  • 11. Data: 2010-10-18 07:56:16
    Temat: Odp: obróbka nowego netbuka ;)
    Od: "m4rkiz" <a...@b...cpl>

    ?Użytkownik "ToMasz" <twitek4@.gazeta.pl> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:i9f9uj$ifn$...@i...gazeta.pl...

    > poczytaj moje boje na grupie Pecet i winnt, na temat odtwarzania
    > windowsa, z laptopa z kompletnie padnietym dyskiem. w skrócie - jesteś
    > skazany na zakup nowej licencji.

    ale niby dlaczego? naklejke z kluczem ma, ew. wykonuje backup aktywacji,
    instaluje startera kopiujac dvd na jakiegos pendrive i tyle...

    jedyny 'problem' to pozyczenie od kogos dvd z windows 7

  • 12. Data: 2010-10-18 08:23:06
    Temat: Re: obróbka nowego netbuka ;)
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2010-10-17, o godz. 14:46:07
    "qwerty" <q...@p...fm> napisał(a):

    > Użytkownik "jeo stancey" napisał w wiadomości grup
    0g2000yqk.googlegroups.com...
    > 1.) Co zrobić z partycją "RECOVERY"?
    >
    > Wywalić. Po co przywracać te wszystkie śmieci? Lepiej instalować
    > czysty system.

    Po czym za jakiś czas będzie miał problem z reinstalacją systemu bo
    klucz nie będzie pasował do innej kopii.

    IMHO najlepiej wykonać na płytach (albo jako obrazy płytek) zapas
    instalki z tej partycji. Narzędzie producenta powinny to umożliwić. Jak
    nie ma opcji zrobienia obrazów to albo trza pożyczyć napęd na USB albo
    zainstalować jakiś soft który utworzy napęd wirtualny i za jego pomocą
    zrobić obrazki płyt.

    Jak już masz kopie instalek to partycje Recovery można wywalić. Potem
    zaopatrujemy się pendrive i program Unetbootin
    http://unetbootin.sourceforge.net/ i za jego pomocą preparujemy sobie
    startowy klucz z potrzebnym do instalacji systemem. Odpalamy komp z USB
    a dalej to już jak z CD/DVD.

    > 3.) Skąd wziąć sterowniki pod XP?
    >
    > Od producenta.

    Może nie udostępniać. Wtedy trzeba szukać u producenta chipsetu i
    poszczególnych urządzeń.

    BTW: Ile pamięci ma ten komp? Jak mniej 4GB to wybrałbym raczej linux
    32-bitowy. Nie trzeba kombinować z aplikacjami których nie ma pod 64
    bity a jednym z bardzie znanych jest Adobe Flash Player.

    Kilka dni temu ukazało się Ubuntu 10.10 także w wersji NBR (Netbook
    Remix). To jest dystrybucja specjalizowana na netbook-i - odpal z
    pendrive-a i stestuj. Powinno działać wszystkie urządzenia "z palca"-
    czasami tylko był problem z wieszaniem się apletu Network Manager ale z
    tym spotkałem się tylko na "dużych" laptokach. Nie testowałem jeszcze
    tego ale wersja 9.10 na moim Asusie 1000H śmiga bardzo dobrze jako
    podstawowy system.

    Zdrówko

  • 13. Data: 2010-10-18 10:12:04
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    ?A nie możesz stworzyć Virtual PC a w nim alternatywne systemy.

    PC

  • 14. Data: 2010-10-18 12:39:33
    Od: jeo stancey <j...@g...com>

    On 18 Paź, 09:23, Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl> wrote:

    > Po czym za jakiś czas będzie miał problem z reinstalacją systemu bo
    > klucz nie będzie pasował do innej kopii.

    Ale jak sklonuję całą świeżo zainstalowaną partycję z Windows np. na
    zewnętrzny pzenoślny HD to w czym problem, żeby w razie czego
    przekopiować ją z powrotem? Przecież w czym jak w czym ale w takim
    netbuku to sprzęt się nie zmienia, np. płyta główna - żeby pierwotnie
    zainstalowana wersja systemu nie mogła wstać po jakiejś modyfikacji
    sprzętowej? (Bo tylko w takim przypadku wyobrażam sobie, że
    reinstalacja systemu może być potrzebna)

    > IMHO najlepiej wykonać na płytach (albo jako obrazy płytek) zapas
    > instalki z tej partycji. Narzędzie producenta powinny to umożliwić. Jak
    > nie ma opcji zrobienia obrazów to albo trza pożyczyć napęd na USB albo

    Jest tutaj "TOSHIBA Recovery Media Creator" który umożliwa zrobienie
    na pamięci USB "obrazu służącego do odzyskiwania oprogramowania
    komputera". Potrzebuje pamięci flasz o pojemności powyżej 5.8GB, czyli
    muszę kupić 8GB - co za marnotrawstwo miejsca (przecież nic innego już
    tam nie nagram?)

    Tylko, że Kolega powyżej już zauważył, że to i tak jest do niczego
    ponieważ takie 'recovery' wymaże z dysku wszystkie systemy i partycje
    co sobie pracowicie zainstaluję i stworzy defoltowy "fabryczny" układ
    partycji: SYSTEM (boot) + WINDOWS + DANE?

> [...]
    za jego pomocą preparujemy sobie
    > startowy klucz z potrzebnym do instalacji systemem. Odpalamy komp z USB

    A czy to będzie się różnić od tego co "TOSHIBA Recovery Media Creator"
    stworzy na USB-Flasz ?

    > BTW: Ile pamięci ma ten komp? Jak mniej 4GB to wybrałbym raczej linux
    > 32-bitowy.

    To jest netbook zakupiony z 1GB, można rozrzeszyć do 2GB. Jakie ma
    znaczenie dla ilości pamięci czy Linuks jest 64 czy 32 bitowy?

    > Nie trzeba kombinować z aplikacjami których nie ma pod 64
    > bity a jednym z bardzie znanych jest Adobe Flash Player.

    Ja mam już na desktopie 64-bitowego Linuksa i wiem o tym ale łatwo
    sobie z tym radzę, naprawdę niewiele jest takich programów a jest
    jeszcze biblioteka umożliwająca start aplikacji 32-bitowych (czy to o
    nią chodzi z tą pamięcią?) albo zamienniki np. takiego Adobe flasz
    plejera (albo wystarczy zainstalować wersję przeszłą flesz plejera)

  • 15. Data: 2010-10-18 12:41:18
    Temat: Re: Odp: obróbka nowego netbuka ;)
    Od: jeo stancey <j...@g...com>

    On 18 Paź, 08:56, "m4rkiz" <a...@b...cpl> wrote:

    > ale niby dlaczego? naklejke z kluczem ma, ew. wykonuje backup aktywacji,
    > instaluje startera kopiujac dvd na jakiegos pendrive i tyle...

    A na czym polega beckup aktywacji?

  • 16. Data: 2010-10-18 13:01:23
    Temat: Odp: Odp: obróbka nowego netbuka ;)
    Od: "m4rkiz" <a...@b...cpl>

    ?Użytkownik "jeo stancey" <j...@g...com> napisał w wiadomości grup
    5g2000yqa.googlegroups.com...

    > A na czym polega beckup aktywacji?

    na zapisaniu certyfikatu i klucza oem

    http://directedge.us/content/abr-activation-backup-a
    nd-restore

    bez tego po podaniu klucza z naklejki ze spodu najprawdopodobniej
    trzeba bedzie dzwonic zeby aktywowac, co gorsza aktywacja dziala tylko
    do momentu znaczacych zmian w sprzecie (co czasami oznacza nawet
    problem po instalacji zrypanych sterownikow)

    przywrocenie certyfikatu i klucza oem powoduje zas ze system jest
    aktywowany offline - zadnych niespodzianek

  • 17. Data: 2010-10-18 13:05:14
    Od: "m4rkiz" <a...@b...cpl>

    ?Użytkownik "jeo stancey" <j...@g...com> napisał w wiadomości grup
    3g2000yqm.googlegroups.com...
    > To jest netbook zakupiony z 1GB, można rozrzeszyć do 2GB. Jakie ma
    > znaczenie dla ilości pamięci czy Linuks jest 64 czy 32 bitowy?

    do 3GB ramu wlacznie 32 bity sa zupelnie wystarczajace

    jezeli nie masz jakiegos konkretnego programu wystepujacego tylko w 64 bitach
    to po prostu nic nie zyskujesz (a czekaja rozne mniejsze lub wieksze problemy)
    instalujac 64 bitowy system zamiast 32 bitowego

