  • 1. Data: 2016-05-31 18:09:31
    Temat: pytanie o filtr audio działający bez masy
    Od: ks <k...@g...com>

    Pytałem na elektrodzie, ale nikt nie odpowiedział, może tu znajdę jakieś
    informacje: chciałbym zobaczyć schemat/przykład jakiegoś filtra, ewentualnie
    konwertera sygnału który działa z jednym założeniem: na wejściu dostajemy dwa
    kabelki z napięciem, sygnał jest mniej więcej symetryczny - brak sygnału to
    napięcie 6v na obu, jest sygnał to na jednym napięcie rośnie a na drugim maleje
    (np jeden 5v drugi 7v), tak więc sygnał właściwy to różnica między drutami, MASY
    BRAK. Wszystkie schematy filtrów audio jakie do tej pory spotkałem mają sygnał
    wejściowy względem stałej masy i elementy potrzebne do filtra są podłączane do
    tej masy. Teoretycznie wzmacniacz operacyjny na wyjściu daje różnicę (albo
    funkcję różnicy) napięć między wejściami + i -, ale jeśli chcę zrobić filtr, to
    do czego podpiąć elementy podłączane do masy? A może zadziała po prostu tak, że
    np wejście filtra podepnę sygnał '+' a sygnał '-' będzie robił za 'ruchomą'
    masę? może między wejściem a filtrem jest niezbędny bufor który ten sygnał
    zamieni na sygnał względem ustalonej masy?

    Skąd pomysł na taki układ? proszę bardzo:
    Mam samochód z działającą instalacją audio (Pontiac). Audio składa się z radia z
    wbudowanymi wzmacniaczami - 4 sztuki, najprawdopodobniej tda7360, zmostkowane.
    Do głosników idą 4 pary kabli, jak to w mostku w każdej parze różnica napięć, w
    stanie spoczynku około połowy zasilania. Do tego standardowego układu dopięty
    jest dodatkowy wzmacniacz do subwooferów, który to sygnał czerpie z kabli
    głośnikowych. W środku wzmacniacz ma filtr oparty na 2-3 układach scalonych (w
    sensie ten 3 to między innymi jakaś logika łagodnego wyciszania sygnału, bo jest
    podpięty do mute we wzmacniaczach końcowych).
    Generalnie sam bym sobie odkodował z płytki jak to działa, ale układy scalone
    nie mają żadnych sensownych oznaczeń. Domyślam się tylko że to jakieś
    wzmacniacze operacyjne, ale w sumie to diabli wiedzą co to. Na końcu wzmacniacz
    subów ma dwa zmostkowane tda7360 (dwa głośniki, dwa wzmacniacze, oba maja
    wejścia podłączone do jednego źródła - zapewne wyjście filtra). Wejście układu
    zaczyna się od zesumowania głośnikowych '+' razem i '-' razem wszystkich
    czterech kanałów przez oporniki 47k, potem na tej sumie są jakieś filtry rc i
    dalej wchodzimy w układ scalony. Układy są dwa takie same, ale połączeń między
    nimi jest dość dużo, przejścia między warstwami, elementy częściowo smd a
    częściowo przewlekane, schematu brak, oznaczeń elementów brak, masy nie
    znalazłem, układy są zasilane niesymetrycznie czyli +12v i masa samochodu.
    Jedynie sygnały audio mają około 6v względem masy - podsłuchiwałem ścieżki
    osobnym wzmacniaczem, żeby prześledzić tor audio.
    Aha, i rozebrać całkiem nie chcę, bo zepsuję i nie będę miał wzmacniacza :)

  • 2. Data: 2016-05-31 18:35:24
    Temat: Re: pytanie o filtr audio działający bez masy
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 31.05.2016 o 18:09, ks pisze:
> [...]
    > jednym napięcie rośnie a na drugim maleje (np jeden 5v drugi 7v), tak
    > więc sygnał właściwy to różnica między drutami, MASY BRAK.

    http://www.linear.com/solutions/1732
    Jeden scalak i masz wszystko co potrzebujesz. Od razu możesz na tym
    odfiltrować wysokie częstotliwości.

