jak bezpiecznie dojechac z Warszawy do Szczecina

    Ja o wartości cieplnej świecy - to znaczy? Nie rozumiem analogii,
    bo ja też mówię o tym, że trzeba rozumieć algorytmy wątkowe żeby
    się za nie zabierać, w przeciwieństwie do prostego zostosowania.
    A żeby rozumieć, trzeba sotsować model odpowiedni do danej
    abstrakcji, ergo pisząć w C++11, JAvie czy używając pthreads
    trzeba zapomnieć o sprzęcie całkowicie żeby mieć poprawny
    algorytm. Sprzęt się bierze pod uwagę tylko pod względem wydajności,
    albo implementując elementy bilbioteki czy języka, a potem tylko
    "jak dojechać z A do B". To samo z CSP czy dowolną inną abstrakcją.

    --
    Edek

  • 68. Data: 2013-06-29 11:03:34
    Od: Marek Borowski <m...@x...com>

    On 6/28/2013 10:51 PM, A.L. wrote:
> [...]
    >
    > Podobnie w przypadku programowania wspolbieznego. Po to sie wymysla
    > nowe paradygmaty, aby nie zajmowac sie duperelami. Jak ktos chce, to
    Mam nadzieje "zajmowanie sie" nie jest tozsame z "posiadaniem wiedzy" o
    "tych duperelach". Tak samo dobry kierowca musi miec pojecie o mechanice
    i budowie samochodu.

    > prosze bardzo. Ale daleko sie nei zajedzie programujac systemy
    > wspolbiezne metoda mlotka i gwozdzi.

    Owszem, ale to dziala w obie strony. Kopanie dolka pod kwiatek koparka
    zaprojektowana do pracy w kopalni odkrywkowej tez na dobre nie wychodzi.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 69. Data: 2013-06-30 20:11:13
    Od: Edek <e...@g...com>

    Dnia pamiętnego Fri, 21 Jun 2013 12:02:17 -0700, firr kenobi wyjmując peta
    oznajmił:

    > nieststy obawiam sie ze uzytkownik edek przepisał to jak leci w
    > wikipedii

    Że nie zrozumiałeś posta to jeszcze nie powód, żeby się tym chwalić.

    > Dla mnie najgorsza jest ta tzw edkowa psychologia wtłaczana w grupe w
    > megailościach, wogole mnie to nie intersuje (nie na temat), wrecz
    > przeciwnie

    Dla ciebie wszystko co nie jest 'straighforward' i debilne jest straszne.
    Dla mnie jest straszne wyobrażenie o twoim otoczeniu, gdzie głupota
    jest na topie i im kto głupszy ten lepszy, nikt nie ma się wychylać
    bo nie będzie pasował do debili naokoło (nie chcę pisać kretynów,
    tego typu spoufalanie byłoby zbyt pozytywne).

    --
    Edek

  • 70. Data: 2013-06-30 20:20:53
    Od: Edek <e...@g...com>

    Dnia pamiętnego Fri, 21 Jun 2013 15:10:52 -0700, firr wyjmując peta
    oznajmił:

> [...]
    > sie z nią styka niestety absorbuje sie ją bo zaczyna stanowic ona stały
    > punkt odniesienia i poniekad zatruwa nawet tych którzy kontaktuja sie z
    > nią z drugiej ręki że tak powiem (dlatego najlepiej by bylo zrobic tak
    > by nie stanowila ona nawet punktu odniesienia)
    >
    > Czuje niestaty jak bardzo olupiła mnie ta grupa w ciagu dłuższego
    > pisania tutaj i szczerze boje sie bardzo by ni utonac w tej glupocie
    > jeszcze bardziej
    >
    > (pytanie jak tu naprawić własną głowe po tych wszystkich traumatyznych
    > przezyciach, dont know, nie mam koncepcji i wiem tylko ze nie jest

    Polecam walnięcie z baranka w ścianę parę razy, może nie będziesz tak
    przymulał na grupie i toczył rozmowę taką jak brnięcie po kolana
    w mule - no chyba że z samym sobą sobie dyskutujesz i wydaje ci
    się że wszystko jest ok.

    --
    Edek