  • 18. Data: 2010-10-18 13:07:54
    Od: jeo stancey <j...@g...com>

    On 17 Paź, 17:19, "Eneuel Leszek Ciszewski"
    > Mając bezlik partycji mogę rekowerować do woli -- choć nie wiem,
    > po co, skoro po rekoweracji ;) trzeba apdejtować wszystko przez
    > ,,dwa dni''. :) Sama rekoweracja trwa i trwa... Nie łatwiej:
    >
    >  postawić op.system;
    >  zapdejtować;
    >  doinstalować to, co potrzebne;
    >  zrobić bakap takiego kompletu na sąsiedniej partycji,
    >     czy nawet na kilku sąsiednich -- w razie czego
    >     (wirusa choćby) można zbutować z innej partycji
    >     i nie martwić się -- ,,starą'' można po prostu
    >     ciachnąć i wrzucić w jej miejsce kopię?

    TAK! Twoja metoda wydaje się najbardziej sensowna!
    W przypadku desktopu gdzie możemy np. wymienić płytę główną to
    istnienie instalki wydaje się być potrzebne - ale w przypadku netbuka/
    laptopa kiedy NIGDY sprzęt się nie zmieni to trudno się chyba
    dopatrzeć takiej sytuacji kiedy by przywrócenie wcześniej sklonowanej
    kompletnej partycji ze świeżo zainstalowanym WINDOWS - mogło nie
    wystarczyć?

    > Taką metodą można postawić całą masę różnych (lub identycznych) op.systemów
    > obok siebie, dorzucając do nich jakiegoś (najlepiej jak najbardziej
    > standardowego) butmenadżera (z tradycyjnym embeerem -- kod MBRu
    > z W7 chyba nieco różni się do tradycyjnego na samym końcu -- może ja
    > nie mam w pełni tradycyjnego?) współpracujący z butlołderami
    > wszystkich op.systemów znajdujących się na dysku.

    Tylko WŁAŚNIE z butmendżerem jest chyba problem!
    Podobno GRUB 2 wszystko zbutuje ale w przypadku w7 trzeba mu wskazać
    partycję gdzie siedzi BCD, czyli tę 400MBajtową partycję pt.: 'SYSTEM'
    którą sobie ponoć zawsze instalacja w7 stawia.
    Czyli dla samego w7 trzeba utrzymywac 2 partycje: 'SYSTEM' (z BCD i
    Boot) oraz 'WINDOWS'.
    Które z nich można dowolnie przesuwać i zmieniać rozmiar oraz
    ewentualnie konwertować na dysk logiczny - przy pomocy takiego 'PARTED
    Magic'?
    Bo jak wiadomo, jak przesuniemy bartycjkę 'boot' w Linuksie gdzie
    siedzi GRUB to potem musimy reinstalowac tego GRUBa... :(

    > BCD jest (jak widzę) świetny, choć wraz z p.rekowerną daje smutne
    > efekty, gdyż zabawa z modyfikowaniem BCD wymaga widzenia partycji
    > z BCD. :) Wywalenie p.rekowernej i postawienie BCD na p.systemowych
    > (ważna jest p.aktywna -- BCD można też zwielokrotnić) jest chyba
    > lepszym rozwiązaniem.

    ALE JAK przenieść BCD na partycję 'WINDOWS' - tak żeby POTEM można
    było się pozbyć owej 400MBajtowej partycji rozruchowej z BCD?

    A w ogóle to CO możemy zrobić z tą partycją z BCD? To chyba się
    zachowuje inaczej niż ntldr? Czy np. moglibyśmy te partycję z BCD
    powiększyć do 1GB, przekonwertować na FAT32 i postawić tam jeszcze
    równolegle DOSa? Po to aby potem umieścić tam np. GRUB4DOS oraz różne
    potrzebne pliki iso, np. pmagic.iso? To strasznie wygodne, zwłaszcza w
    przypadku kiedy nie mamy napędu CD/DVD - ntldr świetnie z tym
    współpracował w takim układzie, czy da się to tak zrobić z BCD (żeby
    siedział na partycji FAT32 wraz z DOSem?)