    Jakub Rakus

  • 3. Data: 2016-05-31 20:48:29
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    W dniu wtorek, 31 maja 2016 18:09:34 UTC+2 użytkownik KrzysiekSX napisał:
    > ... na wejściu dostajemy dwa kabelki z napięciem, sygnał jest mniej więcej
    > symetryczny - brak sygnału to > napięcie 6v na obu, jest sygnał to na jednym
    > napięcie rośnie a na drugim maleje...

    W powyższym zdaniu już jest "ukryta" masa bo względem czego niby jest te 6 V?

  • 4. Data: 2016-05-31 21:33:59
    Od: KrzysiekSX <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 31 maja 2016 20:48:31 UTC+2 użytkownik kilokitu napisał:

    > W powyższym zdaniu już jest "ukryta" masa bo względem czego niby jest te 6 V?

    no więc 6v jest względem zasilania w samochodzie. Do układu podpinam zasilacz
    niesymetryczny czyli dostarczam 12v i mase 0v.
    Ale mi chodzi o to, że nie mam dostepnego tego 6v jako napięcia odniesienia w
    układzie. To napięcie pochodzi tylko z wyjścia wzmacniacza audio (zmostkowanego).
    Przy braku sygnału mam takie samo napięcie 6v na obu drutach, ale jak sygnał jest, to
    juz nigdzie nie ma tego 6v... Oczywiście mierzenie napięcia nie jest mi potrzebne,
    tylko obróbka sygnału i dlatego chciałbym wiedzieć jak zrobić układ działający bez
    tego napięcia odniesienia 6v. Może się kiedyś przydać wiedza jak poradzić sobie np z
    filtrowaniem gdy nie ma dostepnego symetrycznego napięcia i nie ma miejsca na
    stabilizator albo jakies inne ciekawe przypadki.

  • 5. Data: 2016-05-31 21:52:12
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "KrzysiekSX" <k...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

> [...]

    Ale mi chodzi o to, że nie mam dostepnego tego 6v jako napięcia odniesienia
    w układzie. To napięcie pochodzi tylko z wyjścia wzmacniacza audio

    Na tym wyjściu jest ukryty sygnał niesymetryczny z masą.
    Wzmacniacz TDA ma jedno wyjście, drugi ma drugie w przeciwfazie.
    Nie znaczy to, ze na wyjściu opierwszego nie ma całej informacji sygnału.

    Krótko: weź te 6V przez kondensator do przedwzmacniacza z masą.

    --
    Desoft

  • 6. Data: 2016-05-31 23:00:50
    Od: KrzysiekSX <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 31 maja 2016 18:35:26 UTC+2 użytkownik Jakub Rakus napisał:

    > http://www.linear.com/solutions/1732
    > Jeden scalak i masz wszystko co potrzebujesz. Od razu możesz na tym
> [...]

    wielkie dzięki za linka, brakowało mi własnie tej frazy 'Differential Input Single
    Ended Output Amplifier' a teraz siedze i googlam: są konwertery w te i spowrotem,
    filtry pasywne itp :)
    Ten układ z linka złożony z dwóch wzmacniaczy operacyjnych to mógłby być w tym moim
    wzmacniaczu zrealizowany dyskretnie: akurat są dwa takie same scalaki, więc jeden
    scalak z dwoma wzm robił by za bufor/konwerter (odpowiednik tego lt1567), a drugi
    jużnormalnie robił by za dwustopniowy filter. Oczywiście to tylko przypuszczenia, ale
    jakieś realne wyjasnienie działania układu juz jest.
    Pozdrawiam Krzysiek

  • 7. Data: 2016-05-31 23:21:49
    Od: KrzysiekSX <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 31 maja 2016 21:57:58 UTC+2 użytkownik Desoft napisał:

> [...]
    > Nie znaczy to, ze na wyjściu opierwszego nie ma całej informacji sygnału.
    >
    > Krótko: weź te 6V przez kondensator do przedwzmacniacza z masą.

