eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyolej kujawski w silniku - nie baku, silnikuRe: olej kujawski w silniku - nie baku, silniku
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
    atman.pl!.POSTED!not-for-mail
    From: "Raf :-)" <r...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: olej kujawski w silniku - nie baku, silniku
    Date: Tue, 30 Aug 2011 22:35:10 +0200
    Organization: ATMAN - ATM S.A.
    Lines: 32
    Message-ID: <5w312ozy8t6l$.18js6nqyudxbn$.dlg@40tude.net>
    References: <5...@n...onet.pl> <j3i0fr$ocm$1@inews.gazeta.pl>
    NNTP-Posting-Host: 78-131-137-58.tktelekom.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: node2.news.atman.pl 1314736509 8528 78.131.137.58 (30 Aug 2011 20:35:09 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Tue, 30 Aug 2011 20:35:09 +0000 (UTC)
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2394953
    [ ukryj nagłówki ]

    Dnia Tue, 30 Aug 2011 08:41:17 +0200, Vlad The Ripper napisał(a):

    >>
    > Wróżę większe powodzenie tego eksperymentu w wolnossącej benzynie z gazem.
    > Moim zdaniem wytrzyma, bo co ma olej do roboty w takim silniku? W dawnych
    > czasach w ropniaku zmienoiało się olej 2 razy częściej niż w benzynie, poza
    > tym spalanie ropy generuje więcej sadzy.

    Dawniej w dieslach wymagano częstszej wymiany oleju ze względu na wyższą
    temperaturę pracy i problemy ze stabilnością termiczną oleju. W chwili
    obecnej zestawy dodatków radzą sobie z tym problemem i nie ma potrzeby tak
    częstej zmiany.

    Jedyny problem, z którym obecnie słabo sobie radzą oleje to odporność na
    ścinanie (mechaniczne rozbijanie długich łańcuchów węglowodorów w wyniku
    sił przyłożonych poprzecznie do osi cząsteczki). W wyniku tego zjawiska
    drastycznie spada zdolność tworzenia filmu olejowego przy dużych
    prędkościach liniowych i w skrajnym przypadku dochodzi do zacierania
    silnika. Co gorsza, nie powoduje to zmiany koloru czy przejrzystości oleju,
    więc gołym okiem nie da się stwierdzić zużycia oleju. Im wyższe obroty
    silnika, tym ścinanie ma większe znaczenie, dlatego w silnikach
    wysokoobrotowych konieczne są częstsze wymiany oleju.

    Z tym problemem można sobie poradzić również stosując odpowiednie
    formulacje (zestawy dodatków oferowane producentom oleju przez
    wyspecjalizowane firmy), ale koszty rosną dość drastycznie. Nie mniej
    stosuje się to np. w środkach smarnych do turbin wiatrowych, które wymagają
    wymiany co 10 lat pracy (prawie)ciągłej. Ma to sens tylko wtedy, gdy koszt
    wymiany oleju jest bardzo duży (mówię o samej wymianie, nie wymienianym
    oleju).

    Raf :-)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: