eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodypolski samochod elektryczny › Re: polski samochod elektryczny
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!.POSTED.s201pc206.mmj.pl!not-for-mail
    From: ii <i...@o...invalid>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: polski samochod elektryczny
    Date: Wed, 15 Dec 2021 10:14:40 +0100
    Organization: ICM, Uniwersytet Warszawski
    Message-ID: <spcbma$pdj$1@news.icm.edu.pl>
    References: <1wnprd0g67o9z$.163d4juzv9ska$.dlg@40tude.net>
    <sotm45$nfc$2@dont-email.me> <61b74aa5$0$527$65785112@news.neostrada.pl>
    <sp897u$ij1$1@dont-email.me> <61b7aa10$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
    <sp8b7c$3b6$1@dont-email.me> <sp9boh$8jd$1@news.icm.edu.pl>
    <spavfg$q02$1@dont-email.me>
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Wed, 15 Dec 2021 09:14:50 -0000 (UTC)
    Injection-Info: news.icm.edu.pl; posting-host="s201pc206.mmj.pl:89.174.201.206";
    logging-data="26035"; mail-complaints-to="u...@n...icm.edu.pl"
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:91.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/91.4.0
    Content-Language: pl
    In-Reply-To: <spavfg$q02$1@dont-email.me>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2699853
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 14.12.2021 o 21:40, heby pisze:
    > On 14/12/2021 06:57, ii wrote:
    >>> Nie, dalej 99% samochodu, to mechanika, nawet w elektryku.
    >> Bez ECU to zwykły złom jest.
    >
    > Koszt napisania software rozmywa się w ilości wyprodukowanych
    > samochodów. Jego koszta liczy się *jednokrotnie* i jeśli nawet ktoś to
    > latami dalej rozwija, to niewiele zmienia w fakcie, że nie jest sztuką
    > napisać soft do samochodu, robi to masa firm w Polsce. Sztuką jest
    > zrobić silnik, baterie, falownik, budę, zawieszenie itp, gdzie jeden
    > egzemplarz to jeden egzemplarz i wymaga to o wiele więcej niż 100m2
    > zastawionych biurkami.

    O wartości samochodu nie decyduje ponoszony koszt. Oprogramowanie, które
    można powielać bezkosztowo stanowi główną wartość końcowego produktu
    ponieważ jest wielokrotnie bardziej złożone od elementów mechanicznych.
    Jest właśnie sztuką napisać to oprogramowanie i uzyskać na nie dopuszczenie.

    >
    >> A ECU zawiera oprogramowanie nad którym długo pracowano. Może Ci się
    >> wydaje
    >
    > Nie wydaje mi się. Zaryzykuję, że akurat embedded znam lepiej niż
    > przeciętny programista.

    I co, ktoś dopuścił jakieś twoje rozwiązanie do użycia w samochodzie?
    Nie? To może nie znaczenia, że masz się za lepszego programistę?

    >
    >> , że umiałbyś pyknąć taki program w minutę, ale tak nie jest na pewno.
    >> Dokładniej, nie masz bladegp pojęcia jak taki program napisać i
    >> przetestować.
    >
    > Mam coś więcej niż blade pojęcie z racji faktu że na codzień zajmuje się
    > tematami pobocznymi do elektroniki i embedded.
    >
    > Niktu nie napisał że napisanie softu do ECU to pikuś.
    >
    > Problem w tym, że napisanie softu to nie jest specjalne osiągnięcie. Nie
    > wymaga praktycznie logistyki, hal produkcyjnych, łańcucha dostaw.

    I co z tego?

    > Wystarczy kilku dobrze opłacanych nerdów z doświadczeniem i możesz
    > pisać.

    Ty weź idź do jakiejś firmy, która zajmuje się pisaniem oprogramowania
    safety i nie pisz bzdur.

    > To nie czyni samochodu, oraz nie jest unikatowe dla konkretnego
    > modelu, jak na przykład buda.

    Budę to robią studenci.

    >
    > To jak bazowanie "przemysłu" na robienou renderów, w czym przoduje
    > ostatnio pół świata. Nazywają to nawet "wirtualizacją przemysłu" czego
    > doskonałym przykładem jest zniknięcie prawie wszystkich półprzewodników
    > z powodu grypy w fabrykach, w jednym małym kraju.

    No i to właśnie pokazuje, że nie mechanika decyduje a półprzewodniki.

    >
    >> Mogą wszystkie części być chińskie a samochód polski.
    >
    > Nie. Wtedy jest 100% chiński. W razie zmiany polityki Chin nie masz
    > *NIC* co pozwoliło by na jego produkcję lokalnie. Innymi słowy, trzymają
    > Cie w garści.

    Tak tak, możesz otworzyć takie fabryki gdziekolwiek. Tylko ekonomiczny
    aspekt powoduje, że cały świat robi w Chinach.

    >
    > Polski on będzie jak będziemy w stanie produkować go samodzielnie i
    > będziemy to w ogóle robić choć troche powyżej połowy. I to tej
    > trudniejszej, a nie tapicerki i montowania gaśnicy.

    I znowu nie. Sam o tym zresztą pisałeś. Zorganizowanie logistyki stanowi
    o tym, że produkt może powstać a nie to, że wszystko robisz samodzielnie.

    >
    >> Bo właśnie chińczyk "wyklepie w garażu" coś, co ktoś inny zaprojektował.
    >
    > Chińczyk nie bedzie tego robił w nieskończonośc i opieranie na tym
    > modelu biznesowego rozwoju kraju, jest skrajnie naiwne, ale typowe dla
    > księgowych u władzy.

    Będzie albo nie będzie, ale na pewno nie stanowi to o wartości
    samochodu. O wartości samochodu stanowi projekt w którym jest między
    innymi oprogramowanie w którym krytyczną kwestią jest jego bezpieczeństwo.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: