-
Data: 2011-08-30 22:35:10
Temat: Re: olej kujawski w silniku - nie baku, silniku
Od: "Raf :-)" <r...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Dnia Tue, 30 Aug 2011 08:41:17 +0200, Vlad The Ripper napisał(a):
>>
> Wróżę większe powodzenie tego eksperymentu w wolnossącej benzynie z gazem.
> Moim zdaniem wytrzyma, bo co ma olej do roboty w takim silniku? W dawnych
> czasach w ropniaku zmienoiało się olej 2 razy częściej niż w benzynie, poza
> tym spalanie ropy generuje więcej sadzy.
Dawniej w dieslach wymagano częstszej wymiany oleju ze względu na wyższą
temperaturę pracy i problemy ze stabilnością termiczną oleju. W chwili
obecnej zestawy dodatków radzą sobie z tym problemem i nie ma potrzeby tak
częstej zmiany.
Jedyny problem, z którym obecnie słabo sobie radzą oleje to odporność na
ścinanie (mechaniczne rozbijanie długich łańcuchów węglowodorów w wyniku
sił przyłożonych poprzecznie do osi cząsteczki). W wyniku tego zjawiska
drastycznie spada zdolność tworzenia filmu olejowego przy dużych
prędkościach liniowych i w skrajnym przypadku dochodzi do zacierania
silnika. Co gorsza, nie powoduje to zmiany koloru czy przejrzystości oleju,
więc gołym okiem nie da się stwierdzić zużycia oleju. Im wyższe obroty
silnika, tym ścinanie ma większe znaczenie, dlatego w silnikach
wysokoobrotowych konieczne są częstsze wymiany oleju.
Z tym problemem można sobie poradzić również stosując odpowiednie
formulacje (zestawy dodatków oferowane producentom oleju przez
wyspecjalizowane firmy), ale koszty rosną dość drastycznie. Nie mniej
stosuje się to np. w środkach smarnych do turbin wiatrowych, które wymagają
wymiany co 10 lat pracy (prawie)ciągłej. Ma to sens tylko wtedy, gdy koszt
wymiany oleju jest bardzo duży (mówię o samej wymianie, nie wymienianym
oleju).
Raf :-)
Następne wpisy z tego wątku
- 31.08.11 13:27 J.F
- 31.08.11 13:39 jerry
- 31.08.11 13:41 jerry
- 31.08.11 13:47 Michał
- 31.08.11 15:28 RoMan Mandziejewicz
- 31.08.11 16:15 J.F
- 31.08.11 16:18 J.F
- 01.09.11 01:43 Jaroslaw Berezowski
- 01.09.11 05:53 Grejon
- 01.09.11 23:32 Michał
- 01.09.11 23:45 Grejon
Najnowsze wątki z tej grupy
- czyste powietrze
- Kamerka sam. na tył
- koniki obsiadły kolejki i numerki
- nie wyrzucaj starych opon
- znów elektryk:P
- "Ręczny" a przegląd.
- Akwarium w aucie
- światła znów wlączyli
- nie lekceważ termostatu
- Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- sprężyny przednie ściśnięte
- Kolejny spaliniak się zjarał
Najnowsze wątki
- 2024-12-20 Gdańsk => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-20 czyste powietrze
- 2024-12-20 Katowice => Analyst in the Trade Development department (experience wi
- 2024-12-20 Opole => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-12-20 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-20 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2024-12-20 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2024-12-20 Ekstradycja
- 2024-12-20 Mikroskop 3D
- 2024-12-20 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-20 Warszawa => Analityk w dziale Trade Development (doświadczenie z Powe
- 2024-12-20 Warszawa => Full Stack .Net Engineer <=
- 2024-12-20 Warszawa => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-12-19 Kamerka sam. na tył
- 2024-12-20 Jak być bezpiecznym z Li-Ion?