  • Data: 2013-01-24 04:28:55
    Temat: Re: przewod czujnika ABS - lutować?
    Od: "Anerys" <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:a9FLs.6871$185.3773@fx03.fr7...

    (...)
    > I nie musze, wręcz przeciwnie, trzymam koła zablokowane, mam wtedy

    I może ci nie starczyć tarcia dynamicznego, na pokonanie oporów toczenia.
    Pamiętaj, tarcie z kołami zablokowanymi jest MNIEJSZE, niż z kołami na
    granicy przyczepności.
    Tarcie statyczne, gdzie nie masz zerwania przyczepności, jednak daje większe
    szanse. Takie są prawa fizyki.

    > maksymalne hamowanie (na lodzie), jak czuje że pojazd zamierza pójść w
    > maliny lub hamowanie jest nie dość skuteczne (śnieg wlazł pod opone) to
    > puszczam coby odzyskać te resztki przyczepności i od nowa, ABS nie da

    Jak pisałem - może ci nie starczyć tarcia dynamicznego, na pokonanie oporów
    toczenia, tym bardziej, że tu też obowiązują prawa fizyki i zmniejszone
    tarcie guma-lód, musi pokonać więsze (bo statyczne) tarcie w mechanizmach
    pojazdu.
    Czyli - puszczasz hamulec, a koła już się nie kręcą. Może jest jakaś szansa,
    gdy są to koła napędowe, jeśli się nimi precyzyjnie przygazuje.

    > tej możliwości. Mimo to w 99% użycia ABS: jest skuteczny.

    Właśnie. ABS... czy "podróba" ABS-a?
    Inna sprawa (i oczywiście, takie sytuacje bywają, podobnie jak z pasami
    (1)), że czasem do rozwiązania kłopotliwej sytuacji może wręcz niezbędne być
    zerwanie przyczepności, co ABS może utrudnić, bądź nawet uniemożliwić.

    (1) Wyobraźmy sobie wypadek na górskiej drodze, kierowca nie przypięty
    pasami wypada na drogę przez rozbite okno, a auto frunie w przepaść. Albo,
    wypadek, auto zapala się, pasy zapięte (i możliwe, ze zablokowane), kierowca
    nie ma jak się uwolnić, ginie w ogniu, nie przypięty pasami jakoś się
    wydostaje... Nie wymyśliłem sobie tych sytuacji, o wszystkim można było
    wyczytać w "raportach" z wypadków.

    PS Przepraszam za literówki...