    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: polski samochod elektryczny
    <5...@g...com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <8...@g...com>
    <o9pagn$88f$1@dont-email.me>
    <c...@g...com>
    Date: Thu, 9 Mar 2017 11:17:43 +0100

    Pan Konrad Anikiel napisał:

    > No więc możemy wnioskować na podstawie Clica. Wielu czekało na to
    > w takim właśnie zamyśle: Nie chcę swoim bewupem jeździć do pracy,
    > więc kupię takie jeździdełko, a bewup będzie na rodzinne wycieczki.
    > I co? nie było wystarczającego rynku żeby projekt doszedł do progu
    > opłacalności. Świadomość się ludziom od tamtego czasu nie zmieniła,
    > może chętniej słuchają propagandy, ale to raczej propaganda jest
    > lepsza. Tak czy siak, czy dzisiaj jest więcej chętnych na Clica
    > niż 12 lat temu? Nie sądzę. Jedyna szansa to sztucznie ten rynek
> [...]

    Żeby pojąć o co tym wszystkim Morawieckim chodzi, trzeba wczuć się
    w ducha epoki. Podobnie myślał rząd Rakowskiego w roku bodaj 1988,
    ale jego wizje zostały brutalnie przerwane przez zdradę narodową
    w roku 1989. Teraz władza postanowiła skończyć z błądzeniem po
    ciernistych drogach i wrócić na dobrze udeptane ścieżki. Rakowski
    na konferencji na żywo transmitowanej w TV oświadczył, że dość już
    poniżania Polaków, którzy muszą chodzić pieszo, trzewba dać im po
    samochodzie. Ale siły przemysłu są trwonione, w kraju mamy trzy
    fabryki samochodów, każda robi co innegi, więc jest bałagan. Zróbmy
    jeden model, narodowy, każdej fabryce każmy go robić, a zaraz starczy
    dla wszystkich.

    Na szczęście na gadaniu się skończyło, a życie pokazało jak można
    rozwiązać kwestię "samochodu dla każdego". Już dwa lata później, kto
    chciał, za swoje skromne lecz urealnione pieniądze, mógł kupić sobie
    przyrząd do jeżdżenia. Może używany, ale i tak lepszy od tego co w
    najśmielszych marzeniach mogło się udać wyprodukwać naszym rządowym
    fabrykom.

    Albo naszym włodarzom zależy na tym, byśmy jeździli na prądzie -- wtedy
    wymyślają system wsparcia, ulgi, dotacje, cholera wie co jeszcze, niech
    się Niemcy, Japończycy i Chińczycy ścigają aby na nasz wciąż rosnący
    rynek rzucić produkty coraz lepsze i coraz tańsze. Albo niech powiedzą,
    że celem jest stworzenie w kraju nowej potężnej gałęzi przemysłu, aby
    polskie smochody elektryczne na całym świecie były nie mniej znane
    od polskich kiszonych ogórków. Inaczej się nie da -- albo chodzi o
    konsumpcję, albo o produkcję. A jeśli gdzieś chodzi o jedno i drugie,
    to całkiem niezależnie.

    Przekleństwem krajów średniej wielkości, takich jak Polska, jest pokusa
    myślenia, że da się coś zrobić w oderwaniu od reszty świata, w opearciu
    jedynie o rynek wewnętrzny. Duńczykowi nie przyjdzie do głowy, by plany
    sprzedaży swej produkcji ograniczyć do lokalnego kilkumilionowego rynku.
    Ani to, by na miejscu robić wszystko to, co w kraju jest potrzebne.

    --
    Jarek