    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: poprawność algorytmu
    Date: Tue, 31 Mar 2015 23:32:31 +0200
    <mf65j9$ut1$1@srv.chmurka.net>
    <9...@g...com>
    <mf724r$b2n$1@srv.chmurka.net>
    <3...@g...com>
    <mf8u7k$14b$1@srv.chmurka.net>
    <c...@g...com>
    <mfa040$d4h$1@srv.chmurka.net>
    <8...@g...com>
    <mfc3dv$6gp$1@srv.chmurka.net>
    <c...@g...com>

    On 31/03/2015 09:56, Maciej Sobczak wrote:
    > W dniu poniedziałek, 30 marca 2015 20:08:40 UTC+2 użytkownik Andrzej
    > Jarzabek napisał:
    >
    > Nic nie szkodzi. Ja w swoim portfelu inwestycyjnym mam podobną ilość
    > udziałów różnych firm inwestycyjnych właśnie po to, żeby strata Rysia
    > i zysk Krzysia nie były problemem, tylko co najwyżej zmianą
    > proporcji. Zdaje się, że taka dywersyfikacja inwestycyjna jest
    > powszechną praktyką. Ot i cały dramat.

    To nie do końca tak działa. Inwestorzy starają się mieć więcej udziałów
    w tych firmach, co do których mają przypuszczenia, że więcej zarobią lub
    jest niższe ryzyko straty. Jeśli są tacy, którzy oszacują to prawidłowo,
    to kasa płynie do ich portfeli z portfeli tych, którzy źle zgadują lub w
    ogóle nie biorą tego pod uwagę i kupują np. po równo.

    Dalej - istnieją również firmy, które w ogóle nie są spółkami giełdowymi
    i ich akcji nie da się kupić. Część z nich realizuje właśnie biznes plan
    taki, że jakaś innowacyjna idea pozwoli im zarabiać kosztem bardziej
    konserwatywnych korporacji.

    > Zginęli ludzie. Nie rozmawiamy o kupowaniu akcji, tylko o tworzeniu
    > poprawnego oprogramowania.

    Bo przecież taki prezes firmy motoryzacyjnej chętnie zrezygnuje z premii
    z zamian za spokojny sen, prawda?

    > Nie. Ford robi w gacie, bo przecież do tej pory używał dokładnie
    > takich samych metod, więc przypuszczalnie mają takie same problemy.

    Ale przecież ludzie nie przestaną kupować samochodów, więc jak nie kupią
    Toyoty, to kupią Forda.

    > Dokładnie o tym piszę od samego początku. O rosnącym
    > zainteresowaniu.
    >
    > Tzn. w pewnych branżach zainteresowanie rośnie a w innych nie
    > rośnie.

    Też pisałem od początku - są takie nisze, w których to ma sens.

    > Najwyraźniej nie ma takiej potrzeby, albo się to nie kalkuluje. Od
    > początku się w tym temacie zgadzamy.

    Ja zrozumiałem twoją tezę tak, że niezależnie od potrzeby nikt tego nie
    robi, bo straty nie są problemem.

    > Nie. Napisałem wyraźnie, że zrobiłbym to dokładnie tak, jak opisałeś.
    > Bo ja też umiem liczyć.

    Bo byś kalkulował co najlepsze dla ciebie jako pracownika etatowego, czy
    również dlatego, że jako profesjonalista podejmowałbyś decyzje twoim
    zdaniem najlepsze dla firmy? Korzystając z komfortu braku konieczności
    wybierania między maksymalizacją zysku a minimalizacją ilości trupów...