    w sumie fakt, masz rację, w tym przypadku można i tak podejść i powinno jakoś
    działać. Tylko czy takie podejście nie spowoduje aby pojawienia się zakłuceń przy
    wahaniach zasilania? w samochodzie w końcu napięcie nie jest stabilizowane tylko
    jeździ na jałowym biegu ze 2v w zależności od obciążenia wiatraczkami, migaczami,
    stopem itp. więc na moje oko naciśnięcie np. stop powinno nieźle stuknąć w głosniki,
    a tu nie mam żadnego słyszalnego objawu pracy urządzeń na pokładzie.

    pozdrawiam Krzysiek

  • 8. Data: 2016-06-01 09:49:39
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "KrzysiekSX" <k...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

> [...]
    > naciśnięcie np. stop powinno nieźle stuknąć w głosniki, a tu nie mam
    > żadnego słyszalnego objawu pracy urządzeń na pokładzie.

    Pisałeś, że na wyjściu mostek. Jak na obu wyjściach jest 6V to na głośniku
    między nimi jest 0V.
    Jak zasilanie tąpnie z 12V do 10V to na obu wyjściach tąpnie z 6V do 5V -
    różnica między nimi nadal 0V - skąd miało by stuknąć w głośniki.
    P.G.

  • 9. Data: 2016-06-01 10:58:55
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-06-01 o 09:49, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > Jak zasilanie tąpnie z 12V do 10V to na obu wyjściach tąpnie z 6V do 5V
    > - różnica między nimi nadal 0V - skąd miało by stuknąć w głośniki.

    Jeżeli "tąpnie" to układ polaryzacji wejścia powinien być tak zrobiony,
    żeby to "tąpnięcie" zostało "zignorowane", tzn powinien być odpowiednio
    duży elektrolit albo nawet zenerka i na wyjściu powinno być wciąż 6V.
    Ale że można wszystko spie...ć no to różnie być może. Zawsze to parę
    centów mniej. A przy mostku rzeczywiście nie powinno być zakłóceń
    niezależnie od układu polaryzacji wejścia.

    Pozdrawiam

    DD

  • 10. Data: 2016-06-01 11:49:13
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <dadoro@_wp_._com_> napisał w wiadomości

    > Jeżeli "tąpnie" to układ polaryzacji wejścia powinien być tak zrobiony,
    > żeby to "tąpnięcie" zostało "zignorowane", tzn powinien być odpowiednio
    > duży elektrolit albo nawet zenerka i na wyjściu powinno być wciąż 6V.

    Nigdy się akustycznymi końcówkami mocy nie zajmowałem, a jak kiedyś jakiś
    schemat widziałem to z zasilaniem symetrycznym, gdzie nie ma tego problemu.
    Wydaje mi się, że przy zasilaniu samochodowym najlogiczniejsza wartość dla
    wirtualnej masy dla końcówek mocy to połowa napięcia zasilania. Ze względów
    zakłóceniowych będzie kondensator do "prawdziwej" masy, ale on chyba wcale
    nie musi być bardzo duży, bo dowolne pływanie poniżej akustycznych f nie
    powinno niczemu szkodzić. Przypuszczam nawet, że da się tak zrobić
    przeniesienie sygnału z przedwzmacniacza do _mostkowej_ końcówki mocy aby
    dowolne pływanie wirtualnej masy (nawet w paśmie akustycznym) teoretycznie
    nie miało żadnych skutków dla wyjściowego napięcia różnicowego mostka czyli
    nie pojawiało się w głośnikach.
    Podany przykład źródła tąpnięcia (np. 'stop') trwający kilka sekund według
    mnie może się (bez żadnych negatywnych konsekwencji) przełożyć na
    doprowadzenie napięć na wyjściach do nowej połowy napięcia zasilania.
    Oczywiście 'stop' nie spowoduje zmiany napięcia w instalacji o 2V, ale nie o
    to tutaj chodzi.

    > Ale że można wszystko spie...ć no to różnie być może.

    Chyba się przesadnie czepiasz....

    > Zawsze to parę
    > centów mniej. A przy mostku rzeczywiście nie powinno być zakłóceń
    > niezależnie od układu polaryzacji wejścia.

    ... bo we wzmacniaczu ważne jest co słychać w głośnikach, a nie stałość
    wskazania woltomierza podłączonego między wirtualną masę a karoserię.
    P.G.