    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: pytanie o filtr audio działający bez masy
    Date: Wed, 1 Jun 2016 11:49:13 +0200

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <dadoro@_wp_._com_> napisał w wiadomości
    news:574ea3cc$0$661$65785112@news.neostrada.pl...

    > Jeżeli "tąpnie" to układ polaryzacji wejścia powinien być tak zrobiony,
    > żeby to "tąpnięcie" zostało "zignorowane", tzn powinien być odpowiednio
    > duży elektrolit albo nawet zenerka i na wyjściu powinno być wciąż 6V.

    Nigdy się akustycznymi końcówkami mocy nie zajmowałem, a jak kiedyś jakiś
    schemat widziałem to z zasilaniem symetrycznym, gdzie nie ma tego problemu.
    Wydaje mi się, że przy zasilaniu samochodowym najlogiczniejsza wartość dla
    wirtualnej masy dla końcówek mocy to połowa napięcia zasilania. Ze względów
    zakłóceniowych będzie kondensator do "prawdziwej" masy, ale on chyba wcale
    nie musi być bardzo duży, bo dowolne pływanie poniżej akustycznych f nie
    powinno niczemu szkodzić. Przypuszczam nawet, że da się tak zrobić
    przeniesienie sygnału z przedwzmacniacza do _mostkowej_ końcówki mocy aby
    dowolne pływanie wirtualnej masy (nawet w paśmie akustycznym) teoretycznie
    nie miało żadnych skutków dla wyjściowego napięcia różnicowego mostka czyli
    nie pojawiało się w głośnikach.
    Podany przykład źródła tąpnięcia (np. 'stop') trwający kilka sekund według
    mnie może się (bez żadnych negatywnych konsekwencji) przełożyć na
    doprowadzenie napięć na wyjściach do nowej połowy napięcia zasilania.
    Oczywiście 'stop' nie spowoduje zmiany napięcia w instalacji o 2V, ale nie o
    to tutaj chodzi.

    > Ale że można wszystko spie...ć no to różnie być może.

    Chyba się przesadnie czepiasz....

    > Zawsze to parę
    > centów mniej. A przy mostku rzeczywiście nie powinno być zakłóceń
    > niezależnie od układu polaryzacji wejścia.

    ... bo we wzmacniaczu ważne jest co słychać w głośnikach, a nie stałość
    wskazania woltomierza podłączonego między wirtualną masę a karoserię.
    P.G.