  • 19. Data: 2010-10-18 13:14:26
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2010-10-18, o godz. 05:39:33
    jeo stancey <j...@g...com> napisał(a):

    > Ale jak sklonuję całą świeżo zainstalowaną partycję z Windows np. na
    > zewnętrzny pzenoślny HD to w czym problem, żeby w razie czego
    > przekopiować ją z powrotem? Przecież w czym jak w czym ale w takim

    W niczym. Poza tym że recovery zwykle przywraca Ci system do stanu
    fabrycznego. Tzn. tak jak przed pierwszym uruchomieniem. Nie iwem jak
    Toshiba ale np. w sofcie Lenovo są różne opcje łącznie z zachwaniem
    prywatnych danych.

> [...]
    > sprzętowej? (Bo tylko w takim przypadku wyobrażam sobie, że
    > reinstalacja systemu może być potrzebna)

    Nie tylko. Może komuś będziesz chciał ten komp sprzeda/przekazać? Poza
    tym reinstalacja z płyt to nie tylko odtworzenie partycji ale też
    założenie na nowo struktury dysku takiej jak w momencie zakupu. Taki
    sam układ partycji, bootselector etc.

> [...]
    > komputera". Potrzebuje pamięci flasz o pojemności powyżej 5.8GB, czyli
    > muszę kupić 8GB - co za marnotrawstwo miejsca (przecież nic innego już

    Twój wybór. IMHO pen 8GB to teraz groszowa sprawa. Poza tym sprawdź czy
    jednak ten soft nie ma opcji kopiowania na inny nośnik.

> [...]
    > co sobie pracowicie zainstaluję i stworzy defoltowy "fabryczny" układ
    > partycji: SYSTEM (boot) + WINDOWS + DANE?

    A to zależy od konkretnego softu. Jeszcze raz przytoczę przykład z
    Lenovo - tam był wybór sposobu odtworzenia. Sprawdź w dokumentacji -
    zwykle jest to opisane.

    > A czy to będzie się różnić od tego co "TOSHIBA Recovery Media Creator"
    > stworzy na USB-Flasz ?

    A jak chcesz zainstalować inaczej XP i Ubuntu? Bo to jest narzędzie do
    robienia startowych pendrive-ów do instalacji systemów. Poczytaj na
    podanej stronie do czgo to słuzy.

    > To jest netbook zakupiony z 1GB, można rozrzeszyć do 2GB. Jakie ma
    > znaczenie dla ilości pamięci czy Linuks jest 64 czy 32 bitowy?

    Taka że 32 bitowy obsługuje mniej pamięci. No bigmem to obchodzi ale
    czy warto mając 1 czy 2 GB pamięci?

> [...]
    > nią chodzi z tą pamięcią?) albo zamienniki np. takiego Adobe flasz
    > plejera (albo wystarczy zainstalować wersję przeszłą flesz plejera)

    Ale to jest kombinowanie i trzeba o tym czasami pamiętać. Nie widzę
    potrzeby stosowania protezy dla 32-bitowych aplikacji w 64-bitowym w
    sytuacji systemie gdy nie nie ma potrzeby stosowania 64 bitów.

    Zdrówko

  • 20. Data: 2010-10-18 13:19:27
    Od: jeo stancey <j...@g...com>

    On 18 Paź, 14:05, "m4rkiz" <a...@b...cpl> wrote:
> [...]
    > to po prostu nic nie zyskujesz (a czekaja rozne mniejsze lub wieksze problemy)
    > instalujac 64 bitowy system zamiast 32 bitowego

    To po co Atom N455 posiada instrukcje 64 bitowe? ;)

    Pomyślałem, że może zyskam tyle, że dystrybucje binarne jak np.
    Slackware (w odróżnieniu od kompilowalnych jak np. Gentoo) w wersji
    32bit są skompilowane na i386, czasem na i686 jak ArchLinux - czyli
    kompletnie niezoptymalizowane na daną architekturę! (nie będzie
    wykorzystywać wielu nowszych instrukcji CPU)

    A pod 64bit sprawa jest prosta i zunifikowana - np. Slackware jest
    skompilowany pod instruckje najnowszych procesorów. To chyba może dać
    jednak pewne przyśpieszenie?