    From: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)
    Date: Mon, 23 Nov 2009 08:10:34 +0100
    <hec5q1$1rb$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <s...@t...dom>

    Użytkownik Tomasz Szczesniak napisał:

    > Owszem, supe = supreheterodyna. Taki zboczenie słownikowe z nadmiaru
    > starych ksiązek :)

    Hehe :-) Określenie "super" też kojarzy mi się w pierwszej kolejności z
    superhetrodyną, ale pisaliśmy o reakcji, superreakcji... więc wolałem
    się upewnić czy myślimy o tym samym.

    > Pierwsze radia UKF/FM były robione w układzie superreakcynym, głównie
    > dlatgo, że dawał taki detektor dobrą czułość przy bardzo prostej
    > konstrukcji. A ówczesne zagęszczenie zakresu (jedna, góra dwie stacje)
    > nie wymagało nic większego. Radia z 'normalnym' torek UKF były dużo
    > droższe, a w praktyce niewiele lepsze.

    Problem w tym, że detektor superreakcyjny jest odbiornikiem AM, a
    detekcję FM o dość dużej dewiacji uzyskiwano w nim na zboczu krzywej
    rezonansowej ze wszystkimi tego konsekwencjami. "Podwójny" odbiór każdej
    stacji, brak ogranicznika amlitudy, "czułość" na zakłócenia i trzaski (o
    charakterze amplitudowym) znacznie większa od czułości użytecznej. Nie
    mogę sobie przypomnieć jak się nazywał polski OR na lampach oktalowych,
    który miał "głowicę" superreakcyjną na ECH81, "Podhale" ? Muszę
    poszperać po schematach. To chyba był jedyny polski OR z UKF-em na
    superreakcji.

    > Nie znam konstrukcji radarów, to już zdecydowanie nie moja branża, ale
    > skoro w 1932 eoku zorbiono radiolinię na częstotliwośc ok 700MHz opartą
    > o generatory 'klistonowe' na triodach kołkowych to wszystko jest możliwe :)

    Łoł :-O o tym naprawdę nie słyszałem. Ale czy nie nastąpiła tu literówka
    ? Generatory "klistonowe" czy "klistronowe" ? O pierwszych nie
    słyszałem, drugie mogły się pojawić wraz z wynalazkiem klistronu i zaraz
    potem klistronu refleksowego dopiero w 1937r. Teoria modulacji prędkości
    elektronów to dopiero 1935r. Ma Kolega jakieś materiały na ten temat,
    bo naprawdę jestem ciekaw.

    Pozdrawiam
    Grzegorz