  • 1. Data: 2010-01-02 13:04:12
    Temat: pentax k10d/k20d nikon d80/d90
    Od: Piotr <p...@w...pl>

    Hej!

    Stoje przed wyborem aparatu, cos raczej troche starszego ze wzgledu na
    budzet i niestety blisko konca totalnie zglupialem: na liscie zostaly
    pentax k10d/k20d i nikon d80/d90 przy czym raczej wieksze szanse maja
    k10d i d80.

    W pentaxie przyciaga mnie filozofia marki: duza kompatyblinosc wstecz,
    do tego w cenie body dostaje sie calkiem duzo fajnych bajerow
    (stabilizacja obrazu, slabsza co prawa niz optyczna w obiektywach, ale
    za to dziala z kazdym obiektywem), solidne wykonania, dobry wizjer, duzo
    opcji zaawansowanych typu kalibracja af itd. Do tego duzo lepsze
    oprogramowanie w standardzie z aparatem (w nikonie trzeba dokupic nikon
    capture za calkiem ladne pieniadze). Tak mowiac uczciwie, w pentaxie
    wlasnie najbardziej kreci mnie ten wizjer i stabliziacja obrazu w body.

    Za nikonem przemawia fakt, ze mam juz starego nikona wiec byloby to
    pozostanie w systemie. Natomiast od jakiegos czasu mam wrazenie, ze
    nikon to raczej marka dla zamoznych. W cenie z niszych polek jakos malo
    fajnych aparatow. DO tego ciagla niekompatybilnosc ze starymi
    urzadzeniami i slaby serwis.

    Ktory z aparatow wybralibyscie i dlaczego? pentaxa k10d czy nikona d80?

    Jak patrzylem po roznicach miedzy k10d i k20d to w zasadzie k10d ma dla
    mnie wiecej zalet (przede wszystkim mniejsza matryca a ta w k20d
    niewiele daje jesli chodzi o rozdzielczosc, raczej puste piksele, tyle,
    ze minimalnie mniej szumi (albo przynajmniej szum jest troche
    przyjemniejszy dla oka, jak poogladalem foty w sieci, dla k10d
    powiedzialbym, ze granica uzytecznosci jest iso 800, dla k20d iso 1600))
    i jest tanszy. Jedynie brakowaloby mi w k10d kalibracji af i mapowania
    hot pikseli, choc ponoc do k10d sa jakies programiki w sieci, ktore
    wlaczaja pierwsza opcje, a znow problem hot pikseli w k10d jest
    maryginaly w porownaniu z k20d.

    Zastanawia mnie jeszcze jedna kwestia - obiektywy. Niby mowi sie, ze
    pentax to system, gdzie sa tanie obiektywy. Ale wrzucilem na allegro
    wyszukiwanie kilku modeli, ktore bym kiedys chcial dokupic (wyszukiwanie
    po historycznych aukcjach) i.... jesli chodzi o obiektywy z drugiej
    reki, to wybor dla nikona jest duzo wiekszy, a w cenach ktore mnie
    interesuja (od 1 do 2 tys. zl) wiekszosc obiektywow dla pentaksa jest o
    jakies 200 do 300 zl drozsza niz dla nikona (caly czas mowie o uzywanych
    modelach i o modelach wspolnych dla obu systemow, np. sigma 24-70 2.8).

    Czy ktos moze stal przed podobnymi dylematami nikon czy pentax i jaki
    byl wybor? Albo moze zmienial system z jednego na drugi i dlaczego?

    -------------------------------
    www.pbase.com/piotrstankiewicz

  • 2. Data: 2010-01-02 14:03:29
    Temat: Re: pentax k10d/k20d nikon d80/d90
    Od: Piotr <p...@w...pl>

    i jeszcze:

    w odniesieniu do pentaxa - jakie pliki sa wieksze, pef czy dng?

    czy ktos bylby uprzejmy udostepnic mi po jednym pliku raw z pentaxa
    k10d, k20d, nikona d80 i d90 - to nie musi byc nie wiadomo co, ot moze
    nawet zwykly stol kuchenny, chcialem pobawic sie tymi plikami w roznym
    sofcie i zobaczyc co mozna z nich wyciagnac

    (niby szukam w sieci, ale jakos paskudnie ciezko znalezc, wyskakuje
    mnostwo testow i przykladowych plikow ale jako jpg, a rawow jak na
    lekarstwo)

    -------------------------------
    www.pbase.com/piotrstankiewicz

  • 3. Data: 2010-01-02 14:17:38
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Piotr pisze:

    > czy ktos bylby uprzejmy udostepnic mi po jednym pliku raw z pentaxa
    > k10d, k20d, nikona d80 i d90

    I nie tylko z tych aparatów:
    raw.fotosite.pl

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 4. Data: 2010-01-02 14:43:37
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Sat, 02 Jan 2010 15:03:29 +0100, Piotr napisał(a):

    > w odniesieniu do pentaxa - jakie pliki sa wieksze, pef czy dng?

    PEF z K10D to ok. 8-11 MB, DNG to bite 16 MB.

    --
    :) Olgierd || http://olgierd.bblog.pl

  • 5. Data: 2010-01-02 15:16:11
    Od: Piotr <p...@w...pl>

    > PEF z K10D to ok. 8-11 MB, DNG to bite 16 MB.

    To by przemawialo za oryginalnym k10d a nie samsungiem, bo ten drugi z
    tego co wiem pef'a nie ma.

    -------------------------------
    www.pbase.com/piotrstankiewicz

  • 6. Data: 2010-01-02 15:18:45
    Od: Piotr <p...@w...pl>

    > I nie tylko z tych aparatów:
    > raw.fotosite.pl

    dzieki, czeogos takiego wlasnie szukalem!

    -------------------------------
    www.pbase.com/piotrstankiewicz

  • 7. Data: 2010-01-02 15:21:31
    Od: Tomek <b...@o...pl>

    Piotr pisze:

> [...]
    > budzet i niestety blisko konca totalnie zglupialem: na liscie zostaly
    > pentax k10d/k20d i nikon d80/d90 przy czym raczej wieksze szanse maja

    O jakich obiektywach myślisz przy P i N ? Stabilizacja w body to fajna
    sprawa ale moze się okazac ze obiektywy ktore chciałbys kupić w systemie
    N beda miały stabilizację. Kupisz od razu obiektywy czy zostaniesz z
    kitem ?

    Tomek

  • 8. Data: 2010-01-02 16:26:06
    Od: cichybartko <c...@g...pl>

    On 2010-01-02 14:04, Piotr wrote:

> [...]
    >
    > Za nikonem przemawia fakt, ze mam juz starego nikona wiec byloby to
    > pozostanie w systemie. Natomiast od jakiegos czasu mam wrazenie, ze

    Nie chcę się powtarzać ale jakoś dziwnie się nie uśmiechnąć jak coś
    takiego się czyta. Sprawdź sobie ceny obiektywów i ich recenzje:
    Pentax SMC DA 17-70mm f/4 AL - cena 2250zł
    MTF - http://tinyurl.com/ygb2on5
    kontra
    Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR - cena 835zł
    MTF - http://tinyurl.com/y8bn9ux

    albo taka opcja
    Pentax SMC DA 35mm f/2.8 Limited macro - cena 2200zł
    MTF - http://tinyurl.com/bmy6ec
    kontra
    Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8 G - cena 735zł
    MTF - http://tinyurl.com/aeuxaa

    --
    Pozdrawiam,
    Bartko.

  • 9. Data: 2010-01-02 16:59:40
    Od: Piotr <p...@w...pl>

> [...]
    > MTF - http://tinyurl.com/bmy6ec
    > kontra
    > Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8 G - cena 735zł

    Jak juz mowilem raczej nastawialem sie na obiektywy sigmy czy
    tamrona/tokiny, ale nawet w tej dzialce uzywane sa tansze do nikona niz
    do pentaxa. Natomiast rzeczywiscie, jesli porownac te obiektwy, co
    podales, optycznie podobne, troche slabsza jakosc wykonania nikona, ale
    za to roznica w cenie ogromna.

    Swoja droga juz kilka lat niewiele patrzylem na nowosci sprzetowe
    (ostatnio tylko troche w necie o body), ot gdzies tam czasem przy okazji
    wpadl jakis artykul i jak widze nikon wypuscil pare fajnych rzeczy
    ostatnio, chocby ten 18-105 vr wyglada ciekawie.

    Moze rzeczywiscie lepiej kupic nikona d80 i jakies fajne szkielko....

    A co bys polecil z szerokakatnych (stalke okolo 15 mm albo zoom gdzies
    10-20)?

    -------------------------------
    www.pbase.com/piotrstankiewicz

  • 10. Data: 2010-01-02 17:05:41
    Od: Piotr <p...@w...pl>

> [...]
    > sprawa ale moze się okazac ze obiektywy ktore chciałbys kupić w systemie
    > N beda miały stabilizację. Kupisz od razu obiektywy czy zostaniesz z

    Myslalem o jakims szerokatnym w najblizszym czasie, pewnie jakas sigma
    10-20, tokina 12-24, tamron 11-18 czy cos podobnego choc oczywiscie
    tutaj stabilizacja ma mniejsze znaczenie. W dalszej przyszlosci
    przydalyby sie jakies dwie stalki gdzies kolo 35 mm i 85 mm, a potem
    moze jakis zoom typu sigma 70-200.

    Szczegolnie kreci mnie wlasnie mozliwosc stablizacji przy stalkach, juz
    sobie wyobrazam cykanie komus slubu na przyslonie okolo 2,8 i do tego ze
    stablizacja taka staleczka, albo zdjecia wieczorem (ale nie noca!) bez
    statywu.

    www.pbase.com/piotrstankiewicz